عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، با اشاره به ادامه گفتگوهای هسته‌ای ایران و 1+5، گفت: برای اثربخش بودن این مذاکرات لازم است 1+5 مفاد "ان پي تي" را مبنای مذاکرات قرار دهد.

"نوذر شفیعی" نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با اشاره به دور ‌آتی مذاکرات ایران و" 1+5 "،گفت: مهمترين خواست "جمهوري اسلامي ايران" در مذاكرات پيشين و مذاكرات آتي با مجموعه 1+ 5 به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی است که این حق نیز براساس مفاد ان پي تي به کشورمان داده شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه اساسا جمهوری اسلامی از هرگونه مذاکره‌ای برای حل اختلافات استقبال می‌کند، افزود: ایران اصولا مذاکره را به عنوان یک مکانیزم برای حل اختلافات خود درباره همه مسائل بین‌المللی از جمله مسئله هسته‌ای پذیرفته است.

عضو "کمیسیون امنیت ملی" ادامه داد: در مذاکره همیشه طرف مقابلی نیز قرار دارد، که در این مذاکرات نیز در یک‌سو جمهوری اسلامی ایران است و از سویی دیگر "آژانس بین‌المللی انرژی اتمی" و مجموعه 1+5 قرار دارند که باید دید، دیدگاه و نظر آنها برای آغاز گفتگوها به چه صورت است.

نماینده مردم ممسنی با بیان اینکه از ناحیه جمهوری اسلامی ایران مشکلی برای آغاز گفتگوها وجود ندارد، تصریح  کرد: همچنين موضوعات از دید جمهوری اسلامی ایران روشن و شفاف است، اما قسمتی از معادله که در آن نقص و مجهولاتی وجود دارد از ناحیه 1+5 و آژانس است.

عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه اظهار داشت: مهمترین نکته‌ای که باید مبنای كار آژانس و  1+5قرار گیرد تا انتظار داشته باشیم مذاکرات به سمت پیشرفت حرکت کند، تغییر نگرش‌ها از سیاسی به فنی است، یعنی باید آژانس و 1+5 مفاد ان پي تي را مبنای کار قرار دهند و براساس مفاد آن درباره "برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران" عمل کنند، اگر چنین نگاهی حاکم شد، قطعا هم به سود هر دو طرف است و هم مسئله حل و فصل خواهد شد.

وی در خصوص خواست مجموعه 1+5 درباره تعلیق "غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم" از سوي ايران، گفت: تصمیم‌سازی درباره کاهش یا افزایش غنی‌سازی اورانیوم در سطح عالیه‌ای از مدیریت نظام جمهوری اسلامی اتفاق خواهد، اما تحلیل‌ام این است که جمهوری اسلامی راجع به درصد غنی‌سازی حساسیت چندانی ندارد، البته نه اینکه این موضوع مهم نباشد، بلکه واقعیت این است که درصد غنی‌سازی در درجه‌ ديگري از اولویت‌های کشورمان قرار دارد و آنچه که در حال‌حاضر برای جمهوری اسلامی حائز اهمیت است به رسمیت شناختن این حق است.

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه از سوی 1+5 و آژانس نیز باید این موضوع اهمیت داشته باشد که جمهوری اسلامی از مسیر صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای انحراف نخواهد داشت، تصریح کرد: در غير اين صورت اگر کشوری قصد داشته باشد که از انرژی هسته‌ای مصارف نظامی داشته باشد و از مسیر صلح‌آمیز منصرف شود، در آن صورت هر قدر هم قید و بندهای دست و پاگیر به آن بزنیم، مانند کره شمالی راه خود را خواهد رفت، پس بهتر است آژانس کشورها را به جای محروم کردن از حق‌شان آنها را تشویق به همكاري كند.

گفتنی است؛ برخی منابع از دور آتی مذاکرات ایران و 1+5 در اواخر ماه ژانویه خبر داده‌اند.
 
انتهاي پيام/

 

برچسب ها: مذاکرات ، ایران ، حق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار