یک کارشناس سیاست خارجی گفت: طرح 6 ماده‌ای جمهوري اسلامي ایران عامل اصلی انتخاب ایران توسط مرسی برای حل مسئله سوریه است.

حسن هانی‌زاده در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران با مثبت ارزیابی کردن سفر وزیر امور خارجه  کشورمان به مصر گفت: طرح 6 ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران و طرح 3 مرحله‌ای بشار اسد باعث تغییر رویکرد مصر نسبت به مسئله سوریه شده و در حال حاضر مرسی به دنبال تشکیل هیئتی با حضور ایران، عربستان، ترکیه و مصر برای حل بحران سوریه است.

وی ادامه داد: کشورهای آمریکا، قطر، عربستان و اتحادیه اروپا به خوبی می‌دانند که ایران کشوري مهم و تاثیرگذار در منطقه بوده و با علم به این موضوع می‌کوشند تا با ترفندهای سیاسی، ایران را از این معادله حذف و یک دولت انتقالی در سوریه تشکیل دهند.

هانی‌زاده افزود: وعده‌های پوشالي آمريکا و غرب نمي‌تواند مشکلات مصر را حل کند چراکه اين کشور یک کشور عربی-اسلامی با پیشینه تاریخی بسيار عظيم است و آنها به دنبال منافع و نفوذ خود در منطقه هستند و با عواملی که با حضور اسد در راس حکومت سوريه موافق هستند سر ناسازگاري دارند بنابراين با تشکیل جبهه حل بحران سوریه توسط ایران، مصر، چین و روسیه مخالفت مي‌کنند.

این کارشناس سیاست خارجی در پايان خاطر نشان کرد: مصر به عنوان بزرگ‌ترین کشور عربی توانایی دارد تا کشورهای عربی منطقه را حول یک محور با هدف مشخص سازماندهی کند بنابراين اگر ایران و مصر به یکدیگر نزدیک شوند می‌توانند نقش مهمی در حل بحران‌های منطقه به‌خصوص سوریه ایفا کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: هانی ، وزیر ، خارجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار