استاندار آذربایجانشرقی گفت: قابلیتهای موجود در منطقه آزاد ارس، شرایط ایده الی برای ایجاد منطقه اقتصادی مشترک بین آذربایجانشرقی و استان سیونیک ارمنستان دارد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، احمد علیرضابیگی، در دیدار با استاندار سیونیک ارمنستان، با اشاره به دیدار اخیر خود با مقامات ارمنستانی در استان سیونیک و پیشنهاد شکل گیری منطقه اقتصادی تجاری دو جانبه از سوی وزارت اقتصاد این کشور گفت: باید امکانات و قابلیتهای دو طرف شناسایی شده و مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی یادآور شد: سفر به استان سیونیک توانست بخشی از ظرفیتهای ارمنستان را نشان دهد و امید است این دیدار نیز شرایط مطلوبی را برای همکاری های دو جانبه فراهم کند.

علیرضابیگی با اشاره به سابقه رابطه دوستانه دو کشور گفت: ایران و ارمنستان، با داشتن آداب، رسوم و مرز جغرافیایی یکسان، ظرفیت‌های قابل توجهی برای بسط و توسعه روابط دوجانبه دارند.

استاندار آذربایجان‌شرقی، با تاکید بر گسترش زمینه‌های سرمایه‌گذاری مشترک با استان سیونیک ارمنستان یادآور شد: اراده ی سیاسی رهبران دو کشور بر گسترش و ایجاد بسترهای اقتصادی دو جانبه مبتنی است.

وی با بیان اینکه اقتصاد استان سیونیک مبتنی بر کشاورزی و دامداری است گفت: مراتع وسیع و غنی روستاهای سیونیک علاقه مندی خوبی در دامداران و فعالان عرصه ی کشاورزی آذربایجانشرقی، برای سرمایه گذاری در سیونیک فراهم کرده است.

علیرضا بیگی همچنین ظرفیت معادن موجود در سیونیک را مکمل ظرفیت معدن و صنعت آذربایجانشرقی دانست و با اشاره به پتانسیل و قابلیتهای بخش خصوصی در توسعه ی روابط دو طرف یادآور شد: باید تلاش کنیم تا با انتقال تعامل دو طرفه به سمت بخش‌خصوصی، شرایط بروز همکاری های دو کشور را به صورت عملیاتی‌تر فراهم کنیم.

خواجه توریان نیز نیز در این دیدار بر گسترش تعامل اقتصادی استان سیونیک با آذربایجان‌شرقی تاکید کرد و گفت: متاسفانه در سالهای اخیر پرونده ی روابط بین ایران و ارمنستان چندان درخشان نبود، و امید است سفرهای متقابل استانداران سیونیک و آذربایجانشرقی، باعث توسعه و احیای روابط بین دو کشور شود.

استاندار سیونیک ارمنستان با اشاره به پیشینه روابط ایران و ارمنستان افزود: ملت و دولت جمهوری‌‌اسلامی در بدترین شرایط تاریخی ارمنستان، در کنار مردم این کشور قرار داشته‌اند و هم اکنون نیز این دوستی ها در بهبود و توسعه ی روابط تاثیر خواهد گذاشت.

وی احداث سومین خط انتقال برق از ارمنستان به ایران، برقراری خط انتقال گاز از ایران به ارمنستان و نیز کلنگ زنی نیروگاه برق آبی مشترک بر روی سد ارس را از جمله اقدامات اساسی بین دو کشور برشمرد و گفت: نباید این همکاری ها متوقف شوند.

وی از آمادگی استان سیونیک جهت بسته بندی تولیدات ایرانی و عرضه ی آن به بازارهای جهانی خبر داد و گفت: در عرصه ی صنعت و فنی نیز حاضر هستیم برای خودروهای ایرانی خط مونتاژ ایجاد کنیم.

شایان ذکر بحث بر سر جزئیات همکاری دوجانبه، بخش اصلی دیدار علیرضابیگی و خواجه توریان بود که بدون حضور خبرنگاران و پشت درهای بسته، ادامه یافت./س

برچسب ها: بررسی ، زمینه ، همکاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.