فرشته صدرعرفایی با بازی درخشان خود در دهه 80 در فیلمی به کارگردانی همسرش سیمرغ بلورین بیست و یکین دوره جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، حضور بازیگران زن در عرصه سینما و بازیگری طی دو دهه گذشته بخصوص در دهه ای که گذشت بسیار چشمگیر شده و توانستند در این راه به دستاوردهای بسیاری دست یابند.
فرشته صدرعرفایی یکی از بازیگران نامی سینمای ایران و متولد سال 1341 در تهران است.
شاید او را به نسبت بازیگران سوپراستار نشناسند اما سالیان سال است در عرصه های مختلف هنری به فعالیت پرداخته است.
او فعالیت هنری او را از سال 1352 با حضور در کلاس های تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش کودکان و نوجوانان شروع کرد.

او پس از 10 سال فعالیت در سال 1362  کار خود را در سینما با بازی در نمایش تلویزیونی "ببری طوفان" عظیم جنگل شروع کرد. او مدت ها به عنوان گوینده و عروسک گردان مجموعه ها و تئاترهای کودکان فعال بود.
سهم فرشته در سینمای دهه 70 دو فیلم مهم بود که او در هر کدام نقش هایی کوتاه بازی کرد.
"در دایره" و" زیر نور ماه" نقش زنانی آسیب پذیر و درگیر مشکلات فراوان را بازی کرد زنانی که مشکلات خانوادگی و اجتماعی روند زندگی شان را از مسیر عادی و سالم خارج کرده است.
در دهه 60 که  کمتر نقشی ویژه برای زنان نوشته می شد صدرعرفایی در دو فیلم سینمایی بازی کرد "روزهای انتظار"و "صعود" که هیچ یک معرفی کننده توان و استعداد بازیگری او نبودند بازیگری که سال ها بعد نشان داد متخصص ایفای نقش های دشوار اما به یاد ماندنی است.
فرشته صدرعرفایی در سال 1373 در فیلم سینمایی "بادکنک سفید" نقش مادر خانواده را بازی کرد شکل بازی بدون حشو و زوائد رئالیستی او امتیازی است که صدر عرفایی را مناسب بازی در نقش هایی میکند که از جنس زندگی هستند.
یکی از مهمترین نقش های صدرعرفایی در دهه 80 با "کافه ترانزیت" رقم خورد او در فیلمی که همسرش ساخته بود نقش ریحان را ایفا کرد وبرای نخستین بار نقش اول یک فیلم سینمایی را بازی کرد ریحان کافه ترانزیت برای او سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را به همراه داشت.
او در "کافه ترانزیت" نقش زنی را بازی کرد که با نمونه هایی مشابه تفاوت داشت.
زنی که با وجود محرومیت و مشکلات و مرگ همسرش تلاش می کند در دل جامعه ای سنتی مستقل زندگی کند زن در این فیلم خارج از حصار خانه و در جامعه به دنبال حقوق برابر اجتماعی است.
صدرعرفایی در سال 1385 برای اولین بار با عبدالرضا کاهانی در فیلم سینمایی "آدم" همکاری کرد.
او در این فیلم نقش کوتاهی را بازی کرد در فضای غریب و ناشناخته فیلم، صدرعرفایی بازی واقع گرایی داشت که شبیه بازی دیگر بازیگران نبود اما نقشی که می‌توانست زیر سایه شخصیت های اصلی قرار بگیرد باور پذیر کرده بود.
پس از بازی در آدم بار دیگر صدرعرفایی با کاهانی در فیلم سینمایی بیست به همکاری کرد او در سال 87 در فیلم "بیست" مقابل علیرضا خمسه بازی کرد.
فرشته در بیست باز هم نقش زنی رنج کشیده و از طبقه پایین جامعه را بازی کرد زنی که  تلاش می کند در فضای اندوهگین و غم بار اطرافش راهی به روشنی باز کند.
پس از بیست صدرعرفایی برای نخستین بار با پوران درخشنده همکاری کرد.
او در فیلم سینمایی "خواب های دنباله دار" نقش تازه را تجربه کرد نقش زنی شهری از طبقه متوسط، فرشته این بار هم مثل همیشه بازی روان و بی اغراقی را به تصویر کشید.
صدرعرفایی فقط به بازی در فیلم های سینمایی اکتفا نکرد او در عرصه کارگردانی 4 مجموعه تلویزیونی به نام های "لی لی حوضک"، "گربه چله و آقا پسر"، "عید اومد بهار اومد" و "پلیس آسمانی" را ساخته است.
او تاکنون با کارگردانانی چون جعفر پناهی، فریدون جیرانی، اصغر هاشمی، احسان عبدی پور و کاهانی و کامبوزیا پرتوی و پوران درخشنده همکاری داشته است.
این بازیگر بی حاشیه توانست با گزیده کاری خود در سال 1383 او بازی در فیلم سینمایی کافه ترانزیت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کند.
آخرین بازی فرشته صدرعرفایی در سال 1389 با کارگردانی جوان به نام احسان عبدی پور در فیلم تلویزیونی توماج بود./ي2
گزارش از مهديس مستعد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار