به گزارش
باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي مجموعه فرهنگي نياوران؛ منیژه محامدی، زهرا صابری و علیرضا دریابیگی اعضای هیات انتخاب آثار هستند که از سوی امیردژاکام دبیر این جشنواره انتخاب شده اند . اعضا هیات انتخاب آثار این روزها در سالن های فرهنگسرای نیاوران مشغول تماشا و انتخاب آثار هستند.
علیرضا دریابیگی یکی از اعضای هیئت انتخاب که در کنار منیژه محامدی و زهرا صبری به روی صندلی داوری می نشیند در خصوص برگزاری سومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره گفت:در جشنواره تئاتر تک نفره حضورتخصصی افراد بیش از هرچیزی اهمیت دارد . برگزاری این جشنواره چه در حوزه تئاتر دانشگاهی و چه در حوزه تئاتر حرفه ای اتفاق خوبی است و اگر به صورت متوالی و قانونمند اجرا شود حتما شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه خواهیم بود .
وی در ادامه ضمن بیان پیشنهادی برای بهتر اجرا شدن جشنواره تئاتر تک نفره افزود : پیشنهاد من این است که در دوره های بعدی یک بخش سمیناری و کارگاهی به صورت تخصصی برای تئاتر تک نفره برگزار شود.برگزاری سمینارهای تخصصی می تواند به تئاتر تک نفره و شناسایی بیشتر و بهتر این مقوله کمک کند.
دریابیگی اضافه کرد:به نظر من به جای اینکه بعضی ها بنشینند و اتفاقی را نقد کنند؛ بهتر است وقتی کار انجام شد، نقد و آسیب شناسی آن را انجام دهند.البته باز هم درست این است که نقد توسط آدم های متخصص صورت گیرد تا کمبودها شناسایی و برای دوره های بعدی برطرف شود . اما در کل وجود چنین جشنواره هائی به روند رو به رشد تئاتر کشور کمک می کند .
دریابیگی استقبال زیاد جوانان از این جشنواره ها را منطقی دانست و گفت:دانشکده سینما تئاتر ، سوره و ... قطب های هستند که در زمینه های مختلف در تئاتر فعالیت دارند. این جوانان که در این دانشگاه ها درس می خوانند و فارغ التحصیل می شوند برای اجرا نیاز به فضا دارند در صورتی که مگر ما چقدر فضای تئاتری داریم. پس جشنواره ها تنها دلیل و بهانه ای شده تا دانشجو بتواند استعداد و توانائی های خود را نشان بدهد . جوان ها دنبال جشنواره اند تا کار کنند و خودشان را با شرایط بیرونی که بر آنها تحمیل می شود تطبیق می دهند.بچه های ما بیش از هر چیزی برایشان مهم این ست که کار کنند و این یک فرصت است تا خودشان را نشان دهند به همین دلیل هم می گویم کاش در سال های آینده یک بخش پژوهشی هم در کنار اجرا ها داشته باشیم.
بازبین سومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره گفت : ما عادت کردیم همه چیز را علمی ببینیم اما هنر هنر است و علم علم . خیلی نمی شود این دوتا را با هم مخلوط کرد و با چار چوبی که این را بررسی می کنیم آن را بسنجیم. به نظر من اندیشه را نمی شود تعریف کرد اما چیزی که وجود دارد در تعریف مونولوگ ،مونولوگ است یعنی یک تک گویه است و سولولوگ هم یک تنها گویه است تفاوت ها یی به صورت کلاسیک و طبقه بندی شده میان این دو وجود داردخوب این یک طرف قضیه است و از سمت دیگر این مهم است که ببینیم اینجا چه چیزی می تواند عمل کند.جمعی از آدم های متخصص تصمیم گرفته اند جشنواره ای بگذارند به نام تک نفره به اینصورت که یک تن بازیگر حضور داشته باشد و هر آنچه ما می بینیم و می شنویم گوئی از خلال ذهنیات و عینیات بیرونی و درونی این یک تن روی صحنه شکل می گیرد؛ وارد شدن در این مباحث علمی باعث تکثر خوانش بین آدم می شود آنها باید ببینند که فلان نمایش تک بود یا نه. هر کدام هم ادله ای به خوانش خود دارند و من به این حوزه ورود نمیکنم چرا که شورای سیاست گذاری جشنواره چارچوبی گذاشته و می خواهد که از درون این چار چوب کار ها را ببینند.
دریابیگی در پایان با بیان اینکه برای من بسیار جای خوشنودی ست که فرهنگسرای نیاوران به پاتوقی برای تئاتر تبدیل شود گفت : من خوشحال می شوم که اتفاقی بیافتد که این فرهنگسرا پاتوقی شود برای تئاتر و تئاتری ها.این تنها فرهنگسرایی ست که زیر نظر معاونت هنری وزارت ارشاد است این فرهنگسرا با دوسالنی که در اختیار دارد می تواند بخشی از مخاطبان شمال تهران را جذب کند . برگزاری جشنواره ای با این عنوان و این استقبال یعنی آشنائی یک سری آدم هائی که شاید تئاتر ندیده اند. این منطقه بنا بر موقعیت جغرافیایی شهری دورتر از مرکز شهر است و این خودش باعث مطالبه جمعی محلی برای دیدن تئاتر و فیلم و شرکت در ورک شاپ ها و کلاس های آموزشی می شود. یکی از اتفاقات خوب این است که این جشنواره مثل هزاران جشنواره دیگر در مرکز شهر نیست و در آنجا برگزار نمی شود و اینجا انجام می شود وامیدوارم به مسیر خودش ادامه دهد. /ص