آیین نامه تشکل های اسلامی دانشجویان در دستور کار شورای اسلامی شدن قرار گرفته و این آیین نامه باید به تصویب شورای انقلاب فرهنگی برسد.

به گزارش خبرنگار  صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران ؛غلامرضا خواجه سروی معاون فرهنگی وزیر علوم تحقیقات و فناوری طی سخنرانی در نشست مشترک معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و نمایندگان وزیر در هیئت نظارت بر تشکل های اسلامی گفت: با توجه به ابلاغ دستور العمل تشکیل باشگاه آزاد اندیشی به دانشگاه ها هم اکنون این دستور العمل در دانشگاه ها عملیاتی می شود چنانچه این دستور العمل بر اساس تجاربی که از سال 88 تا اوایل امسال به دست آمده تهیه شده است

وی افزود: باشگاه آزاد اندیشی می تواند با حالت کارگاهی که دارد مهارت برگزاری کرسی های آزاد اندیشی را بدهد در عین حال کرسی های آزاد اندیشی می توانند متغییر عمل کنند تلاش ما بر این بوده که این باشگاه تحت حاکمیت دانشگاه ها درآید .

وی افزود: بحث اقتصادی مقاومتی و میزان هزینه ای که طی بررسی های صورت گرفته به عمل آمده قطعاً تنها به معاونت فرهنگی اختصاص نمی یابد چنانچه فرهنگ سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی طی بخشنامه ای به دانشگاه ها ابلاغ شده و قرار شد که در دانشگاه ها با حضور نهاد رهبری تشکیل شود.

وی به بحث ادبیات تولید کننده در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: بحث بعدی برای معاونت فرهنگی در خصوص حوزه ادبیات تولید کننده دانشگاه هاست و دانشگاه شهید باهنر تهران به عنوان دبیر خانه این حوزه در نظر گرفته شده است تا ادبیات دانشگاهی این فعالیتی که بیش از این باید انجام می شد هر چه سریعتر صورت گیرد.

خواجه سروی تصریح کرد: بحث بعدی موضوع خبرنگاران فرهنگی است که هر دانشگاه کوچک حداقل باید یك خبرنگار فرهنگی که معمولاً از حوزه فعالان نشریات دانشگاهی باید انتخاب شود در دانشگاه ها وجود داشته باشد البته دانشگاه های بزرگ باید در هر دانشگاه یک خبرنگار فرهنگی داشته باشند .

وی در ادامه با توجه به مباحثی که وزیر علوم در خصوص انتخابات اعلام کردند اظهار داشت: بحث ارتباط سازی با رسانه ها باید جدی گرفته شود تا ارتقا امید و نشاط در جوانان و جامعه و البته دانشگاه ها صورت گیرد ما در زمان انتخابات نیاز به هنجار شکنی داریم و معاونت فرهنگی که تقریباً سخنگوی دانشگاه ها محسوب می شود باید به این امر توجه ویژه داشته باشد.

وی افزود: آیین نامه تشکل های اسلامی دانشجویان در دستور کار شورای اسلامی شدن قرار دارد و این آیین نامه باید به تصویب شورای انقلاب فرهنگی برسد.

خواجه سروی در ادامه گفت: ما باید از ظرفیت دانشجویان و اساتید به نحو درستی استفاده کنیم به نحوی که هزینه مالی ما کاهش یابد.

وی اظهار داشت: انتخابات ریاست جمهوری سال 92 برای کشور و البته آموزش عالی اهمیت دارد چرا که دانشگاه ها به عنوان قوه عاقله جامعه برای انتخابات 92 مشارکت آفرینی باید داشته باشند و در این خصوص باید حتماً از چند ماه گذشته برنامه ریزی صحیح صورت گیرد .

وی با اشاره به جمعیت دانشجویی در کشور گفت: هم اکنون 4.5 میلیون دانشجو در دانشگاه های کشور مشغول تحصیل هستند و حداقل شما 32 معاون فرهنگی دانشگاه ها که علاوه بر این سمت برخی از شما مسئول شورای فعالیت های فرهنگی استان ها هستیم باید این ظرفیت بزرگ و مهم را به درستی مورد بررسی قرار دهید خواجه سروی به کمیته حمایت نظارت بر انجمن های علمی اشاره کرد و گفت: ساختاری تحت عنوان کمیته حمایت و نظارت بر انجمن های علمی را باید فعال کنیم که البته به مسائل و موضوعات و مشکلات انجمن های علمی پرداخته شود.

وی اظهار داشت: در سال قبل تدارک مجمع فرهنگی دانشجویی در دانشگاه ها دیده شده تا انرژی تخلیه نشده ای از دانشجویان دانشگاهی در بخش های مختلف علمی ، سیاسی و تربیت بدنی وجود نداشته باشد.

وی افزود:سیاست ما در خصوص تشکل های دانشگاهی وجود تشکل های اسلامی دانشجوی است البته به شرط این که افراد مطمئن در این تشکل ها وجود داشته باشد تا دشمن نتواند در این تشکل ها نفوذ کند.


خواجه سروی در خصوص مباحثی که صبح امروز مدیر کل حراست وزارت علوم در خصوص عدم ارائه مجوز برای تشکیل تشکل ها به برخی از دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: این طور نبوده به دانشگاه ها مجوزی برای ارائه تشکل داده نشده چنانچه که بین 8 تا 10 دانشگاه درخواست مجوز داشته اند و این امر محقق شده است.

وی اظهار داشت: تشکیلات معاونت فرهنگی در دانشگاه ها به تصویب رسید و اجرا شد و پیشنهادی هم در این خصوص ارائه شده اما آن چه مهم است همان بحث وجود مدیریت در دانشگاه ها است./ع2
برچسب ها: دانشگاه ، علوم ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار