رئيس سازمان توسعه تجارت گفت: در ابتداي امسال بيش از 30 ميليارد تومان مشوق صادراتي به صورت غيرنقدي پرداخت شد که همين مقدار تا پايان سال پرداخت خواهد شد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، حميد صافدل افزود: از ابتداي امسال اعلام کرديم مشوق ها به صورت نقدي پرداخت نمي شود بلکه غيرنقدي خواهد بود که در بعضي از طرح هاي زيرساختي کمک هايي در ابتداي سال انجام شد و براي تکميل نيز در پايان سال به برخي طرح هاي مهرماندگار در حوزه هاي اقتصادي کمک هايي خواهيم کرد.

وي اضافه کرد: بقيه کمک ها در قالب حضور در هيئت هاي تجاري و اعزام و پذيرش هيئت هاي تجاري درحال انجام است.

صافدل در پاسخ به پرسشي درباره واردات برنج تايلندي گفت: برنج فراتر از سال گذشته وارد نشده است و آمارها نشان مي دهد واردات برنج در حد سالهاي قبل بوده است و آنچه که وارد شده توزيع مي شود نه آنکه چيز جديدي وارد شود.

وي درباره تغيير در ممنوعيت هاي صادرات و واردات  افزود: رويه اي که اعلام شده بعنوان رويه با ثبات استمرار خواهد يافت و با مذاکره اي که با نمايندگان بخش خصوصي انجام شده در فهرست تهيه شده تغييرات مورد نياز انجام شده و رويه فعلي با ثبات است.

رئيس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به پرسشي درباره داروهايي که با ارز مرجع وارد شده و در گمرک مانده اند، گفت: مسئولان وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکي و گمرک گفته اند که چنين چيزي نيست البته آمار کالاهاي موجود در گمرک را سازمان بنادر و گمرک مي دانند.

صافدل افزود: تا زماني که اسناد کالا به گمرک ارائه نشده و از گمرک ترخيص نشده است نمي توان درباره کم و کيف آن اعلام نظر کرد.

وي درباره نتايج جلسات کميسيون ماده يک براي تغيير در تعرفه ها گفت: اين جلسه تشکيل شده و دستگاه ها تا پانزدهم بهمن مهلت دارند پيشنهادات خود را براي سياست هاي جديد تجاري در هر سال اعلام کنند.

صافدل افزود: همه پيشنهادات تا 20 اسفند بررسي مي شود از 20 اسفند تا چند روز مانده به عيد تاييديه دولت گرفته شده و پس از ابلاغ، کتاب جديد در دسترس ذي نفعان اقتصادي قرار مي گيرد.

رئيس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به پرسشي در اين باره که آيا باوجود ممنوعيت صادرات برنج و سيب ايراني به پاکستان آيا نارنگي پاکستاني وارد خواهد شد، افزود: از قبل هم براساس اعلام ماده 16، ميوه ها بجز موز و برخي ميوه هاي گرمسيري ثبت سفارش نمي شدند اين يک سياست تجاري مربوط به همه کشورهاي شريک تجاري ايران است و بحث کشور خاصي نيست.

صافدل گفت: براساس آماري که داريم از ابتداي امسال ثبت سفارشي براي واردات نارنگي نشده است.

وي در پاسخ به اين پرسش که صادرکنندگان براي ارز خود بايد به دفتر ثبت اسناد رسمي مراجعه کنند يا بانک ها، افزود: براساس روشي که سازمان امور مالياتي اعلام کرده است و جلساتي هم با نمايندگان اتاق هاي بازرگاني داشته ايم اين بحث شفاف و رويه آن شکل گرفته که عمدتا در مبادي خروجي کشور براساس خوداظهاري و ارزش کالاهاي صادراتي، مدارک دريافت مي شود و همان مدارک مبناي ارائه مدارک به سازمان امور مالياتي است.

رئيس سازمان توسعه تجارت گفت: اگر مدارک مورد قبول سازمان امور مالياتي باشد براي معافيت مالياتي هم از آن استفاده خواهد شد اما در غير اين صورت بايد مدارک اقناع کننده را به سازمان امور مالياتي ارائه کنند.

صافدل همچنين افزود: اولويت مشروط کالايي نداريم و همچنان اولويت هاي يک و دو ارز مرجع و اولويت 3 تا 9 ارز مبادله اي دريافت مي کنند و براي اولويت 10 هم ثبت سفارش انجام نمي شود.

وي درباره اختصاص ارز مبادله اي به گروه کالايي 9 گفت: به بانک مرکزي اعلام شده است که ساز و کار پرداخت ارز مبادله اي به گروه 9 کالايي را تدوين کند./س
برچسب ها: پرداخت ، مشوق ، صادراتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار