برخي كارفرمايان درصدد تهيه نقشه بدون رعايت اصول مقاوم سازي هستند/سودجويان به دنبال امضاء فروشي

دانشيار پژوهشكده مهندسي پژوهشگاه بين المللي زلزله گفت: برخي سازندگان كارفرمايان به دليل مشكلات اقتصادي درصدد هستند با قيمت پايين تري ساختمان بسازند ، به همين منظور اقدام به خريد نقشه هايي بدون رعايت اصول مقاوم سازي در برابر زلزله مي كنند.

دكتر محمود حسيني،  دانش يار پژوهشكده مهندسي پژوهشگاه بين المللي زلزله در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت: برخي كارفرمايان و سازندگان به خاطر در نظر گرفتن صرفه اقتصادي و با توجه به مشكلات اقتصادي موجود، بسياري از اصول ساخت و ساز از جمله مقاوم سازي در برابر زلزله را ناديده گرفته و اقدام به خريد نقشه هايي بدون رعايت اصول مقاوم سازي مي كنند.

وي با اشاره به پديده ضد فرهنگي امضاء فروشي تصريح كرد: اقدام زشت ديگري كه برخي كارفرمايان و سازندگان انجام مي دهند پرداخت وجهي به مهندسين در ازاي گرفتتن امضاء به منظور تاييد مقاومت ساختمان در مقابل زلزله كه به عنوان امضاء فروشي رايج شده است.

حسيني عنوان كرد: امضاء فروشي پديده جديدي نيست و سال هاست كه سازندگان و كارفرمايان درصدد هستندكه با قيمت پايين تري نقشه بگيرند و اقدام به خريد امضاء مي كنند تا به اين ترتيب با پرداخت مبلغ كمتري هم مقاومت ساختمانشان موردتاييد قرار بگيرد.

حسيني افزود: مسئله ديگري كه متاسفانه رواج پيدا كرده فروش نقشه به صورت آماده در برخي مناطق تهران مثل ميدان انقلاب است كه اين نقشه ها نيز بدون محاسبات طراحي شده اند و اين مطلب نيز مقاومت سازه هايي كه بر اساس چنين نقشه هايي ساخته مي شوند را زير سوال مي برد.

وي اظهار داشت در صورتي كه ارتباط مستقيم كارفرما و مهندس قطع شود مي توان اميدوار بود كه پديده امضاء فروشي هم از بين مي رود چراكه در اين صورت پول را نظام مهندسي به مهندس مي دهد و ديگر كارفرما خود هزينه ايي به مهندس پرداخت نمي كند.

حسيني با اشاره به اينكه جذب دانشجويان به تهداد زياد در رشته هاي مهندسي منجر به افزايش مهندسين بي كار در سال هاي آينده مي شود خاطر نشان كرد: ارگانهاي زيربط لازم است  نگاه معقول تري نسبت به اين قضيه داشته باشند و جذب دانشجو در اين رشته به تعداد مشخص باشد.

وي در پايان متذكر شد: اعمال نظارت كافي بر موضوع امضاء فروشي و جلوگيري از طراحي نقشه هاي ساختماني بدون رعايت اصول مقاوم سازي باعث مي شود. ما شاهد ارائه نقشه هايي با كيفيت بالا در رعايت كامل اصول داشته باشيم./ح
برچسب ها: مقاوم سازی ، نقشه ، امضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار