سازمان بين المللي کار مصمم است از روند تغيير روابط اجتماعي در کشورهايي که بهار عربي را تجربه کرده اند، حمايت کند و در همين راستا هفته آينده با نظارت بر انعقاد يک پيمان اجتماعي ميان دولت، کارفرمايان و اتحاديه هاي تونس که طليعه دار بهار عربي است، اولين گام را برخواهد داشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ، گاي ريدر، مدير کل سازمان بين المللي کار گفت سازمان بين المللي کار از بيش از يک سال پيش از کارهاي مقدماتي و آماده سازي پيمان جديد اجتماعي در تونس حمايت کرده است و به اين تحول اهميت زيادي مي دهد. 
ريدر که در گذشته از فعالان اتحاديه هاي انگليس بود و سال گذشته به عنوان رئيس سازمان بين المللي کار انتخاب شد، افزود انعقاد اين پيمان نشانه يک همکاري سه جانبه در تونس است و ثابت مي کند که اين کشور در مسير گفتگوي اجتماعي وارد شده و براي جنبش سنديکال مستقل در کشور اهميت قائل مي شود و  دولت اتحاديه هاي صنفي و کارفرمايان را از بازيگران کليدي عرصه اجتماعي و اقتصادي کشور مي داند. 
ريدر خاطر نشان کرد سازمان بين المللي کار در مصر نيز فعال است اما به علت شرايط و اوضاع سياسي حاکم در مصر فعاليت و پيشرفت در اين کشور به مراتب دشوارتر از تونس است. وي افزود سازمان بين المللي کار همچنين تلاش کرده است از همان آغاز روند انتقال سياسي در ليبي در اين کشور حضوري فعال داشته باشد.
رئيس سازمان بين المللي کار افزود بسيار حائز اهميت است که اين سازمان همکاريهاي خود را فقط به دولت کشورهايي که بهار عربي را تجربه کرده اند، محدود نکند بلکه باب همکاريهاي خود را با اتحاديه ها و سازمانهاي کارفرمايي اين کشورها نيز که در حال تغيير و تحول هستند، باز کند. 
ريدر اذعان کرد که براي سازمان بين المللي کار بسيار دشوار است که بتواند در کوتاه مدت در کشورهاي بهار عرب، همه انتظارات و نيازهايي را که در جريان انقلابهاي مردمي ظهور کرده و مطرح شده است، برطرف کند به ويژه آنکه در برخي موارد گسستن از دوره هاي پيشين موجب پسرفت شده است.
وي افزود بيکاري جوانان يکي از اصلي ترين عوامل تغييرات و انقلابها در کشورهاي شمال آفريقا و خاورميانه بوده است. سازمان بين المللي کار در حال حاضر تلاش مي کند در سطوح ملي به اين کشورها کمکهاي ويژه ارائه کند و زمينه را براي اشتغال جوانان فراهم آورد. 
مدير سازمان بين المللي کار خاطر نشان کرد امضاي پيمان اجتماعي در تونس رويدادي اميدوار کننده است. وي افزود اين پيمان در يک فضاي سياسي و اجتماعي پيچيده در تونس منعقد مي شود و همين مسئله اميدها را براي آينده اين کشور بيشتر مي کند.
قرار است مدير سازمان بين المللي کار در مراسمي که روز دوشنبه به مناسبت دومين سالگرد انقلاب مردمي تونس برگزار خواهد شد شرکت کند. وي افزود قصد دارد در اين فرصت به رئيس جمهور و نخست وزير تونس بگويد که سازمان بين المللي کار مراحل اجراي پيمان سه جانبه يادشده را به دقت دنبال خواهد کرد.
ريدر با يادآوري اينکه مشکل بيکاري جوانان منحصر به کشورهاي جهان عرب نيست، افزود معضل بيکاري اروپا و اروپايي ها را نيز رنج مي دهد، براي چيني ها نيز دردسرساز شده است. وي افزود سازمان بين المللي کار قصد دارد مشکل بيکاري و تلاش براي حل آن را يکي از اولويت هاي اصلي برنامه اي قرار دهد که اواخر ژانويه ارائه خواهد کرد.
برچسب ها: بین الملل ، کار ، عرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار