"جوليان بورگر" و "سعيد كمالي دهقان" در مقاله جديد خود در روزنامه "گاردين" چاپ لندن از ناكارآمدي تحريم هاي وضع شده ضد ايراني از سوي قدرت هاي غربي گفته اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گاردين، در ابتداي مقاله تحليلگران گاردين به پافشاري ملت ايران بر اصول خود اشاره مي كنند و اظهار مي دارند "سازمان ملل متحد تحريم هايي را عليه برخي از اشخاص ايراني كه متهم به ارتباط با برنامه هسته اي ايران و تحقيقات اتمي هستند را وضع نموده اند با اين حال جمهوري اسلامي ايران فعاليت هاي هسته اي خود را به حالت تعليق در نياورده است."

نويسندگان اين مقاله در ادامه اشاره كرده اند "قدرت هاي غربي با هدف فروپاشاندن اقتصاد ايران تحريم ها را وضع كرده اند تا شايد جمهوري اسلامي ايران قدري در زمينه برنامه هسته اي خود عقب نشيني كند با اين حال اين گونه شواهدي مبني بر سازش ايران در اين زمينه مشاهده نمي شود." 

تحليلگران اين مقاله با اشاره به اين موضوع كه جمهوري اسلامي ايران حسن نيت خود را در مذاكرات "دو جانبه" با طرف هاي غربي هستند اما آنان با اين تحريم ها "ملت ايران" را هدف گرفته اند و باعث ايجاد مشكلاتي در زمينه دارويي براي شهروندان ايراني شده اند. نويسندگان مقاله همچنين به ناكارآمدي معافيت هايي كه قدرتهاي غربي مدعي شده اند در اين مورد قائل شده اند نيز اشاره كرده اند. 

در بخشي از مقاله نويسندگان به موانع ايجاد شده بر سر نقل و انتقال مالي شركت هاي دارويي در ايران بر اثر تحريم هاي ضد ايراني قدرت هاي غربي اشاره كرده اند. در اين باره "ناصر نقدي" رئيس شركت "داروپخش" در مصاحبه با "گاردين" اظهار داشته است "بزرگترين مشكل ما محدوديت مالي وضع شده بر بانكها در اثر تحريم ها و نقل و انتقال پول است. اين تحريم ها باعث ايجاد مشكلاتي در پرداخت پول از سوي ما به شركت هاي داروئي خارجي شده است." 

گاردين در اين گزارش به اظهارات مسئولين موسسه خيريه "محك" نيز اشاره مي كند كه موسسه اي به منظور كمك به كودكان سرطاني است. مسئولين اين موسسه خيريه نيز در مورد كاهش امكان دسترسي آنان به داروهاي لازم براي درمان بيماري سرطان گفته اند. 

نويسندگان اين مقاله در پايان به وقاحت قدرت هاي غربي در اعمال تحريم ها عليه ايران اشاره مي كنند و مي گويند "رهبران آمريكا، انگليس و كشورهاي عضو اتحاديه اروپا مدعي هستند كه حكومت ايران در صورت تخصيص بودجه خود به خريد دارو و عدم صرف آن در برنامه هسته اي مي تواند از آسيب وارد شدن بر شهروندان معمولي جلوگيري كند. اما واقعيت آنست كه اين تحريم هاي ضد ايراني آن قدرت هاست كه باعث ايجاد مشكل براي شهروندان شده است. اگر شهروندان ايراني در صورت نرسيدن دارو بر اثر بيماري هاي سرطاني و هموفيلي فوت كنند غرب باز هم خود را مقصر نمي داند." 
برچسب ها: گاردین ، ایران ، تحریم ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار