خاتم کاران روستای شیخ شبان ( روستای خاتم کاری ایران ) در استان چهارمحال و بختیاری، امسال 2 میلیارد ریال درآمدزایی داشتند.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد: به گفته سرپرست معاونت صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری؛ هنرمندان خاتم کار روستای شیخ شبان، امسال تا کنون، 2 میلیارد ریال درآمدزایی داشتند.

مهرداد رئیسی گفت: در حال حاضر، 85 درصد گل بندی خاتم در این روستا تهیه و در اصفهان مونتاژ می شود.

وی، با بیان اینکه خاتم کاران روستای خاتم کار ایران، سالانه 300 هزار گل یا قامه خاتم تولید می کنند، ارزش افزوده محصول خاتم را 300 درصد بیان کرد و گفت: در حال حاضر، به دلیل نبود تجهیزات، تنها گل بندی خاتم در این روستا صورت می گیرد که فقط ۱۵ درصد ارزش‌ افزوده به همراه دارد.

رئیسی، با اشاره به اینکه؛ هسته اولیه نخستین خوشه صنعتی خاتم در روستای خاتم کاری ایران ایجاد شده است، افزود: راندمان ارزش‌ فزوده این هنر، بعد از ایجاد این خوشه هنری، به صد درصد می رسد.

هنر « خاتم کاري »، يکي از هنرهاي زيبا و ماندگار تاريخ صنايع دستي ايران است که از ديرباز، هنرمندان فلات مرکزي ايران از جمله اصفهان به آن مشغول بوده و اين هنر از اصفهان به استان چهارمحال و بختياري آورده شده است.

چه بسيار مردم دنيا که هنر ايران را، هنري پاک و مقدس مي شمارند و بر آن آينه اي از حس دوست داشتن بر مي افزايند، مانند همان قالي که پرده اي از اعجاز هنر را در خود نهفته دارد و بسياري از قالي به عنوان تابلو منزل خويش استفاده مي کنند.

در بين هنرهاي صنايع دستي، هنر « خاتم کاري »، هنري بسيار زيبا و منحصر به فرد ايرانيان است، که در آن هنرمندان بر پيکره چوب خشک مرده نگاره هاي زندگي را نقش مي اندازند.

خاتم، ترکیبی است از چند ضلعی‌های منظم با تعداد اضلاع متفاوت که با استفاده از مواد اولیه گوناگون ( به ویژه چوب ) در رنگ‌های مختلف تشکیل می شود.

طرح های گوناگون خاتم، همواره به صورت اشکال منظم هندسی بوده و این اشکال هندسی را با قراردادن مثلث‌های کوچک در کنار هم نقش‌بندی می کنند.

روستاي شيخ شبان در شهرستان شهرکرد، مهد کنوني هنر خاتم کاري در ايران شده و بسياري از مسافران و گردشگران، شيفته اين هنر اعجاب انگيزه مي شوند.

هم اکنون، گل صنعت خاتم کاري روستاي « شيخ شبان » در شهرستان شهرکرد، شهرتي ملي يافته است.

روستای شیخ شبان، از توابع شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری است که در فاصله 39 کیلومتری مرکز این استان ( شهرکرد ) واقع شده و علاوه بر هنر صنایع دستی « خاتم کاری »، به دلیل وجود آستان مقدس حضرت امامزاده سید بهاء الدین محمد (ع) که در دامنه کوهی مصفا در جنوب غربی این روستا قرار دارد، هر ساله، پذیرای مسافران و گردشگران زیادی از سراسر کشور است. /ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.