احتمال بسیار زیاد با پیشنهاد کاهش عیار طلا در بازار داخلی موافقت نخواهد شد چراکه طلا با عيار 18 در کشور جا افتاده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، پیشنهاد کاهش عیار طلا و ایجاد تنوع عیاری در بازار طلا چندي پيش از سوي رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران مطرح شد و از زمان اعلام تاکنون نظرات موافق و مخالفي در اين خصوص بيان شده است.

همچنين پيشنهاد افزودن 2 عيار جديد در جلسات متعددي در سازمان ملي استاندارد مورد بررسي قرار گرفته و توليدکنندگان و کارشناسان اين حوزه بحث هاي مختلفي در خصوص مزايا و معايب اين طرح ارائه داده اند.

اما با اين وجود هنوز تصميم گيري نهايي انجام نگرفته و به گفته رييس انجمن صنفي کارفرمايان صنعت طلا و جواهر استان تهران نتيجه نهايي تا اواسط بهمن ماه مشخص مي شود .

بر اساس اين گزارش رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر مدعی شده که کاهش عیار طلا کیفیت آن‌را پائین می‌آورد و با اجراي اين پيشنهاد مخالف است.

همچنين رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران هم با ایجاد تنوع عیاری در ساخت مصنوعات طلا مخالفت کرد.

اما در مقابل رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران با اشاره به این‌که صنف طلا با کاهش عیار طلا مخالف نیست، افزود: مخالفت‌هایی درباره چگونگی کنترل و نظارت بر بازار طلا در صورت کاهش عیار وجود دارد که باید در راستای حل این مشکل نظارت‌ها بر بازار طلا افزایش یابد.

محمدولي در خصوص مزاياي اجراي اين پيشنهاد اظهار داشت: با اجرايي شدن اين پيشنهاد، بازار مصنوعات طلا در اختيار همه سليقه ها با هر توان مالي قرار مي گيرد و واحدهاي توليدي مشتريان خود را از دست نخواهند داد.

وی تصريح کرد: ايجاد تنوع عياري در مصنوعات طلا به هدايت سرمايه مردمي به سمت بازار طلا و ممانعت آن از ورود به بازار بدليجات و در نهايت رونق بازار طلا و جواهر کمک  خواهد کرد.

در همين ارتباط  فریدون بلغاری، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران هم اظهار داشت: که در کشورهای دیگر طلا با عیارهای 10، 12 و 14 تولید وعرضه می‌شود و مانند کشور ما این کالا با عیار بالا عرضه نمی‌شود.

**اجراي پيشنهاد کاهش عيار طلا مسکوت بماند

بر اساس اين گزارش نظام الدي برزگري رييس سازمان ملي استاندارد با اشاره به این‌که در ایران طلا با عیار رسمی 18 جا افتاده است، افزود: کاهش عیار طلا می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در نقل و انتقالات این کالا و وقوع سوءاستفاده‌هایی در این بین شود.

وی گفت: البته امکان تست عیار طلا وجود دارد اما کاهش عیار و تنوع‌بخشی به عیار طلا می‌تواند مشکلات زیادی را در نقل و انتقال طلا بین مردم و حتی فروشندگان به وجود آورد. مخصوصا مشکلات در مورد طلا با عیارهای پایین‌تر بیشتر خواهد بود.


رییس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: نظر شخصی من این است که این پیشنهاد فعلا اجرایی نشود و مسکوت بماند تا محاسن و معایب آن به صورت جامع‌تری بررسی شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار