بر اساس مطالعات انجام شده در مناطق مختلف در سنين 45 سالگي حدود 50 درصد دندانهاي مردم کشور از دست رفته و يا مبتلا به پوسيدگي است.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا ، کارشناس مسئول بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه رعايت نکردن بهداشت دهان و دندان و بي توجهي به درمان به موقع مشکلات دندان از مهمترين عوامل از دست رفتن دندانها در سنين ميانسالي به شمار مي رود اظهار داشت:‌ اين افراد به منظور حفظ قدرت جوندگي غذا و برخورداري از تغذيه مطلوب متوسل به استفاده از دندانهاي مصنوعي مي‌شوند.

دکتر عبدالله هروي با بيان اينکه در سنين سالمندي نيز بسياري از افراد از دندان هاي مصنوعي استفاده مي کنند خاطر نشان کرد:‌ گرچه سالمندي يک فرآيند طبيعي براي کليه موجودات زنده است ولي با انجام اقدامات صحيح و اصولي مي توان آنرا به تاخير انداخت و طول اين دوره را کاهش داد. اين موضوع بويژه در سلامت دهان و دندان صادق است زيرا انسان مي تواند با رعايت بهداشت دهان و دندان از دوران کودکي طوري برنامه ريزي نمايد که در سنين پيري هم با دندانهاي سالم وطبيعي خود زندگي کند.

وي تصريح کرد :‌ سازمان بهداشت جهاني هم به همين منظور شعار  80-20 را مطرح کرده يعني اينکه دولتها بايد به گونه اي برنامه ريزيکنند که سالمندانشان در سن 80 سالگي از  20 دندان طبيعي داراي قدرت جويدن غذا برخوردار باشند.

کارشناس مسئول بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مشهد در ادامه افزود:‌ معاينه مرتب دندانها و مخاط دهان و الياف نگهدارنده دندانها توسط دندانپزشک حداقل سالي 2 مرتبه ،مسواک کردن صحيح و اصولي دندانها بعد از هر وعده غذايي‌ و نيز استفاده از نخ دندان جهت تميز نمودن فضاهاي  بين دنداني حداقل روزي يکبار ،پرهيز از انجام هر عملي که باعث صدمه به دندانها و مخاط دهان مي شود از جمله استعمال دخانيات و يا شکستگي چيزهاي سخت با دندان و جايگزين نمودن دندانهاي طبيعي از دست رفته در اولين فرصت ممکن با دندان مصنوعي بمنظور جلوگيري از حرکت نابجاي ساير دندانها و برخورداري از قدرت جوندگي مناسب از جمله راهکارهاي حفظ دندانهاي سالم تا دوران ميانسالي و سالمندي به شمار مي رود.

دکتر هروي  با اشاره به اينکه سالمندان نيز حتي در صورت داشتن دندان مصنوعي بايد بهداشت دهان و دندان را رعايت کنند گفت : تمام افرادي که از دندان مصنوعي استفاده مي کنند بايد حتماً هر  6 ماه يکبار براي معاينه مخاط دهان به دندانپزشک مراجعه کنند ، همچنين در صورت مشاهده هر گونه زخم و يا تورم در مخاط نگهدارنده پروتز فوري به دندانپزشک مراجعه شود./ح
برچسب ها: دندان ، سالمند ، پوسیدگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار