برخورداري از آرامش فکري و تقويت حافظه جزء جدانشدني ورزش و انسان است.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران، انجام فعاليت هاي بدني علاوه بر تأثير مثبتي که بر روي جسم و روح آدمي مي گذارد باعث تقويت حافظه و داشتن ذهني پويا نيز مي شود.

چنانچه فرد از مغز و حافظه خود کم استفاده کند سلول هاي مغز تحليل مي رود و فرد در ساليان بعد دچار فراموشي و آلزايمر مي شود و در صورتي که مي توان با ورزش هاي فکري مناسب سلول هاي مغز را تقويت کند.

همچنين با تغذيه مناسب، پرهيز از استعمال دخانيات و مشروبات الکلي، برخورداري از آرامش فکري و امنيت خاطر، احساس رضايت از زندگي و بازي هاي فکري علاوه بر ورزش هاي منظم از راه هاي تقويت حافظه محسوب مي شوند.

يکي ديگر از عوامل مهم فراموشي در افراد بروز افسردگي است که نقش بسيار مهمي در کاهش حافظه دارد اما براي جلوگيري از اين عوارض مي توان فعاليت هاي بدني و ورزشي را در زندگي روزمره جاي داد، همچنين علاوه بر
فعاليت هاي بدني مي توان از بازي هاي فکري نيز جهت فعال سازي ذهن و ايجاد تمرکز فکري بر روي موضوعات خاص استفاده کرد.

بازي هاي فکري، توجه سالمندان را از موضوعات اطراف و مشکلات فراوان زندگي دور و سبب نشاط و شادماني در سالمندان مي گردد.

از بازي هاي فکري مي توان به دوز بازي، منچ، مار و پله، شطرنج، بازي هاي رايانه هاي، جورچين و... اشاره کرد.

البته فعاليت هاي فکري مانند حل جدول، آموختن هنرهاي جديد، مشاعره و حفظ کردن شعر، مطالعه روزنامه، کتابخواني، آموختن زبان جديد حتي در حد چند کلمه و به کارگيري آنها در محاورات روزمره، ثبت وقايع روزانه در دفتر خاطرات، يادآوري خاطرات گذشته و... به تقويت حافظه نيز کمک قابل توجهي مي کند.

شايان ذکر است، از ديگر فوايد ورزش و فعاليت هاي بدني مي توان به موارد زير اشاره کرد:

ورزش کردن به طور ميانگين 20 الي 30 دقيقه براي 3 تا 4 روز در هفته کمک مي کند که خواب بهتر و راحت تر، ساعت خواب بيشتر و کيفيت خواب بالاتر و همچنين سبب خواب عميق تري مي شود.

البته بايد به اين نکته توجه داشت که بهتر است روزها يا بعدازظهرها ورزش کنيد و قبل از خواب فعاليت نداشته باشيد چون در اين صورت خيلي پرانرژي خواهيد شد و به سادگي خوابتان نخواهد برد.

ورزش نيز باعث مي شود اعتماد به نفس فرد بالا رود، تمرينات ورزشي باعث افزايش قدرت بدني، ماهيچه ها و بنيه مي شود و اثر مثبتي بر روح و روان نيز مي گذارد و اين امر باعث مي شود فرد تصوير بهتري از خود داشته و در راستاي آن اعتماد به نفس نيز بالا مي رود.

همچنين ورزش قدرت سيستم دفاعي بدن را تقويت مي کند و در نوجوانان و بزرگسالان مي تواند به عنوان يک محرک طبيعي براي سلول هاي دفاعي به حساب آيد.

در افراد سالخورده عملکرد سيستم دفاعي خود به خود ضعيف مي شود که مي تواند خطر ابتلا به بيماري هاي مسري و واگيردار را افزايش دهد اما تمرينات ورزشي منظم و متعادل مثل پياده روي و دوچرخه سواري به طور تقريبي اين ضعف سيستم دفاعي را در بدن کاهش مي دهد.

انجام تمرينات ورزشي احتمال ابتلا به بسياري از بيماري ها نظير بيماري هاي قلبي، فشارخون بالا، پوکي استخوان، چاقي، ديابت، کلسترول بالا، ايست و حملات قلبي و ورم مفاصل را کاهش مي دهد.

علائم بيماري قلبي تا ميانسالي ظاهر نمي شود اما شروع اين بيماري ها ممکن است از دوره ي نوجواني آغاز شود، ورزش کردن هفته اي سه مرتبه از بروز چنين بيماري هايي تا حد ممکن جلوگيري مي کند، در واقع ورزش منظم باعث تقويت قلب شده و باعث مي شود خون بيشتري در بدن جريان پيدا کند، از طرف ديگر ورزش ايروبيک ميزان فشارخون و کلسترول را نيز پائين مي آورد.

با انجام ورزش نيز مي توان به وزن دلخواه رسيد و چربي هاي بدن را کاهش داد، ورزش هاي قدرتي و استقامتي وقتي با رژيم غذايي کم کالري ترکيب شود منجر به کاهش وزن خواهد شد و رژيم غذايي بدون ورزش ممکن است علاوه بر کاهش چربي بدن، باعث از بين رفتن ماهيچه ها هم مي شود اما رژيم غذايي به همراه ورزش نه تنها چربي سوزي مي کند بلکه ماهيچه سازي هم مي کند، با اين روش ممکن است وزن زيادي کم نکنيد اما از آنجا که بافت هاي ماهيچه اي کالري بيشتري نسبت به بافت هاي چربي مي سوزانند اين کاهش وزن بادوام تر خواهد بود.

فعاليت بدني سبب مي شود اضطراب و استرس به پائين ترين حد خود برسد در اين حالت بدن بعد از يک يا دو ساعت بعد از اتمام تمريناتشان اندروفين بيشتري توليد خواهد کرد و اعصاب را تسکين مي دهد، همچنين ورزش افراد را به داشتن رژيم غذايي مناسب تشويق مي کند و تغذيه مناسب هم استرس را کاهش مي دهد و ورزش را مي توان به عنوان درماني براي افسردگي دانست.

لازم به ذکر است، هر چه سن بالاتر مي رود تراکم استخوان ها و انعطاف پذيري مفاصل کمتر مي شود، فعاليت جسماني به طور منظم يکي از بهترين راه ها براي کم کردن مشکلات مربوط به ماهيچه ها، مفصل ها و استخوان هاست، يک برنامه ورزشي منظم مي تواند کمک کند که قوا و انعطاف پذيري خود را حفظ کنيد.

ورزش تاثيرات روانشناسي بسياري بر انسان ها دارد که مهمترين آن تقويت تصويري است که از خود داريم، رسيدن به اهداف ورزشي در ما اعتماد به نفس، هوشياري و عزت نفس ايجاد مي کند.

بايد اين نکته را در نظر گرفت که قرار گرفتن نادرست و ضعيف حين ورزش علاوه بر زيباتر کردن و شکل دادن به اندام، عضلات را نيز تقويت مي کند.

براي شروع ورزش بايد نکاتي را در نظر داشت يکي از اين موارد اين است که ورزش را کم کم  و با اعتدال شروع کنيد و اگر بخواهيد بعد از يک مدت طولاني ورزش نکردن، با حجم بالا ورزش کنيد مطمئنا دچار مصدوميت يا نااميدي مي شويد.

براي گرفتن نتيجه بيشتر و براي به حداقل رساندن احتمال مصدوميت لازم است بعد از يک تمرين ورزشي سنگين حداقل 24 ساعت استراحت داشته باشيد و بهتر اينکه تمرينات سبک و سنگين خود را يکي در ميان انجام دهيد تا بدن زماني را به بازسازي اختصاص دهد.

نکته ديگري که بايد مدنظر داشت گرم کردن و سردکردن بدن است، گرم کردن بدن قبل از شروع ورزش الزامي و باعث مي شود عضلات و مفاصل بدن آمادگي و انعطاف پذيري لازم را داشته و مصدوميت ورزشي را به حداقل رساند.

اما سرد کردن بدن بعد از انجام ورزش نيز داراي اهميت است چرا که باعث پائين آمدن ضربان قلب، استرس و شل کردن عضلات مي شود براي اين منظور مي توان از حرکات کششي و انعطافي استفاده کرد، انجام حرکات کششي قبل، حين و بعد از تمرينات مي تواند سودمند باشد.

زماني که در عضلات يا مفاصل خود احساس درد مي کنيد آن را ناديده نگيريد و ورزش را متوقف کنيد و اگر به ادامه فعاليت بدني خود بپردازيد ممکن است مصدوميتتان بيشتر و در آينده نيز برايتان مشکلاتي را به وجود آورد، چنانچه درد چند روز ادامه داشت حتما به پزشک مراجعه کنيد.

استفاده از يک مربي و برنامه ريزي ورزشي مناسب شما را به هدفتان نزديک تر مي سازد و در هنگام ورزش بايد مراقب تغذيتان نيز باشيد، داشتن يک برنامه غذايي خوب و مناسب باعث مي شود نتيجه بهتري از تمرينات خود بگيريد، عضله سازي کنيد و ميزان چربي را در بدنتان به حداقل برسانيد.

نوشيدن آب نيز فراموش نشود و اگر حين انجام ورزش احساس تشنگي کرديد بايد سريعا به بدنتان آب برسانيد و شايان ذکر است از نوشيدني هاي کافئين دار و الکلي هنگام ورزش خودداري کنيد چون هر دوي آنها آب بدنتان را مي گيرند.

البته زماني ورزش کارآمد خواهد بود که شما بتوانيد از ورزش کردنتان لذت ببريد در غير اين صورت آن کارايي لازم را نخواهد داشت و لازم است يک ورزش مناسب و مورد علاقه خودتان را شناسايي و از انجام آ‌ن لذت ببريد تا فعاليت بدني تاثير خود را بر عملکرد شما بگذارد و از فوايد آن بهره مند شويد و مي توانيد براي انگيزه بيشتر يک همراه ورزشي انتخاب تا در موقع خستگي و بي حوصلگي براي ادامه کار به شما انگيزه دهد و حتي اشکالات شما را هنگام انجام تمرينات به شما گوشزد کند.

اين نکته نيز حائز اهميت است که در حين ورزش تمرکزتان را از دست ندهيد زيرا زماني که تمرکزتان را از دست مي دهيد شدت عملتان نيز کاهش پيدا مي کند و نداشتن توجه کافي به حرکتتان ممکن است باعث ايجاد مصدوميت و آسيب شود، از اين رو لازم است روي فرم و شکل بدن و همچنين طريقه انجام حرکات خود تمرکز کافي داشته باشيد./آق
برچسب ها: ورزش ، پزشکی ، حافظه ، تمرکز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
F
۱۳:۴۲ ۲۲ آبان ۱۳۹۹
بد نبود.....
آخرین اخبار