پل تاریخی روستای خراجی در شهرستان کیار، به عنوان یکی از سازه های آبی تاریخی و جاذبه های استان چهارمحال و بختیاری، مرمت شد.

فرهاد شاهقلیان؛ کارشناس حفظ و احیای بنا و بافت های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد ، با اشاره به اینکه؛ پل تاریخی روستای خراجی در شهرستان کیار، یکی از سازه های آبی تاریخی و جاذبه های این استان محسوب می شود، گفت: این بنا، متعلق به دوران قاجاریه است، اما مطمئناً پایه های این پل تاریخی، مربوط به زمان خیلی قبل تر از تاریخ ذکر شده می باشد.

وی افزود: سازه پل تاریخی روستای خراجی، در حال حاضر، دارای 10 دهانه طاق است که براساس مطالعات و بررسی های انجام شده، احتمالاً تعداد دهانه ها بیشتر بوده که برخی از آنها، با تعریض مسیر اطراف، پنهان شده اند.

شاهقلیان، یکی از ویژگی های این پل و سازه آبی را ساخته شدن به صورت « فرم کَله » بیان کرد و گفت: قسمت میانی این پل، جهت دفع بهتر رانش و جلوگیری از آسیب کمتر، بلندتر از بقیه قسمت ها می باشد.

کارشناس حفظ و احیای بنا و بافت های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و  بختیاری، با اشاره به مرمت جزئی پل تاریخی روستای خراجی در دهه 70، گفت: این بنا، در 2 سال اخیر ( 91 و 1390 ) هم با هزینه 250 میلیون ریال به طور کامل، مورد مرمت قرار گرفت.

وی، تعویض آجرهای فرسوده طاق پل، حذف الحاقات سیمانی، و بندکشی را از مهمترین اقدامات انجام شده از سوی کارشناسان باستان شناسی در راستای حفظ و مرمت این بنا عنوان کرد.

شاهقلیان، تردد وسایل نقلیه و برخی کوتاهی ها، و اقدامات و تصرفات غیرکارشناسی نظیر عبور تأسیسات مختلف و ... را هم از تهدیدات و آسیب های این بنای تاریخی برشمرد و خواستار توجه بیش از پیش در حفظ آثار تاریخی و ملی شد.

گفتنی است؛ پل تاریخی روستای خراجی در شهرستان کیار، در تاریخ 10/7/1380، و با شماره 3952، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای خراجی، از توابع شهرستان کیار در استان چهارمحال و بختیاری است که در فاصله 25 کیلومتری شهرکرد ( مرکز این استان ) واقع شده است.

شهرستان کیار، از شهرستان های هفتگانه استان چهارمحال و بختیاری است که مرکز آن ( شهر شلمزار ) در فاصله 40 کیلومتری شهرکرد ( مرکز این استان ) واقع گردیده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۹:۱۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۶
عالی