معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: دراجرای طرح الگوی کشت، استفاده بهینه از امکانات موجود و مدیریت اصولی استفاده از منابع اصلی بخش کشاورزی مد نظر برنامه ریزان قرار داشته و در200 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان، به مرحله اجرا در آمده است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، ایرانیفام، با اشاره به اینکه، طرح الگوی کشت بر این محور استوار است که با در نظر گرفتن مجموعه‌ای از فاکتورها، کشت محصولات به سمت نیازهای جامعه سوق یابد گفت: در کنار آن افزایش کلی تولید محصول و درآمد کشاورز نیز تحقق یابد و در آن به تناسب اراضی با نوع محصولات، محدودیت آب، بازار مصرف، سلایق و امکانات کشاورزی منطقه، هزینه تولید و درآمد محصول و چند عامل دیگر توجه شده است.

وی با بیان این که در اجرای این طرح، باید با بررسی دقیق از میزان نیاز بازار داخل، بازار خارج و تامین و توزیع آن اقدامات لازم بعمل آید افزود: پایبندی بهره برداران، ضمانت اجرای این طرح مهم در توسعه بخش کشاورزی آذربایجان شرقی را افزایش خواهد داد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان گفت: این امر کشاورزی استان را با در نظر گرفتن شرایط آب، خاک، شرایط آب و هوایی و سایر مولفه‌های محدود ‌کننده یا مزیت دار، به سمت تولید محصولات ضروری و استراتژیک رهنمون می سازد.

ایرانیفام رعایت تناوب زراعی را یکی دیگر از موثرترین راههای سالم سازی زراعی ذکر کردو خاطرنشان ساخت: در زراعت های پشت سرهم، عملیات مبارزه همه ساله چندین بار تکرار می شود که ادامه و تکرار آنها علاوه بر آلوده کردن محیط زیست سبب کاهش نسبی حاصل خیزی خاک می شود.

وی با بیان اینکه تناوب زراعی مطلوب، افزایش عملکرد محصولات مورد کاشت، حفاظت آب و خاک و بازده اقتصادی کار و سرمایه را بدنبال خواهد داشت اضافه کرد: با توجه به ضرورت اجرای طرح توسعه بخش کشاورزی، این امر سود مضاعفی را در اختیار بهره برداران قرار داده و افزایش تولید محصولات سالم را تسهیل خواهد نمود./ع

 

برچسب ها: اجرای ، الگوی ، کشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.