رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران گفت: انتخاب مهندسان ناظر در ساخت و سازها بر عهده نظام مهندسي ساختمان استان تهران است و مالکان و پيمانکاران حق دخالت در انتخاب آنها را ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، سعيد غفراني رئيس سازمان نظام مهندسي استان تهران در نشست خبري بازرسي و نظارت بر گودبرداري هاي استان تهران، با اشاره به اينکه موضوع گودبرداري و تخريب ساختمان در تهران مشکلات بسيار و تلفات جاني و مالي بسياري را ايجاد کرده است گفت: با برنامه ريزي منسجم موضوع تلفات کاهش مالي و جاني ناشي از گودبرداري را به حداقل برسانيم.

وي با بيان اينکه حوزه ساخت و ساز به عوامل متعددي بستگي دارد، گفت: استارت شروع ساختمان با کسب مجوز ساخت از شهرداري تهران زده مي شود و ورود مهندسان پس از کسب مجوز، قانوني مي شود.

رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران با بيان اينکه نظام مهندسي حق انتخاب ناظران ساختمان را دارند، گفت: پيمانکاران ساختماني به هيچ عنوان حق دخالت در انتخاب ناظران مهندس و يا ارتباط مالي با انها را ندارند.

غفراني در ادامه تصريح کرد مشکلات ايجاد شده در بخش ساخت و ساز کشور ناشي از عدم رعايت فرايند صحيح ساخت و ساز در کشور است.

وي در ادامه توضيح داد: جلسات متعددي را با وزارت راه و شهرسازي اعضاي شوراي شهر تهران ، و شهرداري تهران در خصوص آسيب شناسي گودبرداري برگزار شده است.

وي در ادامه يادآور شد: سازندگان بايد داراي صلاحيت و گواهي اشتغال از سازمان فني مهندسي باشند و ساخت و ساز بايد طبق استناداردها صورت گيرد.

غفراني با بيان اينکه از دوره پنجم سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران به موضوع بازرسي و نظارت بر گودبرداري ها حساس شد گفت: ميان شهرداري تهران و سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران تفاهم نامه اي با موضوع انتخاب ناظران مهندس توسط سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران بسته شد.

رئيس سازمان نظام مهندسي استان تهران در ادامه يادآور شد: در دوره هاي قبلي حضور نظام مهندسي ساختمان استان تهران بر ساخت و سازها و ناظران کم رنگ شده بود که خوشبختانه با به تفاهم رسيدن ميان شهرداري تهران حضور و انتخاب ناظران برعهده ما قرار گرفت.

وي در ادامه افزود: نبايد هيچ ارتباطي نبايد بين مالک و پيمانکاران با مهندسان ناظر اعم از مالي و فيزيکي باشد.

غفراني در ادامه افزود: درحال راه اندازي نرم افزاري هستيم که مهندسان ناظر را بدون مراجعه به سازمان نظام مهندسي و يا شهرداري تهران به صورت راندم انتخاب مي شود.

رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران با بيان اينکه از زمان اجراي برنامه نظارت و بازرسي بر گودبرداري هاي استان تهران هيچ تلفاتي نداشته ايم، گفت: تمامي ساخت و سازها در کشور بايد با حضور سازنده داراي صلاحيت و 4 ناظر باشد که متأسفانه تاکنون تنها يک ناظر بر ساخت و سازهاي استان تهران وجود دارد.

وي در ادامه اظهار داشت: با اجراي اين طرح حضور ناظران غير حرفه اي و سازندگان غيرحرفه اي را در ساخت و سازها کمرنگ خواهيم کرد.

وي با بيان اينکه در چرخه ساخت و سازها حضور کاردان ها و معماران تجربي حلقه مفقوده به شمار مي روند، گفت: ميان شهرداري تهران و سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران و همچنين سازمان نظام کارداني ساختمان استان تهران تفاهم و همسويي ايجاد نشده است.

وي با اشاره به اينکه شوراي شهر و شهرداري استان تهران حضور 4 ناظر برساختمان و همچنين کاردان ها را قبول ندارد، گفت: شوراي شهر و شهرداري تهران حضور کاردان ها و ناظران مهندس را موجب گران شدن قيمت تمام شده ساختمان ها مي دانند.

وي در ادامه افزود: بايد بر ساخت و ساز هاي ساختمان هاي کشور سازنده صاحب صلاحيت و همچنين 4 ناظر حضور داشته باشد که متأسفانه به دليل عدم رعايت اين موضوع شاهد ايجاد خسارات و تلفات جاني بسياري در گودبرداري ها بوده ايم.

وي با اشاره به اينکه بايد در هنگام گودبرداري هاي ساختمان ناظر بر سازه نگهبان به صورت کامل حضور داشته باشد، افزود: سازه نگهبان و مهندسان ناظر دستورات لازم را برساخت و سازها و گودبرداري اصولي ارائه دهند.

غفراني با بيان اينکه تاکنون 130 شرکت سازنده داراي صلاحيت به ثبت رسيده است گفت: تفاهم نامه اي ميان شهرداري تهران و سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران مبني بر حضور اجباري سازنده داراي صلاحيت و 4 مهندس ناظر در ساختمان هاي با متراژ بالاي 3 هزار متر بسته شده است.

وي در ادامه خاطرنشان کرد: متراژ هاي اين تفاهم نامه براي حضور مهندسان ناظر و سازنده داراي صلاحتي هر 6ماه يکبار کاهش مي يابد.

غفراني در خصوص شناسنامه فني ساختمان گفت: اين شناسنامه براي صدور شناسنامه فني ساختمان ها بايد تمامي مقررات ملي ساختمان به صورت کامل رعايت شود و 4ناظر مهندس در رشته هاي معماري، مکانيک، برق و سازه حضور داشته باشد.

رئيس سازمان مهندسي استان تهران در پايان گفت: براي صدور شناسنامه ساختمان در استان تهران ساختمان ها نبايد هيچ مشکلي در زمينه مقررات ملي ساختمان و مهندسان ناظر داشته باشند./س
برچسب ها: کوتاهی ، دست ، پیمانکاران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار