رئيس شوراي ثبت آثار تاريخي و فرهنگي آذربايجان شرقي خبر داد: مرمت پل تاريخي گاودوش آباد شهرستان سراب تا پايان سال جاري به اتمام مي رسد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، تراب محمدی با اعلام اين خبر افزود: با پايان بخش عمده اي از مرمت و بازسازي قسمت هاي رويه پل در سال جاري، تا پايان امسال شاهد گشايش مجدد آن خواهيم بود.

محمدي با اشاره به اقداماتي كه امسال بر روي اين اثر انجام گرفته، يادآور شد: سبك سازي و آواربرداري روي پل، مرمت طاق ها و اجراي طاق دزد، شيب بندي و محكم كاري به وسيله بتن از جمله فعاليت هاي مرمتي اجرا شده بر روي پل گاودوش آباد به شمار مي رود.

وي با بيان اينكه تنها اقدامات جزئي همچون اندود سيماني و اجراي دال بتني بر روي پل باقي مانده است، از اجراي مرمت بدنه، اصلاح بستر، مرمت كف و نماي پل تاريخي گاودوش آباد در سال هاي آتي خبر داد.

قائم مقام رئيس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور، اين پل را راه ارتباطي چند روستاي شهرستان سراب عنوان كرد و گفت: با توجه به اينكه اين پل محل تردد روستائيان به شمار مي رود، اقدامات مرمتي روي اين اثر در سريع ترين زمان ممكن صورت گرفت.

محمدي خاطرنشان كرد: با توافق هاي انجام گرفته با ساير نهادها و دستگاه ها، مقرر شده هرچه سريع تر نسبت به اجراي راه دسترسي جايگزيني اقدام شود تا در آينده اي نزديك عبور و مرور از روي اين پل تاريخي انجام نگيرد.

وي با اشاره به مشخصات پل بيلانكوه تشريح كرد: اين پل به طول 42 متر و عرض 10/6 متر، از سه دهنه، طاق هاي آجري و پايه هايي سنگي تشكيل شده است.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يادآور شد: وجود چهار ميل راهنما در طرفين پل و نبود طاق دزد، پل گاودوش آباد را نسبت به بناهاي مشابه خود شاخص و متفاوت كرده است.

محمدي قدمت اين اثر را مربوط به دوره صفوي- قاجار عنوان كرد و گفت: پل گاودوش آباد كه در هشت كيلومتري شمال شهر سراب واقع شده، با شماره 9183 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است./س

برچسب ها: مرمت ، پل ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.