نماینده آشوریان در مجلس گفت: ماده 881 مکرر در قانون مدنی باید اصلاح شود که طرح آن نیز در مجلس ارائه شده است.

یوناتن بت‌کلیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مسائل اقلیت‌های دینی در کشورمان موضوع ماده 881 مکرر قانون مدنی است، در سال 1316 تصویب شده که برای تغییر این ماده قانونی در مجلس طرح ارائه شده است پس امیدوار هستیم نتیجه مورد انتظار را به دست آوریم.

وی در ارتباط با تشریح این ماده گفت: طبق این ماده قانونی «کافر از مسلمان ارث نمی‌برد» به طوری که چنین به نظر می‌رسد واژه کافر چندان مناسب نیست زیرا پیروان ادیان توحیدی به وجود خالق اعتقاد راسخ دارند همچنین در قانون اساسی ادیان کلیمی، مسیحی و زرتشتی به عنوان ادیان رسمی کشور شناخته می‌شوند.

نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی کافر خطاب کردن این قشر از جامعه را نادرست دانست و افزود: اقلیت‌های‌ دینی به هیچ عنوان مصداق این واژه نیستند پس برای اصلاح و تجدید نظر در این ارتباط درخواست داده و از مجاری قانونی وارد عمل شده‌ایم.

بت‌کلیا با بیان اینکه طرح مورد نظر در نخستین روزهای آغاز به کار مجلس نهم ارائه شده است، افزود: رسیدگی به این موضوع و اعلام نظر بستگی به این دارد که سایر طرح‌های در نوبت سریع‌تر مورد بررسی قرار بگیرد ولی پیش‌بینی می‌شود این طرح به زودی مطالعه شده و تصمیم‌گیری شود.

این نماینده مجلس رهنمودهای رهبری و مراجع عظام تقلید را برای ملت ایران و اقلیت‌های دینی همیشه راهگشا دانست و اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در سال 1382 رفع شد نابرابری دیه مسلمان و غیرمسلمان بود که بعد از استفتاء از مراجع عظام تقلید و با حکم حکومتی مقام معظم رهبری، دیه مسلمان و غیرمسلمان برابر شد.

وی خاطر نشان کرد: در این ارتباط دولت لایحه داد سپس مراحل قانونی و مختلف آن در مجلس شورای اسلامی سپری شده و به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شد که در نهایت با حکم حکومتی رهبری و با استفتاء مراجع عظام تقلید این قانون اصلاح شد./س

برچسب ها: قانون ، آشوریان ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.