واشنگتن متعهد شده كه كمكهاي لجستيك و اطلاعاتي در اختيار نيروهاي فرانسه مداخله كننده در مالي قرار خواهد داد در واكنش به بمباران مالي توسط نيروهاي فرانسوي رهبر شبه نظاميان آن كشور اظهار داشته كه آنان "قلب كشور فرانسه" را هدف حملات خود قرار خواهند داد و "دروازه اي بسوي جهنم" را براي آنان خواهند گشود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از راشا تودي، ساير كشورهاي غربي نيز حمايت از فرانسه در جهت تداوم مداخله در مالي را اعلام كرده اند اين كشورها مدعي اند كه شبه نظاميان مالي با گروه القاعده ارتباط دارند و به همين بهانه سعي دارند تا نيروهاي خود را در سرتاسر آن مناطق مستقر سازند. 

"لئون پانتا" وزير دفاع آمريكا نيز تاييد كرده كه دولت آمريكا امکانات اطلاعاتي در اختيار نيروهاي فرانسوي در مالي قرار خواهد داد و در اين باره گفته است "ما اشكارا حمايت لجستيكو اطلاعاتي خود از نيروهاي فرانسوي را اعلام مي كنيم و علاوه بر آن قابليت هاي هوايي خود را نيز در اختيار آنان قرار خواهيم داد." وي همچنين در اين باره افزوده است "ما متعهديم كه نيروهاي القاعده را در هر جايي كه مخفي شده باشند بيابيم." پانتا اين اظهارات را روز گذشته بيان نمود. از سوي ديگر، كشورهاي كانادا، بلژيك، دانمارك و آلمان نيز حمايت خود از تجاوز فرانسه عليه مالي را اعلام كرده اند و اظهار داشته كه متعهد به ارائه كمك هاي لجستيك به نيروهاي فرانسوي هستند. 

روساي كشورهاي غرب آفريقا نيز امروز در نشستي كه برگزار خواهد شد در مورد استقرار نيروهاي آفريقائي در مالي براي مقابله به شبه نظاميان آن كشور به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت. رئيس انجمن اقتصادي كشورهاي غرب آفريقايي نيز در مصاحبه با خبرگزاري رويترز گفته است كه "در تاريخ 15 ژانويه، كميته اي متشكل از روساي و وزراي دفاع كشورهاي آفريقائي در اين باره به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت." 

سازمان ملل نيز با استقرار 3.300 نفر از نيروهاي آفريقايي طبق برنامه ريزي هاي انجام شده و تا ماه سپتامبر سال جاري موافقت نموده است. كشورهاي نيجريه، بوركينافاسو، گينه و سنگال نيز همگي متعهد شده اند كه نيروهاي خود به آن منطقه را اعزام كنند با اين اظهار داشته اند كه بدليل محدوديت هاي آموزشي استقرار اين نيروها زمان بر خواهد بود. 

دولت فرانسه در بيانيه اي كه روز دوشنبه منتشر نمود از اعزام 2.500 نيروي نظامي خود براي حمايت از سربازان دولتي مالي و همچنين حمايت از نيروهاي امنيتي مستقر در غرب آفريقا خبر داد. فرانسه در حال حاضر 500 نفر از نيروهاي خود را در مالي مستقر كرده است. 

عليرغم بمباران هاي صورت گرفته از سوي دولت فرانسه عليه شبه نظاميان آنان هنوز هم به فعاليت هاي خود ادامه مي دهند و خواهان در دست گيري كنترل باماكو پايتخت مالي هستند. در اين ميان رهبر شبه نظاميان "موجائو" علاوه بر تهديد فرانسه اظهار داشته اند كه پاسخ آنان "شديدتر و خطرناك تر از عراق، افغانستان و سومالي" خواهد بود. 

در حدود نه ساعت پيش اخباري مبني بر تصرف مناطق شمالي مالي توسط شبه نظاميان منتشر شد. اتحاديه اروپا قرار است تا در روز پنجشنبه نشستي را به منظور بررسي وضعيت جاري در مالي و آينده حضور نيروهاي فرانسوي در آن كشور برگزار كند.  

برچسب ها: فرانسه ، آمریکا ، مالی ، کمک ، لجستیکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار