معاون حمل و نقل و ترافيک با بيان اينکه امروزه آلاينده‌هاي ناشي از حمل و نقل درصد چشم گيري از کل آلودگي‌ها را به خود اختصاص داده گفت: اين موضوع توجه به حمل و نقل پاک را ضروري ساخته است.

 
به گزارش گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران،سيد جعفر تشکري هاشمي با بيان اين مطلب اظهار کرد: در اين ميان توجه به حمل و نقل پايدار که تعادل بين سه بُعد اجتماعي، اقتصادي و محيط زيست را مورد تأکيد قرار مي‌دهد را نيز نبايد فراموش کرد.
 
وي افزود: در راستاي حرکت به سمت حمل و نقل پاک، افزايش کارآيي انرژي در بخش حمل و نقل که خود از «کارآيي وسيله»، «کارآيي سفر» و «کارآيي سيستم» تشکيل مي‌شود، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.
 
تشکري تصريح کرد: در يک دسته‌بندي کلي، راهکارهاي دست ‌يابي به حمل و نقل پاک را مي‌توان به دو دسته کلي «سوخت‌ها و وسايل نقليه پاک» و «زيرساخت‌هاي حمل و نقل پاک» تقسيم‌بندي کرد.
 
وي ادامه داد: در بخش «سوخت‌ها و وسايل نقليه پاک»، اصطلاح خودروي پاک در مورد خودروهايي به کار مي‌رود که الزامات استاندارد يورو 6 را رعايت کرده باشند و اين در حالي است که در کشور ما حتي ملزومات استاندارد يورو 2 نيز به صورت کامل رعايت نمي‌شود.
 
معاون شهردار تهران تاکيد کرد: خودروهاي هيبريدي، خودروهاي با سوخت گاز فشرده طبيعي، خودروهاي برقي، خودروهاي هيدروژني و... جز خودروهاي پاک محسوب مي شوند که ميزان توليد الايندگي بسيار کمتري نسبت به خودروهاي معمولي دارند.
 
وي با بيان اينکه از جمله مهم‌ترين پيش نيازهاي توسعه حمل و نقل پاک، آماده‌سازي مسيرهاي مورد نياز به عنوان «زيرساخت‌هاي حمل و نقل پاک» است، گفت: مسيرهاي سبز از جمله زير ساخت هاي حمل و نقل پاک محسوب مي شوند که مسير هايي طولاني جهت عبور عابران پياده و دوچرخه‌سواران هستند و گاهي هم براي حرکت تراموآ و وسايل نقليه سبک ريلي مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
 
وي افزود: مسيرهاي ويژه دوچرخه‌سواري، مسيرهاي ويژه اتوبوس، مسيرهاي ريلي در قالب خطوط زيرزميني و رو زميني و... نيز از ديگر زير ساخت هاي توسعه حمل و نقل پاک محسوب مي شود.
 
تشکري هاشمي خاطر نشان کرد: مجموعه اقدامات مديريت شهري تهران در سال‌هاي اخير از جمله توسعه مسيرهاي پياده‌روي و دوچرخه‌سواري از يک سو و گسترش مسيرهاي ويژه اتوبوس‌هاي تندرو (بي آر تي) و قطارهاي شهري (مترو) از سوي ديگر، نويد ‌دهنده آغاز حرکت آرام به سوي هدفي است که بسياري از شهرهاي جهان سال‌ها قبل حرکت شتابان خود را به سمت آن آغاز کرده‌اند يعني رسيدن به حمل و نقل پاک./ل
برچسب ها: آلودگی ، محیط ، ترافیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار