مردم تکاب به دلیل بهره مندی از معدن طلا انتظار دارند از رفاه مناسبی برخوردار باشند، اما با فقر و محرومیت دست و پنجه نرم کرده و تنها نصیب آنها زباله های صنعتی است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه ، تکاب با وجود داشتن توانمندی های بالقوه در زمینه صنایع دستی و فرش دستباف، وجود آثار باستانی و جهانی تخت سیلمان و پتانسیل های گردشگری، طبیعت بکر و منحصر بفرد، بعلت دارا بودن دو معدن بزرگ طلا، یکی از غنی ترین مناطق از نظر سرمایه های خدادادی و زیرزمینی است.

دو معدن بزرگ طلای تکاب که به فاصله 10کیلومتر از هم، در بخش تخت سلیمان، در 45 کیلومتری این شهر واقع شده اند، ذخیره ای افزون بر یکصد تن طلای خالص دارند که از این حیث جایگاه ممتازی در کشور به خود اختصاص داده اند.

علاوه بر معدن طلای آق دره که بیش از هشت سال در چرخه تولید طلای کشور فعال است و سالانه 2.2 تن طلای 24 عیار در آن استحصال می شود، معدن طلای زره شوران، بزرگترین معدن طلای خاورمیانه بوده و مهمترین و اصلی ترین ذخیره معدنی و غنی ترین نقطه طلاخیز کشور به شمار می رود.

هم اکنون بیش از 50 معدن فعال و قابل بهره برداری در تکاب در حال تولید و استخراج هستند که روزانه بیش از یکهزار و 500 تن انواع مواد معدنی شامل سنگ، خاک و دیگر مواد معدنی از این شهر به صورت خام خارج می شود.

اما اهالی این منطقه با وجود داشتن ثروت های عظیم معادن طلا همچنان درگیر فقر و محرومیت و عقب افتادگی از روند توسعه هستند و گرد محرومیت در جای جای این شهرستان کهن و با فرهنگ غنی دیده می شود، آنچه که از معادن طلای تکاب تاکنون نصیب مردم تکاب شده چیزی جز رنگ سیاه زباله های صنعتی و سدهای باطله و نشت موادآلاینده نبوده است.

تنها سهم تکاب از منابع و معادن غنی طلا به کارگیری چند صد نیروی کار در معادن و کارخانجات طلا است.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه از درآمد 109 میلیارد و500 میلیون تومانی استحصال و برداشت طلا از معدن طلای آق دره شهرستان تکاب خبر داد.

حجت الاسلام روح اله بیگی افزود: روزانه 15 کیلوگرم طلا از معدن طلای آقدره تکاب به عنوان دومین معدن طلای کشور استحصال و فرآوری می شود.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی گفت: تکاب شهری است که روی 10ها تن طلا نشسته اما همچنان از محرومیت می نالد و این سزاوار مردم منطقه نیست.

مدیرعامل کارخانه فرآوری و استحصال طلای آقدره تکاب عنوان کرد: همه مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده ناشی از درآمدهای این شرکت طی سال های 1383 تا 1389 بطور کامل و قطعی محاسبه شده و مبالغ آن به حساب اداره امور مالیاتی شهرستان تکاب واریز شده است.

عباس احمدی نیری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه افزود: واریز مبلغ تمام مالیات های محاسبه شده این شرکت طی این سال ها رو به پایان بوده و مالیات درآمدهای استحصال طلای مربوط به سال 1390 نیز محاسبه شده که پس از تقسیط به حساب اداره امور مالیاتی تکاب واریز خواهد شد.

رئیس اداره امورمالیات تکاب در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه با اشاره به تلاش کارشناسان این اداره برای محاسبه و وصول مالیات بر درآمد حاصل از استحصال طلا از معادن تکاب گفت: میزان مالیات بر ارزش افزوده درآمد طلای کارخانه فرآوری پویازرکان آق دره تکاب تنها از نیمه دوم سال 1387 و تا پایان سال 1388 محاسبه و وصول شده است.

حبیب الله مدنی بدون اشاره به میزان کل وصول و نحوه محاسبه درآمدهای مالیاتی از شرکت فرآوری طلای پویازرکان آقدره تکاب افزود: از مجموع 3 درصد درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده، در حال حاضر نیمی از آن از محل مالیات تخصیصی به همان شهر محل تخصیص و بعنوان عوارض به شهرستان تکاب اختصاص یافته و به حساب نهادهای ذیربط واریز شده است.

وی اظهار داشت: این مبلغ تنها قسط اول مالیات بر ارزش افزوده درآمد کارخانه طلای آق دره تکاب است و بقیه آن بصورت اقساطی تا اسفند ماه سال جاری وصول خواهد شد.

مدنی اضافه کرد: بخشی از این میزان مالیات وصول شده به حساب شهرداری تکاب واریز و بخشی دیگر نیز در اختیار 28 واحد دهیاری در مناطق روستایی تکاب قرار گرفته است./س

برچسب ها: طلا ، تکاب ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.