به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، احمد عليرضابيگي با بيان اين كه در اين راستا پيشنهادهايي براي توسعه زيرساختهاي منطقه به دولت ارائه داديم، افزود: برخي از اين پيشنهادها مورد تائيد و تصويب هيأت دولت قرار گرفته كه از آن جمله ميتوان به توسعه راههاي بينشهري، احداث راهآهن و خطوط نيرو اشاره كرد.
وي با بيان اينكه راه دسترسي كنوني مناطق زلزلهزده، راه مناسبي نيست و تنها يك جاده باريك و آسيبديده، شهر تبريز را به شهرستان اهر يا ورزقان متصل ميكند، افزود: تعريض و بازسازي جاده اهر با عنوان بزرگراه اهر ـ تبريز از چندي پيش آغاز شده و تسريع عمليات آن با افزايش اعتبار، اكنون در دستور كار دولت قرار گرفته است و عمليات اجرايي بزرگراه خواجه ـ ورزقان نيز به زودي آغاز و اعتبار مورد نياز آن نيز تامين ميشود.
عليرضابيگي با اشاره به تاييد احداث خط راهآهن از ورزقان به بستانآباد بود در دولت و آغاز كارهاي مطالعاتي آن، تصريح كرد: با ايجاد اين خط ريلي، هم راهآهن سراسري به ورزقان ميرسد و هم اينكه محصول كنستانتره و ديگر محصولات كارخانجات مس ورزقان از طريق اين خط ريلي جابهجا و به راحتي صادر ميشود، در حالي كه اين محصولات اكنون از طريق جادههاي موجود كه خطرآفرين نيز هست، منتقل ميشود.
وي به ايجاد خطوط نيرو به عنوان سومين زيرساخت توسعه منطقه اشاره كرد و گفت: اكنون 40 درصد مس مورد نياز صنايع كشور از معادن زيرزميني ارسباران و ورزقان توليد ميشود و افزون بر كارخانجاتي كه تاكنون براي استفاده از اين فلز و محصولات جانبي آن افتتاح شده، كارخانجات ديگري نيز در حال ساخت و اجراست كه بهرهوري مناسب از اين كارخانجات و محصولات به دست آمده و ايجاد صنايع پاييندست مس در منطقه، نيازمند تامين و توسعه زيرساختهاي ذكر شده است./س