عکس و عكاسي يكي از قرآني ترين هنرها است چرا که به اين نوع فعاليت درقرآن تاكيد شده است

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران حاضر در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره عکس ملی ایران که شب گذشته در موسسه فرهنگی هنری صبا، با حضور جواد شمقدري رئیس سازمان سينمايي، هاشم میرزاخانی دبیر جشنواره، رئیس هئیت مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، مسئولين، مديران و جمعی از هنرمندان برگزار شد.
 
شمقدري رئیس سازمان سینمایی در خصوص هنر عکاسی  گفت: عكس و عكاسي  يكي از قرآني ترين هنرها است زيرا به اين نوع فعاليت در قرآن تاكيد شده است. در قرآن آمده  كه چرا انسان  نگاه نمي كند كه خدا شتر را چطور خلق كرده است، نگاه كردن با تفكر، تامل و به دور از سطحي نگري كه آسمانها چطور برافراشته شده و زمين با تمام زيباييي هايش گسترش يافته چيزي است كه قرآن همه را به آن دعوت كرده است.
 
وی ادامه داد: عكاس اين ماموريت را برعهده مي گيرد و ما كه در روزمرگي قرار گرفته ايم، در يك لحظه اين پيام قران را تكرار میكنيم و از طريق قابي كه عكاس گرفته به خلقت و آفرينش نگاه  می كنيم.
 
شمقدری با  اشاره به دو ويژگي هنر عکاسی افزود: ويژگي اول عكس دراین است که عكس هنرمند و عكاس خود را درون آن وارد نمي كند،هرچند عكس حاصل تجربه و توان خلاقانه و هنري عكاس است اما قابي  است از واقعيت كه در اختيار قرار مي دهد و اثري كه در مقابل چشم او در لحظه اي ايجاد شده و عكاس در لحظه آن را ثبت و شكار كرده است اما در عرصه تئاتر ، موسيقي و سينما هنرمند خيال و خلاقيتي از خود را همراه مي كند.
 
وی ادامه داد:  عكاسي در لحظه رخ مي دهد و يك خيالی که  در لحظه ايجاد مي شود و ما نمي توانيم در آن تاثيري بگذاريم.
 
رئیس سازمان سینمایی  در تآثير گذاري عكس گفت: عکاسی بي واسطه ترين هنر براي بيان يك روايت و يا يك موضوع است چرا که بارها از يك منظره عبور كرده ايم ولي وقتي  همان را در قاب عكس مي بينيم نظر ما را به خود  جلب مي كند.   
 
شمقدری در خصوص ویژگی دوم اظهار داشت:  هنر عكاسي به دور از چار چوب ها ما را در مقابل عكسي قرار مي دهد كه موجب مي شود ما به يك كشف جديد برسيم. سينما جادو مي كند و يا موسيقي عالمي است كه انسان را وارد لحظه مي كند اما هنر عكاسي اجازه مي دهد خودمان به كشف و واكاوي موضوع بپردازيم كه در عكاسي جلوه مي كند.
 
وی ضمن اشاره به  تاثير عكس در انسان افزود: گاهي يك عكس قدرت نفوذ و اثرات ناخودآگاهي دارد كه در يك لحظه مي تواند به ما يك انرژي و يك شعفي را وارد نمايد.
 
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  به جدا شدن ماموريت عكاسي از حوزه معاونت سينمايي اشاره کرد و گفت: در يك مقطعي ماموريت عكاسي از معاونت سينمايي جدا شد و به معاونت ديگري واگذار شد،این کار باعث شد كه حداقل به نظر برسد كه افتي به وجود آمده است.  
 
شمقدری  با اشاره به ابتكارات مديريتي ميرزاخاني تصریح کرد: ميرزاخاني مدیر عامل  انجمن این مطلب را مطرح كرد كه عكاسي را بار ديگر حداقل در انجمن سینمای جوان احيا كنيم و اين موضوع  ابتكار وی بود.
 
وی در ادامه افزود: با  موافقت من  حاصل كار با شتاب خوب به نقطه بسيار خوبي رسيد و اين مجموعه عكس در سفرهاي خارجي كه همراه برده بودم  متقاضي  زیادی داشت و من از این موضوع خرسند شدم، چراکه طبيعت زيباي ايران و هنر خلاقه عكاسان سراسر كشور موجب عكسهاي بسيار زيبايي شده است و در قاب بسيار خوب چشم هر ناظري را به تحسين واداشته و مشتاق ديدار آن كرده است.  
 
رئیس سازمان سینمایی اظهار داشت: اميدواريم اين هنر در عرصه هاي ديگر همانند عكاسي اجتماعي ، کار و فعالیت در انجمن گسترش يابد.  
 
شمقدري  تاکید کرد: موضوع طبيعت ايران نقطه آغاز خوبي است و بايد اين موضوع  كه با همت و راهنمايي اساتيد  ادامه داشته باشد ،چرا که آداب ، فرهنگ و سنني كه ما  ایرانی ها داريم مي تواند ثبت شود و براي آيندگان به يادگار بماند چون این سنن در حال نابودي است و گسترش شهرها و ارتباطات و راه ها موجب آن شده که عكاس مي تواند عناصر فرهنگي ما را در زواياي مختلف زندگي اجتماعي قومي وقبيله اي ثبت كند.
 
 وی در ادامه افزود: گسترش شهرها و ارتباطات و راه ها موجب آن شده که عكاس مي تواند عناصر فرهنگي ما را در زواياي مختلف زندگي اجتماعي قومي وقبيله اي ثبت كند و آن را  در اينترنت عرضه کند  و بیشتر مردم دنیا  آن را ببينند و این موضوع  بسيار با ارزش است،  زيرا عكس يك زبان گويا و بين المللي است و مي تواند براي همه مورد استفاده قرار بگيرد .
 
شمقدري  خاطر نشان کرد: اميدوارم اين جشنواره بدون وقفه برگزار شود و هنر عكاسي هنري جاودان است و بايد در تمامي عرصه ها از آن بهره مند شويم.
 
 
همچنین در ادامه مراسم دبیر جشنواره و مدیر عامل انجمن سینمای جوان گفت: انجمن هرگز از آموزش فارغ نبوده و متاسفانه يك وقفه اي در دوره هاي آموزشي آن رخ داد كه سعي مي كنيم  با همكاري شما عکاسان و اساتيد آن را جبران كنيم.  
 
ميرزاخاني با اشاره به جشنواره هاي منطقه اي سينماي جوان افزود: در انجمن ، مقوله عكس از جشنواره هاي منطقه اي جدا نشده و در حاشيه جشنواره هاي منطقه اي همواره جشنواره عكس داشته ايم و انشا الله به زودي با برگزاري چهل و نهمين دوره جشنواره منطقه اي سينماي جوان شاهد برگزاري مستقل اين بخش همچنان خواهيم بود.
 
دبير جشنواره، دليل انتخاب موضوع اين جشنواره را به دليل جامعه گسترده اي كه با اين موضوع سروكار دارند ابراز كرد و افزود:  موضوع عكاسي طبيعت  قشر بزرگي را تحت پوشش قرار مي دهد، سينماگران و عكاساني كه علاقمندند از زيبايي ايران لحظاتي را ثبت كنند انتخاب اين حوزه با عنوان يك زبان گويا از زيبايي هاي كشورمان با همفكري كه با اهالي آن شد اتفاق خوبی  بود كه سال گذشته 124 عكس انتخاب و در يك كتاب فاخر منتشر شد.
 
 
ميرزاخاني ضمن اشاره به ارائه مجموعه عكسهاي منتخب جشنواره در فستيوال هاي خارجي و بازارهاي بين المللي به عنواني يك كالاي فرهنگي فاخرتصریح کرد: اكثر فستيوال هاي خارجي فيلم مستند و كوتاه از اين كتاب بهره مند شدند. من به بيش از 40 مدير جشنواره، فيلمساز و تهيه كننده در جشنواره ها و بازارها این  كتاب فاخر را هديه كردم كه موجب دگرگوني تصور ذهني  آنها از ايران شد.  
 
مديرعامل انجمن سينماي جوانان ايران با اشاره  به تبليغات منفي از كشور ايران و جهان سومي ناميدن آن در كشورهاي خارجي عنوان کرد: عكس به عنوان يك رسانه و حوزه عام  اثر گذار در يك لحظه توانست اثرات جدي را در ايران شناسي انجام دهد و من تلاش كردم مسئولين ميراث فرهنگي و گردشگردي در اين برنامه در كنار شما عکاسان باشند و متاسفانه جاي اين عزيزان خالي است.
وی ادامه داد: اگر زيبايي های  ايران ازاین طريق در اختيار توريست ها و علاقه مندان قرار بگيرد بسيار تاثيرگذار خواهد بود .
 
دبير جشنواره ملي عكس ايران اظهار داشت:  طبق برنامه ريزي های  انجام شده در انجمن طي دوره جديدی فعاليت عكاسي در طرح درس هاي بلند مدت فيلمسازي ؛ عكاسي به عنوان يك پايه در فيلمسازي گنجانده شده است چرا که عكاسي براي قاب بندي، زيباشناسي، تفسير و عمق ميدان و دکوپاژ ضروري است.  
 
 میرزاخانی در ادامه گفت: ما از اين مقوله غفلت نكرديم و در دوره هاي فيلمسازي عكس را به عنوان يك درس مهم در ترم يك گنجانده ايم و توانسته ايم با اين روش  جديد عده  زيادي را آموزش دهيم.
 
وي تصریح کرد: طرح درس عكاسي پرتره نیزآماده شده و به زودي به دفاتر انجمن در سراسر كشور ارسال می شود.
 
ميرزاخاني گفت: اساتيد حرفه ای در دفاترانجمن در حال تدريس هستند واین مرکز در شاخه هاي ديگر نیز فعاليت خواهد كرد همچون عکاسی خبري كه اين كار در حوزه آموزشي و فرهنگي انجمن در حال برنامه ريزي است.
 
مدیرعامل انجمن ضمن اشاره به آموزش 2500 هنرجو در زمينه عكاسي ، اظهار داشت:
آموزش 650 عكاس در درون تكدرس سال 91 در 54 دفتر، آموزش 1150 نفر در 40 دفتر در ترم اول ورودي سال 91 آموزش بلند مدت فيلمسازي، آموزش 750 نفر در 40 دفتر در تكدرس عكاسي سال 90، همچنين ترم اول سال 90 – 91 در 40 دفتر آموزش 850 نفر در مجموع ، آموزش 2500 علاقه مند به عكاسي رقم چشمگيري كه در اين مدت اتفاق افتاده است.
 
ميرزاخاني با تقدير از توجه ويژه رئیس سازمان سينمايي به خانواده جوان و علاقه مند به عكاسي و همچنين هيئت داوران دوره اول و دوم جشنواره بیان کرد: برگزاري اين دوره از جشنواره نويد این موضوع را می دهد  که در 30 مرکز استان کشور كانون عكس در كليه دفاتر انجمن سينماي جوانان تاسیس شود.
 
دبیر دومین جشنواره ملی عکس ایران خاطر نشان کرد: كانون عكس انجمن سينماي جوانان را در3 مركز استان به شكل نمونه راه اندازه کرده ایم كه با استقبال خوبی همراه بوده و انجمن در صدد است با راه اندازي  كانون عكس در كليه دفاتر انجمن سينماي جوانان در مراكز استانها پايگاه محكم تري را در دفاتر و شهرستانها براي اين هنر فراهم نمايد و با امكانات عكاسي آنالوك و ديجيتال گام موثرتري در اين حوزه و رسانه مستقل بردارد.  
وی ادامه داد: به زودي تقويم روميزي اين عكسها نيز منتشر خواهد شد،  بايد براي شما هنرمندان عكاس برنامه ريزي هاي جدي انجام شود و ما نیز به سهم خود اين كار را خواهيم كرد.
 
در ادامه مراسم علی قلمسیاه رئيس هيئت داوران بیانیه هئیت داوران جشنواره را قرائت کرد.  
 
و همچنین در  بخش بعدي افتتاحیه جشنواره ملی عکس ایران رونمايي از كتاب جشنواره توسط رئیس سازمان سينمايي، دبير جشنواره و همچنين علي قلمسياه نماينده هيئت داوران بود.  
 
در پایان مراسم از برگزیدگان بخش طبيعت زيباي ايران و بخش ويژه – طبيعت و توليد ملي  تقدیر و جوایزی اهدا شد.  
 
گفتنی است، سعيد رجبي فروتن، شفيع آقامحمديان، اسفنديار شهيدي، اسماعيل عباسي، فرزاد هاشمي در افتتاحیه دومین جشنواره عکس ملی ایران حضور داشتند.
 
لازم به ذکر است که  در این جشنواره 3677 قطعه عكس از 733 عكاس كشور دریافت شده  كه توسط  هيئت انتخاب و داوران متشكل از آقايان علي قلمسياه، علي اصغر داود آبادي فراهاني، مسعود زنده روح كرماني، سعيد محمودي ازناوه و كيارنگ علايي 103 عكس در بخش مسابقه طبيعت زيباي ايران و 17 عكس در بخش ويژه "طبيعت و توليد ملي" انتخاب شدند./ي2
 

برچسب ها: جشنواره ، ملی ، عکس ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.