فرش كردی یکی از محصولات صنایع دستی خراسان شمالی نشانگرذوق و هنر زنان عشایراین منطقه است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد، فرش کردی یکی دیگر از بافته های داری استان است كه داربافت آن زمینی بوده و رنگ های مورد استفاده در آن عمدتا گرم است كه این از عشق، زندگی و امید به آینده نزد عشایر حكایت دارد.

فرش و پشتی تركمن؛

فرش و پشتی تركمن هنر دست زنان تركمن استان است كه در منطقه جرگلان در شمال بجنورد و نیز شهرستان مانه وسملقان رواج دارد و مانند سایر دستبافه ها با نقوش زیبا و خاص خود چشم هر بینده ای را خیره می كند.

طرح فرش های تركمن از لحاظ شكل هندسی و شكستگی خطوط ایلی، خاص مردم كوچ نشین است كه به صورت ذهنی بافته می شود. "تركمن یموتی، شانه ای، غزال گز، آغال، چهارقاب و قاشقی" طرح های فرعی این نقوش را تشكیل می دهند. پشتی تركمن بیشتر شبیه قالیچه است كه در آن از چهار رنگ قزل، قره، طلایی و آق استفاده می شود و نقوش را "گلچه" و "قره نقش" می خوانند.

پارچه بافی، چادرشب بافی ؛

پارچه بافی، چادرشب بافی و حوله بافی نیز از دیگر دستبافهای مردم این استان است. "چادرشب" دستبافته ای دستگاهی است كه در مناطق جاجرم و رویین اسفراین بافته می شود و در گذشته از نخ های ابریشمی جهت بافت آن استفاده می شد ولی اكنون از نخ و كاموا استفاده می كنند كه مصارف گوناگون دارد. پارچه بافی در منطقه جرگلان بجنورد رواج دارد كه جنس آن از ابریشم مرغوب است. از دیگر رشته های صنایع دستی در خراسان شمالی می توان به نمدمالی، تذهیب، میناتور، منبت كاری، چلنگری، آهنگری، مسگری، قلم زنی، جلدسازی سنتی، رنگرزی سنتی، نقاشی روی چرم، پارچه و شیشه سرامیك، جوراب بافی و انواع سوزن دوزی اشاره كرد./س

برچسب ها: فرش ، کردی ، ذوق و هنر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.