زمانی که شب چادر سیاه خود را بر چهره شهر می‌کشد و همه جا را سیاهی فرا می‌گیرد، نور و نقش آن در ایجاد شور و نشاط می‌تواند زندگی شبانه را روح تازه‌ای بخشد. توجه به چهره شبانه شهر و نورپردازی‌های علمی و دقیق تا آنجا مهم است که اگر این مهم اصولی صورت گیرد، می‌تواند آرامش روانی برای شهرنشینان فراهم سازد.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد از همین رو شهرداری مشهد از سال 86 با تشکیل کمیته نورپردازی بررسی وضعیت نور و رنگ را در دستور کار قرار داده است. مدیر طراحی و بهسازی محیط شهری شهرداری مشهد در همین خصوص به خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، گفت: وظیفه این کمیته مکان‌یابی و شناسایی نقاط مستعد برای نورپردازی و بررسی نقاط ضعف در این زمینه و رفع آن‌هاست.

حسین برلیانی با بیان اینکه در حال حاضر مناطق 9 و 10 مشهد به دلیل احداث پل‌های جدید مورد توجه پروژه‌های نورپردازی قرار دارد، اظهار کرد: در آینده نزدیک نیز مناطق 3، 4، 5 و 6 در اولویت برنامه زمانبندی کمیته نورپردازی شهری قرار دارند.

وی نورپردازی را یکی از عوامل مهم در تامین امنیت شهر و کاهش وقوع جرم و جنایت دانست و افزود: همچنین هویت بخشی به زندگی اجتماعی و فرهنگی و زیباسازی شهری از اثرات مثبت نورپردازی به شمار می‌رود.

مهمترین پروژه‌های نورپردازی سال جاری

مدیر طراحی و بهسازی محیط شهری شهرداری مشهد در خصوص اهم پروژه‌های اجرایی نورپردازی سال جاری بیان کرد: نورپردازی پل شهید حسن آزادی و عسگریه در منطقه 7 و زیرگذر میدان جهاد و همچنین طرح، فضا و بنای ساختمان ترمینال در منطقه 8 در شهریور ماه سال جاری به بهره‌برداری رسیده است.

برلیانی اضافه کرد: اعتبار این پروژه‌ها بالغ بر 7 میلیارد ریال بوده است.

وی در ادامه گفت: همچنین دوربرگردان روگذر تک و دوربرگردان روگذر دوبل شهید عباسپور با برآورد اعتباری بالغ بر 8 میلیارد ریال به فراخوان گذاشته شده است.

مدیر طراحی و بهسازی محیط شهری شهرداری مشهد در خصوص اهم پروژه‌های نورپردازی سال آینده نیز عنوان کرد: نورپردازی میدان استقلال، میدان خیام(سپاد)، پل انقلاب، زیرگذر امام علی(ع) و پل شهید عباسپور با اعتبار 18 میلیارد ریال اجرا خواهد شد.

برلیانی همچنین اضافه کرد: نورپردازی تقاطع‌های غیرهمسطح میدان جمهوری، پل جمهوری، ساختمان شهرداری مرکزی، پل طرق، المان آزادی، کوهستان پارک شادی، میدان آزادی، فجر، فلسطین و بولوارهای هاشمیه، دانشجو، صیاد شیرازی، برونسی، پرتویی، حافظ، انقلاب و مجلسی در سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

بهترین الگوهای نورپردازی در مشهد استفاده شود

غلامرضا بصیری‌پور، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در باب اهمیت موضوع نورپردازی به خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد گفت: امروزه از نور برای زیباسازی سیما و مبلمان شهری، بهسازی و بهینه استفاده کردن از خدمات شهر و ... بهره‌گیری می‌شود و در دنیا علاوه بر این از نور و نورپردازی در جلب مشتری، تبلیغات و عرضه بهتر کالا استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت نورپردازی‌های کارشناسی شده در مشهد خاطرنشان کرد: این مهم در شهری که ادعا می‌شود سالانه بیش از 25 میلیون زائر و مسافر را به سوی خود جلب می‌کند و یکی از کلانشهرهای مذهبی جهان اسلام به شمار می‌رود، دارای اهمیت ویژه‌ای است و به همین منظور باید از بهترین مدل‌ها، نمونه‌ها و الگوهای نورپردازی که مبتنی بر ذائقه و سلیقه مردم است، استفاده کرد.

بصیری‌پور تصریح کرد: با نورپردازی‌های ویژه در ساعاتی از شب حتی می‌توان برخی از نقاط شهر را که گردشگر بسیاری به خود جلب می‌کند، همچون روز روشن و پروفروغ کرد و بدین ترتیب بر جذابیت آن مکان و جلب مسافران و گردشگران نیز افزود.

رنگارنگی زندگی شبانه در مشهد با نورپردازی

بخشی از نورپردازی‌های سطح شهر در اعیاد مهم از جمله عید قربان، غدیر، دهه ولایت، دهه امامت، دهه مهدویت، هفته دفاع مقدس، دهه فجر، عید نوروز و ... از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و با هدف ایجاد شادابی و نشاط و غنا و زیباسازی فضای بصری شهر صورت می‌گیرد.

در همین رابطه حسین شادکام، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با بیان اینکه وجود مضجع منور رضوی و حضور میلیونی زائران و مسافران از اقصی نقاط کشور و جهان، زیباسازی شهر مشهد و توجه به اعیاد مهم مسلمانان را ضروری می‌سازد، گفت: مشهد با این کارکرد جزو شهرهایی محسوب می‌شود که بخشی از فعالیت‌های روز در آن به شب منتقل شده و دارای کارکرد شبانه است و با توجه به جنس تقاضا در این کلانشهر مذهبی برخی خدمات باید در شب عرضه شود و همین امر بر ضرورت ارائه شیوه نورپردازی متناسب با شب تاکید می‌کند.

وی با بیان اینکه تلاش می‌شود منحصر به فردترین مدل برای ارائه در امر نورپردازی شهر مشهد به کار گرفته شود، اظهار کرد: در این فضاآرایی و نورپردازی تلاش می‌شود خیابان‌های اصلی، بوستان‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح که کار بخشی از آن‌ها با معاونت شهرسازی و معماری نیز هست، به بهترین شکل مهیا گردد.

وی در عین حال نورپردازی را عاملی برای توجه به یک موقعیت یا مناسبت خاص عنوان کرد و گفت: کارهایی در مناسبت‌های خاص صورت می‌گیرد و تلاش می‌شود با نورپردازی این کارها و حتی آن مناسبت‌ها برجسته شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در عین حال گفت: موافق نیستم حجم نورپردازی باید زیاد باشد یا فضای نورانی و روشن را در شهر ایجاد کند بلکه نکته مهم در نورپردازی آن است که به لحاظ نوع، حجم، میزان، مدل و نقاط نورپردازی باید کار کارشناسی صورت گیرد و از اشباع نوری در هر شکل و فرم آن پرهیز شود.

شادکام در ادامه تصریح کرد: نورپردازی نباید به گونه‌ای باشد که پدیده‌های الهی را تحت تاثیر قرار دهد چرا که بهره‌مندی از مواهب، جلوه‌ها و پدیده‌های طبیعی در شب حق هر شهروندی است که باید از آن استفاده کند.

وی با اشاره به نورپردازی ویژه شهر مشهد در ایام دهه نبوت اظهار کرد: به یکی از مشاوران کارهایی را سفارش داده‌ایم؛ این طرح‌ها در دست تهیه است تا پس از آن در اختیار شهرداران مناطق قرار گیرد و همزمان با میلاد با برکت پیامبر گرامی اسلام(ص) در شهر پیاده‌سازی شود.


برچسب ها: شب ، چادر ، سیاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.