رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: برخي كشورها نيز در خاورميانه وجود دارند كه نه فكر سياسي و نه قدرت نظامي و نه الهام بخش هستند ولي با نقش دلالي به دنبال اجراي طرح سازش هستند كه اين دلالان در موضوع سوريه نيز نقشي داشتند.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران،‌ علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي قبل از ظهر امروز پنجشنبه 28 دي ماه كه در چهارمين همايش بين المللي غزه نماد مقاومت كه به مناسبت پيروزي مقاومت اسلامي فلسطين در جنگ 22 روزه رژيم صهيونيستي سخنراني مي كرد،‌ ضمن گراميداشت اين ايام گفت: اگر نگاه منصفانه اي در دنياي معاصر به ملت ها داشته باشيم ملت فلسطين يك ملت درخشنده است چرا كه روحيه مجاهدت اين ملت بيانگر آن است.

وي افزود: در دنياي معاصر كمتر سراغ داريم كه ملتي مثل ملت فلسطين روحيه مقاومت و مجاهدت داشته باشد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه با بيان اينكه ملت فلسطين دوره هاي مختلفي را پشت سر گذاشته است خاطر نشان كرد: فلسطين در دوره نخست دوره درخشنده اي داشت چرا كه در اين دوره ملت فلسطين به پا خواسته و مجاهدت كرده اند كه در اين زمان كشورهاي عربي و مسلمانان به پا خواستند ولي در آن زمان كشور ايران دچار سلطنت آمريكايي بود ولي بطن جامعه ايران با ملت فلسطين بود و همواره براي كمك به آنها اقداماتي را انجام مي دادند و بايد گفت: رويكرد دولت وابسته به آمريكا باعث سرافكندگي ملت ايران بود.

عضو هيئت امناي جمعيت حمايت از انتفاضه فلسطين گفت: در دوره دوم بعد از حدود چند جنگ كه منجر به شكست شد دوره افول فلسطين آغاز شد و اين دوره دوره غربت فلسطين به شمار مي رود كه حدود چهار دهه به طول انجاميد.

لاريجاني افزود:‌در اين دوره اميد به پيروزي در بين كشورهاي عربي فروكش كرد و به دنبال طرح هاي سازش  شايد 15 الي 16 طرح در اين دوره مطرح شد.

رئيس نهاد قانون گذاري كشورمان در ادامه اين همايش تصريح كرد: كشورهاي عربي در اين دوره به دليل اينكه نمي خواستند هزينه اي پرداخت كنند به طرح هاي سازش روي آوردند و اين وضعيت به طوري بود كه حتي مرحوم ياسر عرفات نيز به اين خواسته تن داد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطر نشان كرد: اما بعد از پيروزي انقلاب اسلامي امام (ره) فضا را به گونه اي ديگر تغيير داده و فلسطين را به عنوان يك آرمان جمهوري اسلامي تعريف كرد.

لاريجاني تاكيد كرد: در سه دهه اخير حادثه عظيمي رخ داده چرا كه اين دوره فلسطين مجددا احيا شد و مهمترين عاملي كه باعث پيروزي ملت فلسطين شد روحيه مجاهدت و مقاومت است.

رئيس مجلس افزود: برخي كشورها طرح هايي در خصوص سازش مطرح كرده و حتي آمريكا نيز خيزي براي سازش انجام داد ولي اين طرح ها به نتيجه نرسيد.

دبير اسبق شوراي عالي امنيت ملي كشورمان اظهار داشت: پيش تراز اين گفتمان مسلط در فلسطين گفتمان سازش بود اما در دهه اخير گفتمان مسلط در فلسطين گفتمان مجاهدت شده است كه توسط همين گفتمان حماس و جهاد در فلسطين روي كار آمد و برخي گروه هاي كوچك فلسطيني نيز كه در زمان غربت منفعل شده بودند خود را نشان دادند.

وي تصريح كرد: در چند جنگ گذشته يعني جنگ هاي 33 روزه،‌ 22 روزه و 8 روزه اين تفكر غالب يعني تفكر مجاهدت را شاهد هستيم.

اقداماتي كه حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه انجام داد اين بود كه براي اولين بار شكست را در رژيم صهيونيستي اعمال كرد و بعد از آن بود كه اين رژيم به فكر حمله به غزه شد كه در نتيجه در جنگ 22 روزه غزه نيز توسط روحيه مجاهدت مجددا شكست را پذيرفت.

وي با بيان اينكه حماس و جهاد فرزندان اصيل فكر مجاهدت در دهه هاي اخير هستند خاطر نشان كرد: هر چند اين گروهها با مشكلاتي روبرو بوده و با فشارهاي بين المللي مواجه هستند اما هويت مقاومت خود را همچنان حفظ كرده اند.

لاريجاني در ادامه به جنگ هشت روزه اشاره و اظهار داشت: رژيم صهيونيستي در جنگ هشت روزه غزه با اهداف جديدي به ميدان آمده بود ولي محاسبات آنها همان محاسبات قبلي بود كه با حركت برق آساي حماس و جهاد پرده هاي توهم را از پيش آنها برداشت.

وي افزود: حزب الله،‌ حماس و جهاد بدليل روحيه مقاومت بزرگترين قدرت در خاورميانه به شمار مي روند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه به مسئله ديگري در خصوص فلسطين پرداخت و گفت: با شرايط جديد با مسئله مواجه هستيم كه غرب و آمريكا به دنبال اجراي طرح سازش با موضوع جديد هستند.

وي افزود: آمريكا و برخي كشورهاي غربي به اين نتيجه رسيدند كه پرداختن آنها به خاورميانه آنها را از پرداختن به ساير نقاط دنيا بازداشته است بنابراين به دنبال طرح سازش با موضوعات جديد هستند.

لاريجاني تصريح كرد: يك خط فكري نيز در فلسطين وجود دارد كه بدنبال طرح سازش است ولي پيروز نمي شود.

عضو هيئت امناي جمعيت دفاع از انتفاضه فلسطين در ادامه افزود: برخي كشورها نيز در خاورميانه وجود دارند كه نه فكر سياسي و نه قدرت نظامي و نه الهام بخش هستند ولي با نقش دلالي به دنبال اجراي طرح سازش هستند كه اين دلالان در موضوع سوريه نيز نقشي داشتند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: آنچه در اين ميان مهم است هوشياري فلسطين در حفظ دستاوردها بوده و بايد روحيه مجاهدت را حفظ كند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان كرد:‌جمعيت دفاع از انتفاضه فلسطين بايد به فكر حفظ دستاوردهاي حماس و جهاد بوده و مانع از دست اندازي هاي ساير كشورها به اين مهم باشد.

گفتني است،‌ مجلس شوراي اسلامي در پي پيروزي مقاومت اسلامي فلسطين در جنگ 22 روزه بر رژيم صهيونيستي روز 29 دي ماه را به عنوان "غزه نماد مقاومت" نام گذاري كرده است لذا همه ساله جمعيت دفاع از انتفاضه فلسطين با همكاري ساير نهادها و تشكل هاي مردمي زيربط اقدام به برگزاري همايش در اين راستا مي كند.
 
انتهاي پيام/
برچسب ها: غزه ، فلسطین ، ملت ، همایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار