سفیر ایران در ترکیه گفت: غربی‌ها موضوع هسته‌ای ایران را به یک موضوع سیاسی تبدیل کرده‌اند.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، «بهمن حسین‌پور» سفیر ایران در ترکیه  روز سه‌شنبه در دیدار گروهی از دانشجویان رشته روابط بین الملل دانشگاه «یدی تپه» استانبول با وی که در محل سفارت ایران در آنکارا برگزار شد، با اشاره به ادعاهای برخی رسانه‌های غربی در باره برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران اظهار داشت: متاسفانه برخی از رسانه‌ها که در راستای منافع غرب گام برمی‌دارند و وابسته به آنها هستند مطالبی در خصوص برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران منتشر می‌کنند که صحت ندارد.
 
وی افزود: ساخت نیروگاه بوشهر از قبل از انقلاب اسلامی شروع شد است ولی بعد از انقلاب اسلامی در ایران، فرانسه از تکمیل نیروگاه بوشهر که 70 درصد آن احداث شده بود و هزینه زیادی برای احداث آن صرف شده بود ممانعت کرد و ایران با روسیه برای تکمیل نیروگاه قرار داد بست.
 
حسین‌پور با بیان این که کشورهای غربی در حالیکه با رژیم شاه همکاری هسته ای داشتند و حتی حاضر بودند 10 نیروگاه هم در ایران احداث کنند گفت: بعد از انقلاب به دلیل اینکه ایران خواهان استقلال سیاسی و عدم فرمانبرداری از غرب بود همکاری هسته ای با ایران را قطع کردند. تمامی فعالیت های هسته ای ایران زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می‌شود و آژانس تاکنون یک سند مبنی بر اینکه ایران در پی ساخت سلاح هسته ای است منتشر نکرده است.
 
وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی که ساخت سلاح هسته ای را حرام اعلام کرد، عنوان داشت: آیت الله خامنه ای به عنوان رهبری دینی ایران ، برای آنکه خیال غربی ها راحت شود از اینکه ایران در پی ساخت سلاح هسته ای نیست، فتوا صادر کردند و استفاده و کاربرد سلاح هسته ایر را حرام اعلام کردند.
 
سفیر ایران در آنکارا افزود: غربی‌ها به خوبی از این امر آگاه هستند که ایران در پی ساخت سلاح هسته ای نیست، این موضوع دستاویزی است برای فشار به ایران، این یک نوع فشار سیاسی است. ما حق داریم که دارای انرژی هسته ای باشیم. این حق طبیعی ما است.
 
حسین‌پور با بیان این که در منطقه خاورمیانه، رژیم صهیونیستی دارای 400 کلاهک هسته ای است و عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی هم نیست گفت:  اکنون این سئوال مطرح است که چرا غرب نسبت به اسراییل موضع گیری نمی کند. کشورهایی همچون پاکستان ، هند ، برزیل و افریقای جنوبی نیز دارای سلاح هسته ای هستند چرا غربی ها در مقابل آنها موضع گیری نمی کنند ؟ پاسخ این سئوالات مشخص است، ایران در مقابل غرب سر تسلیم فرود نمی آورد به همین دلیل با تحریم های غرب مواجه می شود ولی مردم ایران همچنان به مقاومت خود ادامه می دهند.
 
وی درباره چگونگی تحریم های اعمال شده علیه ایران اظهارداشت: تحریم های غرب علیه ایران از 32 سال پیش آغاز شده است و مردم ایران همچنان مقاومت می کنند چرا که قصد ندارند سر تعظیم مقابل آمریکا فرود آوردند.
 
سفیر ایران در ترکیه در ادامه سخنانش به بحران در سوریه اشاره کرد و گفت : آمریکا و برخی از کشورهای دوست واشنگتن به بهانه واهی نبود دمکراسی در سوریه به ایجاد بحران در این کشور پرداخته اند.
 
وی با بیان این که ایران و ترکیه از نظر مشترکات دینی، فرهنگی و تاریخی اشتراکات بسیاری با یکدیگر دارند و در طول 400 سال گذشته هیچ جنگی بین دو کشور رخ نداده است گفت: مقامات ایرانی عنوان کرده اند که در صورتی که از سوی آمریکا و یا رژیم صهیونیستی مورد حمله قرار بگیرند، به پایگاه ها آنها حمله خواهند کرد. سئوال من این است اگر کشور شما مورد حمله دشمن قرار گیرد شما چه خواهید کرد آیا شما ساکت خواهید ماند یا اینکه شما نیز به منافع دشمنتان ضربه وارد خواهید کرد. گلایه ما از مقامات ترکیه این است که سامانه‌هایی که در این کشور نصب شده توسط نظامیان این کشور اداره نمی‌شود و در اختیار غربی‌هاست و آیا می‌شود به غربی‌ها اعتماد کرد.
 
وی با اشاره به قطع پخش برخی از کانال های تلویزیونی ایران توسط ماهواره های اروپایی اظهارداشت: غربی ها از صدای مردم ایران هراس دارند به همین خاطر نسبت به قطع کانال های تلویزیونی ایران از ماهواره های خود اقدام کرده اند. این چه آزادی بیان است. غربی ها به دفعات از این موضوع نیز برای محکوم کردن ترکیه استفاده کرده‌اند.
 
حسین پور در پاسخ به سئوالی که آیا ایران و ترکیه دو رقیب در منطقه به شمار می روند، گفت: نخستین بار روس های تزاری برای ایجاد اختلاف بین دو همسایه ایران و ترکیه از این کلمه استفاده کردند و اکنون نیز غربی ها برای ایجاد اختلاف بین تهران و آنکارا از آن بهره می گیرند. ایران و ترکیه دو کشور با دارای تاریخی کهن و اشتراکات بسیاری از نظر فرهنگی‌، دینی، اجتماعی، زبانی و ... هستند. چه رقابتی بین دو کشور می تواند وجود داشته باشد. ما معتقدیم که ایران و ترکیه دو بازیگر بزرگ منطقه ای هستند. این دو کشور می توانند بسیاری از مشکلات منطقه را حل کنند ولی متاسفانه غربی ها این اجازه را نمی دهند.  
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار