وزارت امور خارجه آمريکا سه شنبه سخنان ضد صهيونيستي را که محمد مرسي رئيس جمهوري فعلي مصر در سال 2010 ايراد کرده است، محکوم کرد و از رئيس جمهوري اسلامگراي مصر که سال گذشته انتخاب شد، خواست تا اين سخنان را پس بگيرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاري فرانسه ، ويکتوريا نولند سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا  اعلام کرد: ادبياتي که او استفاده کرده عميقا زيانبار است. ما فکر مي کنيم اين اظهارات بايد پس گرفته شود و اين کار به شکلي قاطع انجام شود.
وزارت امور خارجه آمريکا به ويدئويي اشاره مي کرد که موسسه تحقيقاتي مربوط به رسانه هاي خاورميانه مستقر در واشنگتن منتشر کرده است.
در اين ويدئو مرسي که از رهبران اخوان المسلمين بود، اسرائيلي ها را اشغالگر فلسطين ، زالوهاي جنگ طلب و فرزندان خوک و ميمون خطاب مي کند.
مرسي در اين مصاحبه در سال دو هزار و ده خواستار همه اشکال مقاومت در فلسطين عليه جنايتکاران صهيونيست شده است.
نولند گفت: ما مي خواهيم ببنيم مرسي به روشني به ملت خود و جامعه بين المللي بگويد او به پيروان همه اديان احترام مي گذارد و اين ادبيات از رئيس جمهوري يک مصر دموکراتيک  قابل قبول است و اين نوع سخن گفتن به هيچ وجه سازنده نيست.وي تصريح کرد: واشنگتن  نگراني خود را به قاهره منتقل کرده است.
 اين ديپلمات آمريکايي در عين حال افزود مرسي مطمئنا براساس گفته ها و همچنين آنچه انجام مي دهد، مورد قضاوت قرار مي گيرد.
 نولند اعلام کرد: از زماني که مرسي به عنوان رئيس جمهوري انتخاب شده است ، وي همواره بر تعهد مصر به پيمان صلح ( هزار و نهصد و هفتاد ونه با اسرائيل) ، تعهد به همکاري با ما و با اسرائيل درباره اهداف مشترک از جمله برقراري آتش بس  در غزه که نوامبر برقرار شد ، تاکيد کرده است.
آمريکا از چند ماه پيش با مصر تحت رهبري نخستين رئيس جمهوري غير نظامي منتخب، با احتياط برخورد مي کند و باراک اوباما رئيس جمهوري آمريکا ظاهرا ترجيح مي دهد ارتباط را  با همتاي مصري خود حفظ کند.
به عقيده آمريکايي ها ، حمايت از تمايلات دموکراتيک مصري ها بدون عصباني کردن يکي از متحدان منطقه اي خود که با پيمان صلح سال هزار و نهصد وهفتاد ونه مرتبط شده است ، موضوع غامضي است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار