انجام فعاليت هاي ورزشي در طول دوران حيات نه تنها باعث نشاط دائمي مي شود بلکه از بسياري از بيماري هاي قلبي- عروقي و فشار خون بالا جلوگيري مي کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، کساني که مي خواهند در دوران حياتشان از زندگي خود لذت ببرند مي توانند در برنامه روزانه خود فعاليت هاي ورزشي را جاي دهند تا علاوه بر نشاط دائمي که در روحيه آنها بوجود مي آيد از سيل عظيم بيماري هايي چون فشار خون بالا، پوکي استخوان، قلبي- عروقي، و ديگر بيماري ها جلوگيري کند و آن نيز مي تواند با 30 دقيقه پياده روي در روز باشد يا هر نوع فعاليت و ورزشي که مورد علاقه فرد است.

از آنجا که زندگي بشر روز به روز به سمت ماشيني شدن مي رود، بي تحرکي و فعاليت نداشتن نيز در بين افراد جامعه شيوع پيدا مي کند و اين موجب بروز مشکلات فراواني براي بدن انسان به خصوص سيستم قلب و عروق مي شود يکي از اين مشکلات بيماري فشار خون بالا است.

خون در رگ هاي بدن تحت اثر فشار مناسب جريان دارد و عامل ايجاد اين فشار و حفظ آن، ضربان مداوم يا انقباض قلب مي باشد که ورزش منظم و پايدار سبب تقويت قدرت انقباض قلب مي شود و قلب در هر بار انقباض، خون بيشتري را به داخل رگ هاي بدن پمپ مي کند و لازم است براي حفظ فشار خون داخل رگ ها، قلب به تعداد دفعات کمتري خون را پمپ کند و به قلب فشار کمتري وارد و فشار خون کاهش يابد.

ورزش و فعاليت هاي بدني شدت عوامل خطرزاي قلبي و عروقي و پرفشاري خون را تقليل و مصرف داروي ضد پرفشاري خون را کاهش مي دهد و در نتيجه از مرگز زودرس مي کاهد.

پرهيز از مصرف دخانيات، مشروبات الکلي و کاهش وزن نيز به کاهش بيشتر فشار خون کمک مي کند.

کم شدن فشار خون با انجام ورزش با شدت متوسط ميسر است.

براي کاهش فشار خون از ورزش هاي اسقامتي مانند پياده روي، دويدن آرام، شنا، دوچرخه سواري و يا هر فعاليت سبکي که به مدت طولاني انجام گيرد، استفاده مي شود و پس از 4 تا 6 هفته، ورزش هاي مقاومتي مانند تمرين با وزنه هاي سبک به عنوان يک مکمل تمريني به برنامه تمريني بيمار اضافه مي شود. البته مي توان از ورزش هاي کششي و هوازي استفاده کرد.

ورزش هاي هوازي، ورزش هايي هستند که موجب تشديد ضربان قلب و سرعت تنفس مي شوند که مي توان به دويدن آرام، پياده روي، دوچرخه سواري، شنا، بسکتبال اشاره نمود.

اگر ورزش هاي هوازي حداقل سه بار در هفته و هربار 30 دقيقه انجام شوند، اثر خوبي را بر فشار خون خواهند گذاشت.

شايان ذکر است کساني که داراي سابقه بيماري قلبي يا هر گونه مشکل جسمي دارند قبل از ورزش کردن حتما با پزشک مشورت کنيد.

همچنين براي کاهش احتمال دچار شدن به صدمات ورزشي، برنامه ورزشي خود را به آرامي شروع کنيد و در طي ورزش به خود فشار زيادي نياوريد بعد از انجام ورزش 5 دقيقه با پياده روي آرام و حرکات کششي، بدن خود را سرد کنيد.

اما براي کاهش فشار خون مي توان برنامه ورزشي ذيل را انجام داد:

در هفته اول طي سه جلسه، 2 تا 5 دقيقه پياده روي که ميان پياده روي ها 5 دقيقه استراحت غيرفعال وجود داشته باشد.

در هفته دوم چهار جلسه 2 تا 10 دقيقه پياده روي با 4 دقيقه استراحت ميان آنها انجام دهيد.

اما در هفته سوم پياده روي را به پنج جلسه 2 تا 15 دقيقه اي با 3 دقيقه استراحت ميان آنها انجام داد.پس از اتمام هفته سوم، فرد بايد فعاليت خود را شش جلسه 2 تا 20 دقيقه اي با 2 دقيقه استراحت ميان آنها برساند.

در هفته پنجم فرد در هفت جلسه 30 دقيقه اي بدون استراحت بايد به پياده روي بپردازد و اما هفته ششم، هفت جلسه 35 تا 40 دقيقه پياده روي بدون استراحت بايد صورت گيرد و بعد از اين بايد هر هفته برنامه ي هفته ي ششم اجرا شود.

پس از انجام اين برنامه ششم هفته اي، شخص بيمار بهبودي  زيادي را احساس خواهد کرد.

البته فرد نبايد از حدود اين برنامه ها خارج شود و فشار بيشتري به خود وارد کند و بايد تحت نظر پزشک متخصص باشد و از مصرف داروهاي خود پرهيز نکند. همچنين در صورت هرگونه اختلال در سيستم بدني خود و احساس درد در قفسه سينه، تمرينات ورزشي خود را قطع کند.

لازم به ذکر است فرد قبل از فعاليت هاي ورزشي خود حتما بدن خود را نخست با حرکات کششي سپس جنبشي گرم کند تا در خلال ورزش دچار خستگي زودرس و گرفتگي عضلات نشود، و نيز پس از فعاليت ها بدن خود را با حرکات کششي و راه رفتن آرام بدن خود را سرد کند./آق

برچسب ها: آرامش ، جسمی ، ورزش نسبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار