پرفسور لطفعلی‌ عسگرزاده مهندس ایرانی تبار الکترونیک، موفق شد جایزه مهم مرز دانش کشور اسپانیا را کسب کند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، پروفسور لطفعلی عسگرزاده که در جهان به نام لطفی زاده شناخته می شود در سال 1299 شمسی در باکوی آذربایجان متولد شد و پس از تحصیل در دبیرستان البرز و دانشکده فنی‌ دانشگاه تهران در دانشگاه ماساچوست امریکا تحصیلات خود را ادامه داد و در آنجا، مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی‌ برق گرفت. او درجه دکترای خود را در سال 1949 از دانشگاه کلمبیا گرفت و در دهه 60 میلادی نیز چند سال رییس دانشکده مهندسی برق دانشگاه کالیفرنیا در برکلی بود.

او در سال 1965 تئوری و منطق فازی را پایه گذاری کرد و موجب تحولی عظیم در علم ریاضی و کاربرد آن به صورت هوشمند در دستگاهها و تجهیزات مختلف شد. بر اساس اطلاعیه بنیاد علمیBBVA  که در اسپانیا انتشار یافت، مهندس لطفی زاده جایزه پنجمین دوره مرزهای دانش را در رشته فناوریهای اطلاعات و ارتباطات بدست آورد و برای دریافت این جایزه به مبلغ 400 هزار یورو به مادرید سفر خواهد کرد.



این بنیاد اسپانیایی تاکید کرده است: حدود 50 سال پس از تصویب نظریه‌های علمی‌ لطفی‌ زاده، منطق فازی امروزه بخش اساسی‌ فناوری‌های وسایل مصرفی عظیم از جمله دوربین‌ های فیلمبرداری، ماشین لباسشویی و دستگاه‌ های پیچیده ای است که در علم پزشکی‌ یا صنعت خودروسازی کاربرد دارد.

لطفی زاده تاکنون جوایز مختلفی را در سطح جهان دریافت کرده و از دانشگاههای مختلف از جمله سه دانشگاه اسپانیا درجه دکترای افتخاری دارد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.