کارشناس اداره غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: بهترین راه‌کار برای کنترل بروز مقاومت دارویی، فرهنگ‌سازی و آموزش مردم برای استفاده منطقی از آنتی‌بیوتیک‌ها است.

دکتر عاطفه امیری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک ‌سبب مقاوم‌شدن میکروب‌ها در برابر این دارو می‌شوند.

وی بیان داشت: کشف این داروها از مهم‌ترین پیشرفت‌های بشریت است و در حال حاضر آنتي‌بيوتيک‌ها براي مهار رشد ميکروارگانيسم‌ها در درمان عفونت‌ها به کار برده مي‌شوند.

کارشناس اداره غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور ادامه داد: تصور می‌شد آنتی بیوتیک‌ها همواره می‌توانند در کنترل و درمان بیماری‌های عفونی استفاده شوند اما ميکروارگانيسم‌ها از طریق فرصتی که مصرف‌کنندگان آنتی‌بیوتیک‌ها در اختیارشان قرار دادند، به تدريج راه‌هايي براي مقاومت در برابر این داروها پیدا کردند.

امیری عنوان کرد: میکروب‌ها از طریق مکانیسم‌هایی مانند تغییر ساختار دیواره سلولی خود، ساخت آنزیم‌های غیر فعال‌کننده آنتی‌بیوتیک، جلوگیری از ورود دارو و حذف فعال دارو از داخل سلول میکروارگانیسم، نسبت به داروهای آنتی‌میکروبیال مقاوم می‌شوند.

وی اظهار داشت: استفاده بی‌رویه و بی‌مورد از آنتی‌بیوتیک‌ها، درمان‌های ناقص و خود‌سرانه با این داروها سبب بروز مشکلاتی مانند افزایش هزینه‌های درمان، درمان دشوار عفونت‌ها، گسترش عوامل میکروبی و افزایش بروز مقاومت‌های دارویی می‌شود که گریبانگیر جوامع امروزی شده است.

کارشناس اداره غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور تصریح کرد: بیماران باید توجه کنند که مصرف آنتی‌بیوتیک در عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی‌های ویروسی توجیهی ندارد، تنها با تشخیص پزشک مبنی بر وجود عفونت باکتریایی اقدام به مصرف آنتی‌بیوتیک کنند و هرگز آنتی‌بیوتیک را برای فرد دیگری توصیه نکنند.

امیری اضافه کرد: دقت پزشکان در انتخاب نوع آنتی‌بیوتیک‌ها و فراهم‌کردن تست‌های تشخیصی سریع که بتوانند نوع عفونت و آنتی‌بیوتیک موثر بر آن را در اسرع وقت معین کنند نیز گامی مهم در مسیرکاهش شیوع مقاومت‌های دارویی است./س

برچسب ها: کارشناس ، اداره ، غذا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.