درحالیکه الجزیره پروژه ورود به آمریکا را جشن میگیرد با سوالات جدی هم روبرو است. سوالاتی از قبیل اینکه آیا از حاکمان دیکتاتور قطر، مستقلاً عمل می کند و یا این فقط یک ادعا است؟

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از فایننشال تایمز، بعضی کارشناسان می گویند الجزیره نسبت به پخش اتفاقاتی که در خود قطر روی می دهد بسیار حساس است . مثل آتش سوزی که در یک مهد کودک در قطر رخ داد و باعث کشته شدن 13 کودک و 6 فرد بزرگسال شد . اگر چه خود شبکه منکر کندی در اطلاع رسانی شد .
 
تقریباً دو سال پیش در چنین روزهایی ، شبکه قطری الجزیره "روز خشم" را که اولین نشانه های تهدید حکومت رئیس جمهور سابق مصر یعنی حسنی مبارک بود را به شدت پوشش می داد.
درحالیکه رسانه های غربی به زحمت تلاش می کردند تا به هر زحمتی که شده انقلاب درحال تولد مصر را پوشش دهند ، الجزیره درحال پخش تظاهرات غیرعادی مصریان بود که با حضور ارتش این کشور و شدت عمل حزب حاکم ادامه می یافت .

این شبکه 16 ساله که مقر اصلی آن در دوحه پایتخت قطر است، پس از پیروزی در قاهره به دنبال انعکاس اخبار خیزش های عربی است. این بار قدم در راهی پرپیچ و خم گذاشته است. این شبکه می خواهد با خرید یک تلویزیون آمریکائی حوزه فعالیت بین المللی خود را گسترش دهد .

شبکه الجزیره که در منطقه مملو از رژیم های سرکوبگر بعنوان شبکه ای با گزارش ها و برنامه های شجاعانه و در برخی موارد پیشگام شناخته شده است اعلام کرده که تلویزیونی را که قصد خرید آن را دارد متعلق به معاون سابق ریاست جمهوری آمریکا یعنی ال گور است و شبکه کارنت تی وی نام دارد . 

الجزیره که با پخش برنامه به زبان انگلیسی 260 میلیون بیننده در 130 کشور دنیا دارد ، این خرید را یک پیشرفت تاریخی در مسیر توسعه خود می داند .

الجزیره درنظر دارد با خرید این شبک تلویزیونی آمریکائی 40 میلیون خانواده آمریکائی را تحت پوشش خود بگیرد .

درحالیکه الجزیره پروژه ورود به آمریکا را جشن میگیرد با سوالات جدی هم روبرو است .
سوالاتی از قبیل اینکه آیا از حاکمان دیکتاتور قطر ، مستقلاً عمل می کند و یا این فقط یک ادعا است ؟

الجزیره تقریباً توسط دولت قطر بینان گزاری شده است و همزمان با افزایش نقش سیاسی قطر در قیام های منطقه ای پوشش خبری خود را نیز افزایش داده است .

جین کی نینمونت استاد راهنمای کرسی خاورمیانه در چاتهام که یک اندیشگاه در لندن است معتقد است که وزن واعتبار الجزیره در غرب در پی بهار عربی ، افزایش یافته است . البته الجزیره در دنیای عرب منتقدان زیادی دارد و یا حداقل خیلی ها به این شبکه برچسب سیاست زدگی می زنند.

به هرحال این ناآرامی های عمومی که جهان عرب را در برگرفته است و از تونس تا یمن کشیده شده ، فرصت مناسبی در اختیار الجزیره قرار داده تا نفوذ خود را بیشتر و بیشتر کند . البته این شبکه در این میانه بسیاری از سوالات در مورد مقاصد خود را نیز پنهان می کند .

بعضی از تحلیلگران میگویند که بر اساس سیاست های رسمی دولت قطر درجهت حمایت از گروه های مسلح شورشی در لیبی و سوریه ، در پوشش های خبری الجزیره به خوبی دیده می شود ، مخصوصاً در شبکه عربی زبان الجزیره .

منتقدان می گویند گروه های اسلامی که قطر سعی دارد با آنان رابطه ویژه و خوبی برقرار کند ، توسط این شبکه فرصت های خوبی جهت رسانه ای شدن دریافت می کنند و درعین حال در این شبکه به مخالفان محمد مرسی ، رئیس جمهور مصر و عضو سابق اخوان المسلمین برچسب مزدور خارجی زده می شود .

بعضی کارشناسان می گویند الجزیره نسبت به پخش اتفاقاتی که در خود قطر روی می دهد بسیار حساس است . مثل آتش سوزی که در یک مهد کودک در قطر رخ داد و باعث کشته شدن 13 کودک و 6 فرد بزرگسال شد . اگر چه خود شبکه منکر کندی در اطلاع رسانی شد .

مایکل استفان محقق مرکز پادشاهی خدمات علمی قطر می گوید الجزیره به طور کلی یک شبکه آزاد است . اما در چارچوب سیاست های دولت قطر عمل می کند .

الجزیره هرگونه تعصب وحمایت خبری را مخصوصاً از همسایگان و متحدان قطر در خلیج فارس را رد می کند . الجزیره می گوید فراتر از دستورالعمل های دولتی کار می کند و سوریه را مثال می زند. الجزیره میگوید بعنوان نمونه در مورد سوریه ، ما خیلی پیشتر از دولت ها به مسئله سوریه پرداخته بودیم . 

الجزیره یک موسسه غیرانتفاعی و خصوصی است و درآمد خود را از دیگر منابع مالی مثل تبلیغات به دست می آورد ( در حالیکه اول سهم خود را از دولت قطر دریافت می کند) 

این شبکه می گوید اگرچه شیخ احمد بن جاسم آل ثانی ، یکی از اعضای خاندان پادشاهی قطر است اما هیچ ارتباط مبهم و نامشخصی با حاکم این کشور ندارد و فقط جز گروه مدیریت حرفه ای است که الجزیره را در مسیر خود برای موفقیت صرف نظر از ملیت هدایت می کنند.

اما چند وقتی است که بهار الجزیره به خاطر مسائل سیاسی قطر کمرنگ تر شده است. به این اتفاقات اضافه کنید چهره این شبکه را که بعنوان یک شبکه بی ترس که داستان های واقعی از خیابان های عربی پخش می کند .

یکی از این مسائل سیاسی ، این اواخر یعنی در نوامبر اتفاق افتاد. مقامات قطری یک شاعر را به اتهام اهانت به حاکم این کشور به حبس ابد محکوم کردند . او در این شعر به بهار عربی هم اشاره کرده و نخبگان سرکوبگر را محکوم کرده بود .

البته الجزیره به این نکته اشاره کرده است که اعتبارش ممکن است توسط تحمل کم دولت قطر خدشه دار شود . این شبکه می گوید به خبرنگاران ما گفته نمی شود که چه چیزی را پوشش دهند و چه چیزی را نه و یا از بیرون به ما فشاری وارد شود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار