رئیس انجمن سنگ های تزئینی خانه صنعت و معدن کرمان گفت: ماشین آلات و تجهیزات خاص برای برش دادن برخی سنگ های ساختمانی در اختیار نداریم در نتیجه مجبور به صادرات خام آنها هستیم.

علی نارویی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان افزود: در سال گذشته بالغ بر 830 هزار متر مواد اولیه سنگ های ساختمانی به خارج از کشور صادر شده است.

وی اظهار داشت:80 درصد این مواد اولیه بروک های صادراتی است که برای تولید اسلب و یا اره بکار می روند و برای برش زدن این سنگ های ماشین آلات لازم را نداریم.
نارویی تصریح کرد: 6 هزار کارخانه سنگ بری در کرمان داریم که برای داشتن ماشین آلات خارجی محدودیت دارند.

وی تصریح کرد: کارخانه هایی که بتوانند این سنگ های تزئینی ساختمانتی را برش زده و صادرکنند به 30 کارخانه هم نمی رسند.
رئیس انجمن سنگ های تزئینی خانه صنعت و معدن کرمان گفت: تصور می شود بالغ بر14.5 میلیون تن تولید سنگ ساختمانی کشور باشد که ایران رتبه سوم جهان را بعد از هند و چین دارد.
نارویی اظهار داشت: از جهات ماشین آلات مورد نیاز برای صنعت سنگ ساختمانی بروز نیستیم و در بسیاری از معادن از این حیث مشکل داریم.
وی اظهار داشت: کشوری مانند ایتالیا که 50 درصد بازار سنگ دنیا را در دست د ارد تنها سالانه 300 هزار متر مربع سنگ صادراتی دارد در حالی که ایران برای صادر کردن همه مواد اولیه خود در قالب سنگ های ساختمانی که 6 میلیون مترمربع می شود هیچ بازار خاصی ندارد.
نارویی خاطرنشان کرد: کشور ترکیه نیز در 10 سال اخیر بازار 50 کشور در این حوزه را در دست گرفته است و سالانه 1.5 میلیارد دلار صادرات دارد در حالی که ایران جمعا سالانه 150 میلیون دلار صادرات دارد.
وی یادآور شد: ایران در بحث سنگ های رسوبی حرف های زیادی برای گفتن دارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.