رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه با اشاره به وجود 50 هزار مركز آموزشي موقوفه در كشور گفت: 100 مدرسه علميه، بيش از 50 دانشگاه و نيز بيش از 400 بيمارستان، درمانگاه و مركز آموزشي در سراسر كشور موقوفه است.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام والمسلمين علي محمدي رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه در برنامه گفتگوي ويژه خبري شب پيرامون جنبه‌هاي گوناگون سنت الهي وقف گفت: "وقف" منحصر به دين  اسلام نيست بلكه قبل از اسلام در اديان الهي گذشته هم نيز صورت گرفته است.

وي با بيان اينكه سال گذشته يكي از خيرين استان فارس براي حمايت از دانش هسته‌اي سرمايه‌اي را وقف كرده بود، افزود: يكي از بركات وقف جلوگيري از انباشت ثروت در ميان گروه و قشر خاص است به طوري كه متمكنين جامعه سرمايه يا بخشي از سرمايه خود را براي خدمات عمومي و منافع عمومي جامعه وقف مي‌كند.


* وقف سبب كاهش فاصله طبقاتي جامعه مي‌شود


رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه با تاکيد بر اين مهم که عمل وقف موجب دگر انديشي در قشر متمکن جامعه مي شود وقف سبب كاهش فاصله طبقاتي در جامعه مي‌شود و آثار و بركات معنوي وقف در طول تاريخ اسلام و بشريت در خدمت علم، تمدن، فرهنگ و مسائل ديني و مذهبي بوده است.

وي به بهره مندي همه افراد از نعمت وقف اشاره و با بيان اينكه در ميان ملت عزيز ما و مسلمانان عالم كسي نيست كه مديون وقف نباشد، ادامه داد: در كشور موقوفه‌اي به قدمت 800 سال داريم كه وقف عزاداري حضرت سيد الشهدا شده است.

محمدي در ادامه با اشاره به موقوفه‌اي با قدمت 1117 سال افزود: كساني كه مي‌خواهند وقف كنند وثروت چنداني ندارند مي‌توانند به صورت گروهي وقف كنند؛ به عنوان نمونه خانواده‌اي 11 مغازه را به نيت يكسان براي استفاده در زمينه درمان بيماران وقف كرده‌اند.

رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه با اشاره به اينكه مساجد، حسينيه‌ها، بقاع متبركه و تكايا كه محل برگزاري عزاداري مردم است جزو سرمايه وقف محسوب مي‌شود، گفت: براي تكريم و نكوداشت كسي كه از دنيا رفته خانواده متوفي آن شخص را به مسجد مي‌برند تا مورد مغفرت الهي قرار گيرد.


* 5 هزار مركز آموزشي در كشور موقوفه‌اند 


محمدي با اشاره به اينكه در سطح كشور بيش از 5 هزار موقوفه آموزشي وجود دارد، افزود: 100 مدرسه علميه، بيش از 50 دانشگاه و نيز بيش از 400 بيمارستان، درمانگاه و مركز آموزشي در سراسر كشور موقوفه است.

رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه موقوفات جديد در جامعه چگونه گسترش مي‌يابد گفت:‌ يكي از اقدامات صورت گرفته در زمينه گسترش موقوفات اطلاع رساني است.


* اصحاب رسانه با اطلاع رساني وقف كرده‌اند


وي ضمن تشكر از اصحاب رسانه صدا و سيما و فرهيختگان جامعه افزود: اصحاب رسانه در پس اين سنت حسنه و حكم بالاي الهي با اطلاع رساني وقف كرده‌اند.

حجت الاسلام محمدي با اشاره به افزايش علاقه مندي مردم براي وقف كردن در جامعه اظهار داشت: موقوفاتي كه عوايد آن در خدمت سلامت و بهداشت و همچنين معالجه بيماران باشداز اهميت بسياري برخوردار است .

رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه با بيان اينكه واقفين مي‌توانند براي حمايت و پشتيباني از نخبگان جامعه اقدامات خوبي داشته باشند، گفت: لازم است كساني كه از تمكن مالي خوبي برخوردار هستند از جوانان نخبه و مستعد در عرصه‌هاي مختلف حمايت كنند.

وي با اشاره به اينكه بشر به صورت فطري و طبيعتا علاقه مند است تا نامش جاودان باقي بماند بيان كرد: كسي كه براي امر خيري سرمايه‌اي را وقف مي‌كند الي العبد تا زماني كه موقوفه و سرمايه آن ماندگار است از ثواب برخوردارمي‌شود و نامش جاودان باقي مي‌ماند.

حجت‌الاسلام محمدي در ادامه با اشاره به اينكه صدقات و خيرات عموما جنبه يك بار مصرف دارد گفت: همه ما علاقه منديم كار خيري را كه انجام مي‌دهيم يكبار مصرف نباشد و ماندگار باقي بماند.

رئيس سازمان اوقاف وامور خيريه با بيان اينكه قوانين و مقررات شرعي وقف از جامعيت استحكام برخوردار است اضافه كرد: كسي نمي‌تواند در سرمايه وقف دخل و تصرف داشته باشد و همچنين نمي‌تواند آن را به راحتي حيف و ميل كند.

وي با اشاره به اينكه كسي نمي‌تواند نيت واقف را بي جهت تغيير دهد افزود: واقف با وقف كردن سرمايه‌اش مديريت اين سرمايه را براي آينده جهت دهي مي‌كند.

حجت‌الاسلام محمدي در پاسخ به اين سوال كه آيا مردم با سرمايه هنگفت بايد اقدام به وقف كنند اظهار داشت: وقف منحصر به متمكنين جامعه نيست زيرا هر كسي به اندازه تمكن و توانايي خود مي‌تواند وقف داشته باشد.


* وقف ازمصاديق احكام اقتصادي اسلام است


رئيس سازمان اوقاف وامور خيريه در پاسخ به پرسش ديگر مجري برنامه كه از وي پرسيد در اقتصادي كردن موقوفات و بهره برداري مالي از آن تا چه اندازه پيشرو بوده‌ايم اظهار داشت:در عمل "وقف انتفاع" عين سرمايه در خدمت موضوع قرار مي‌گيرد و درآمدي ندارد اين در حالي است كه در "وقف منفعت" واقف موقوفه خود را در خدمت نيت عملي همچون كمك به يتيمان و ازدواج و غيره قرار مي‌دهد.

رئيس سازمان اوقاف وامور خيريه گفت: اگر سرمايه اقتصادي وقف اداره نشود و از بين برود به طور طبيعي نيت واقف هم تعطيل خواهد شد.

وي افزود: با همكاري اصحاب رسانه، علما و حوزه علميه و همچنين مردم مي‌توانيم از موقوفات بهره ‌بري صحيح و درآمد زايي داشته باشيم.


* بيش از يك ميليون و 250 هزار مستاجر از موقوفات استفاده مي‌كنند

 
رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه با اشاره به اينكه در سطح كشور بيش از يك ميليون و 250 هزار مستاجروجود دارد، افزود: اين مستاجرين از موقوفات و املاك وقفي در سراسر  كشور استفاده مي‌كنند و شناسايي مستاجرين يك اقدامي است كه براي احقاق حقوق موقوفات شده است.
 
حجت‌الاسلام محمدي با بيان اينكه كساني كه حق و حقوق موقوفات را ادا نمي‌كنند به جامعه ضرر مي‌رسانند، گفت: اگر اين موضوع از روي عمد و آگاهي صورت گيرد به همه خيانت شده است.

وي خاطر نشان ساخت: به همت و تلاش دوستان و به لطف خداوند متعال سامانه بانك اطلاعات و مديريت موقوفات راه اندازي شده است.

محمدي با بيان اينكه در سطح كشور با بيش از 500 نقطه در ارتباط هستيم و سند اجاره‌ها را از طريق اين سيستم ثبت مي‌كنيم، ادامه داد: دريافت و پرداخت مال الاجاره‌ها و غبار روبي امامزادگان از اين طريق صورت مي‌گيرد.

رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه با اشاره به اينكه 12 هزار پرونده ساري و جاري در محاكم قضايي وجود داشت، افزود: در سال گذشته 8 هزار و 500 پرونده تشكيل شده بود اين در حالي است كه اين ميزان امسال به 6 هزار و 400 پرونده رسيده است.

وي گفت: از دو هزار و 40 پرونده مطرح شده در محافل قضايي هزار و 775 راي به نفع موقوفات صادر شده كه نشان دهنده عملكرد خوب دستگاه قضايي است.

حجت الاسلام محمدي افزود: سال گذشته 140 ميليون نفر زائر در حرم‌هاي امامزادگان حضور يافتند كه 40 درصد از خيرات نذورات اين زائران براي عمران حرم‌هاي امامزادگان استفاده مي‌شود.

رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه خاطر نشان ساخت: فراواني نيت‌ها در سراسر كشور درباره موقوفات به 200 هزار مي‌رسد.
 
انتهاي پيام/
برچسب ها: سیاسی ، وقف ، محمدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار