رئيس جمهور فرانسه گفت همه کشورهاي اروپايي و سازمان ملل حمايت خود را از حمله فرانسه به تروريست ها در مالي اعلام کرده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني الجزيره مباشر ؛ فرانسوا اولاند رئيس جمهوري فرانسه که به امارات عربي متحد سفر کرده است در کنفرانسي خبري در دبي در پاسخ به سئوال يک خبرنگار درباره حمله به مالي از وي پرسيد اگر فرانسه در اين حمله در خط مقدم تنها بماند چون گفته مي شود صرفا حمايت لفظي بين المللي از حمله وجود دارد آيا در سطح اروپا احساس نمي کنيد ديگر کشورهاي اروپايي غايب هستند و اين اقدام آنها به گفته يکي از وزيران شما تاسف آور است، در ضمن شما قبلا گفته ايد اگر تروريست ها را بيابيم قطعا از بين بردن آنها ضروري است، منظور شما چيست؟ وي پاسخ داد: اگر به ما حمله شود قطعا از خودمان دفاع خواهيم کرد. ما دوست داشتيم از ارتش مالي حمايت کنيم تا در مقابل اين تجاوز مقاومت کند بنابراين ما يکي از طرفهاي اين نبرد هستيم که هدف قرار گرفته ايم بنابراين اين تروريست ها دوست دارند به ما حمله کنند و در نتيجه آنها بايد سلاح خود را بر زمين بگذارند و اين کشور را ترک کنند و اکنون بسياري از آنها در خارج مالي هستند. از سوي ديگر اگر بتوانيم برخي از آنها را دستگير و زنداني کنيم اين کار را خواهيم کرد دولت مالي اکنون تعدادي از آنها را دستگير و زنداني کرده است.  

در خصوص مسئله اروپا هم بايد بگويم همه کشورهاي اروپايي حمايت خود را از اقدام فرانسه اعلام کرده اند و حتي به ما کمک مالي هم کرده اند. همه آنهاپيشنهادها و کمک هايي ارائه کرده اند از جمله آنها، نخست وزير انگليس است که با ارسال  هواپيماي حمل و نقل نظامي و هواپيماهاي تدارکاتي حمايت خودش را نشان داد. ديگر کشورها هم  در آينده کمک هاي خود را ارسال خواهند کرد از جمله ديگر کشورهايي که در اتحاديه اروپا کشورهاي قدرتمندي هم نيستند مانند دانمارک و ساير کشورها مانند بلژيک پيشنهاد کمک کرده اند. آنها پيشنهاد انواع مختلف کمک را به ما داده اند.

در سطح سياسي هم همه کشورهاي اروپا ابراز همبستگي کرده اند. بنابراين آنها متقاعد شده اند که ما تصميم درستي در حمله به مالي گرفته ايم زيرا فرانسه مسئوليت ويژه اي دارد نه بدان علت که ما منافعي در مالي داريم بلکه بدان علت که ما توان دخالت در آنجا را داريم چون کشوري قوي هستيم و ابزار و سازوکار لازم براي دفاع از خود را در اختيار داريم و وقتي جامعه بين المللي وظيفه اي را به ما محول مي کند يا يک کشور دوست از ما کمک مي خواهد هرچند که از حمايت کشورهاي آفريقايي برخوردار باشد در چنين شرايطي ما بايد به وظيفه خود عمل کنيم لذا اگر ما صبح جمعه گذشته در اجراي اين وظيفه تصميم به حمله نمي گرفتيم معلوم نبود الان وضع مالي چگونه باشد چون مي دانيم که تروريست ها کاملا مسلح هستند و قصد ايجاد پايگاههايي براي خود در باماکو و چه بسا در ساير کشورهاي آفريقايي دارند. 

بنابراين همه کشورها اذعان کردند که فرانسه به مسئوليت خودش عمل کرده است. فعلا ما قصد ماندن در آنجا را نداريم ما در چارچوب قطعنامه سازمان ملل اقدام کرديم تا براي تاسيس نيروهاي آفريقايي تلاش کنيم و همه کشورهاي اروپايي بايد از اين نيروها حمايت کنند.  همچنين آقريقاي غربي و موريتاني و چاد که جزو مجموعه اقتصادي کشورهاي غرب آفريقا نيستند و اگر اين نيروي کشورهاي آفريقايي قادر به انجام ماموريت محول شده به آن باشد ما از آن حمايت و پشتيباني خواهيم کرد.
برچسب ها: اولاند ، اروپا ، مالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار