عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينکه نياز به حقوقدانان در سراسر کشور احساس مي‌شود، گفت: اگر به مردم بگوييم در بعضي از حوزه‌ها مشکل داريم قبول مي‌کنند، اما در حوزه‌اي چون حقوق قضايي اين موضوع امکان ندارد، زيرا آنها هيچ‌گاه قبول نمي‌کنند که در برپا کردن عدالت مانعي وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران غلامعلي حداد عادل عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در سومين همايش گردهمايي بزرگ حقوقدانان بسيجي سراسر کشور به اهميت رشته حقوق اشاره کرد و گفت: رشته حقوق در جمهوري اسلامي ايران از تاريخ جدا نيست و از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

وي افزود: حقوق به عنوان يک رشته دانشگاهي طبق عرف از ابتدا در کشور ما معتبر بوده است، اما از زمان ظهور تجسس در مشروعيت در ايران نوع نگاه به اين رشته تغيير پيدا کرد.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه علوم انساني قبل از انقلاب به فراموشي سپرده شده بود تصريح کرد: اين رشته در حوزه علوم انساني از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، لذا انتظار مي‌رود حقوقدانان به اين موضوع توجه ويژه‌اي داشته باشند.

وي با اشاره به اينکه نياز به حقوقدانان در سراسر کشور احساس مي‌شود اظهار داشت: مردم از ما انتظار دارند و اگر به آنان بگوييم در بعضي از حوزه‌ها مشکل داريم قبول مي‌کنند، اما در حوزه‌اي چون حقوق قضايي اين موضوع امکان ندارد، زيرا آنها هيچ گاه قبول نمي‌کنند که در برپا کردن عدالت مانعي وجود داشته باشد.

حداد عادل با اشاره به اينکه قوه قضاييه بايد سالم باشد گفت: ما نمي‌توانيم به هيچ وجه اين موضوع را کتمان کنيم که نيروي حقوقدان کم داريم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهارداشت: نياز به حقوقدان در سطوح کلان کشور ما احساس مي‌شود، چنانکه شاهد هستيم در امور و روابط بين کشورها در حال حاضر حقوقدانان نقش جدي را ايفا مي‌کنند.

حداد عادل اظهار داشت: مجلس کار قانون گذاري را انجام مي‌دهد و از جنبه قانون گذاري نيز به حقوقدان نياز داريم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: تمام قضات و دادگاه‌ها احکام خود را براساس قوانين صادر مي‌کنند و آيا نبايد در پروسه مهم قانون نويسي حقوقدان حضور داشته باشد؟

حداد تصريح کرد: قانون نويسي و عبارت پردازي در متون حقوقي تخصصي بسيار ظريف است.

وي گفت: در مجلس و مجمع تشخيص مصلحت نظام هميشه مي‌گفتم که در قانون نويسي از ويرگول، گيومه و ... استفاده نکنيد چرا که کاري ويرگول ازساخته نيست.

نماينده مردم تهران ادامه داد: هنگامي که اعضاي هيئت رئيسه قانون را مي‌خوانند از روي آن ضبط مي‌شود و هنگامي که متن قانون قرائت مي‌شود قانون‌گذار وقتي به ويرگول مي‌رسد در هنگام قرائت قانون ويرگول را نمي‌گويد و با کمي مکث قانون را مي‌خواند و کسي که از روي ضبط قانون را مي‌نويسد ويرگول را نمي‌خواند و دو کلمه به هم وصل مي‌شوند زمينه ايجاد تفاسير مختلف به وجود مي‌آيد.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: بايد نمايندگان مجلس شم حقوقي داشته باشند و تخصص حقوقي در مجلس قوي باشد.

وي تصريح کرد: يکي ديگر از زمينه‌هايي که ما در انقلاب به حقوقدان نياز داريم چالش‌هايي است که دشمنان در مسئله حقوق بشر براي ما ايجاد کرده‌اند، اين عرصه بسيار مهم است که بايد حقوقدان متفکر و مسلط به قانون وارد ميدان شود تا از نظام دفاع کند.

نماينده مردم تهران اقدامات غرب عليه کشورمان را در مسئله حقوق بشر را آتش تهيه‌اي دانست که آنان از اين طريق قصد دارند جمهوري اسلامي را در عرصه جهاني عقب‌مانده و منحرف نشان دهند اظهار داشت: جايگاه حقوقدان اهميت بسيار فراواني دارد و حس مي‌کنم که در مجلس، مجمع تشخيص مصلحت نظام و شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي تعداد حقوقدان‌ها کم است.

حدادعادل خطاب به حقوقدان‌ها تصريح کرد: شما بايد به اين خلأ و کمبودها توجه کنيد؛ در دنيا بسياري از حکومت‌ها هستند که مديريت آنان به دست حقوقدانان است و در نظام ما نيز از جهتي با فقيهان اين نياز تامين شده، اما همچنان به حقوقدان فني و متخصص نياز داريم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: حقوقدانان بايد تلاش کنند تا رشته حقوق و شغل حقوقداني در جمهوري اسلامي در جايگاه مناسب خود قرار گيرد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: حقوقدان ، مصلحت ، نظام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار