در این یادداشت سعی شده است ضمن آن که به رایج ترین مشکلات خواب در کودکان اشاره می نمائیم راهبردهای درمانی را نیز در جهت مقابله با این مشکل به والدین این کودکان بیان کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:

خواب یکی از ضروری ترین نیازهای انسان است که اهمیت آن خصوصا در دوران کودکی و رشد بسیار مهم است. زمان خواب می تواند برای کودک اوقات شیرینی باشد و از طرفی هم ممکن است جدایی از اعضای خانواده، هراس و نگرانی زیادی را برای او به همراه داشته باشد. یکی از نگرانی های والدین مشکلات خواب فرزندشان است، چرا که خواب و استراحت ناکافی تأثیرات نامطلوبی در رشد کودک دارد.

کابوس های کودکانه

کابوس در واقع رویای بد و ناراحت کننده است که غالبا به خاطر عوامل ترسناک در روز بروز می کند. این عوامل می تواند از جانب والدین، تماشای تلویزیون و اضطراب های خاص کودکانه باشد. همچنین تحقیر شدن کودک در سن 3تا 5سالگی، گم شدن و پیدا نکردن راه خانه، از دست دادن عشق مادر به خاطر از شیر گرفته شدن علل مهم کابوس شناخته شده است. کابوس تقریبا نزدیک صبح که زمان خواب عمیق است دیده می شود، بیشتر از چند دقیقه طول نمی کشد و کودک با حالت جهشی و ترس از خواب می پرد. در این زمان بچه کاملا نسبت به پدر و مادر و محیط پیرامون آگاهی دارد، می تواند اشیا را شناسایی کند، اما با جیغ و گریه و اضطراب از خواب بیدار می شود. نسبت به خواب و چیزهایی که دیده، آگاهی دارد و آنها را به یاد می آورد.

در این باره باید به کابوس پس ضربه ای هم اشاره کرد. به این معنی که کودک در دوره ای از زندگی در شرایط وحشتناکی مثل آتش سوزی، تصادف و... قرار داشته که بعداً همان صحنه ها را در خواب می بیند. کابوس های کودکانه اگر تا دوران بلوغ ادامه یابد، نشان دهنده مشکلات درون خانواده است.

شرایط سنی مختلف کودکان در رابطه با کابوس دیدن

هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست که نوزادان کابوس می بینند یا نه که البته احتمال آن خیلی ضعیف است. به طور کلی مفهوم رویا از 2سالگی کم کم شکل می گیرد. از 1تا 3سالگی ممکن است کابوس دیدن شروع شود که خیلی کم پیش می آید و کابوس محتوای ساده ای دارد. حدود 3تا 5 سالگی، سن شایع کابوس دیدن است. بچه ها در سنین 3 تا 6سالگی دچار اضطراب هایی می شوند که مشکلات خواب را در پی دارد و غالبا برای خوابیدن مقاومت می کنند.

از 6تا 10سالگی هم ممکن است کابوس ببینند اما احتمال آن کمتر است که علت آن می تواند فیلم ها و داستان های ترسناک باشد. همچنین کابوس در این سن می تواند راهی برای ابراز احساسات تهاجمی باشد. این حالت معمولا در بین کودکان با ادب و شایسته ای مشاهده می شود که چون کمتر احساسات و رفتار منفی خود را بروز می دهند، به شکل کابوس دیده می شود.

رفتار صحیح والدین با این مشکل

وقتی کودک با اضطراب از خواب بیدار می شود، پدر و مادر باید ترس او را از بین ببرند و به او آرامش دهند و لزومی ندارد تا از او بپرسند چه چیزهایی در خواب دیده است. اما مهم ترین عامل، کم کردن مشاجرات خانوادگی است چرا که این مسائل عوامل تهدید کننده ذهن است. به علاوه باید تلویزیون دیدن فرزندان نیز کاملا کنترل شود و اصلا تصاویر ناراحت کننده و خشن نبینند.

وحشت شبانه

وحشت شبانه حالتی است که کودک با ترس و هراس از خواب می پرد، در رختخواب می نشیند، تقاضای کمک می کند، دستانش را به این طرف و آن طرف تکان می دهد و به یک مهاجم حمله می کند. با اینکه چشمانش باز است اما اطرافیان را نمی شناسد، ممکن است به نقطه ای خیره شود. وحشت شبانه در ساعات اول شب اتفاق می افتد و بیش از 5تا 10 دقیقه طول نمی کشد. کودک خودش هم دوباره می خوابد و اگر صبح از او در این باره سۆال کنیم، چیزی به خاطر ندارد.

این حالت در سنین 4تا 7 سال رایج تر است و بیشتر در بین کودکان باهوش، مضطرب و فعال دیده می شود. تفاوت آن با کابوس در این است که کابوس ممکن است تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد، اما وحشت شبانه فقط منحصر به دوران کودکی و موقتی است.

عوامل پدیدآورنده وحشت شبانه

بار دیگر باید به شرایط روحی روانی کودک اشاره کنیم. مسائل خانوادگی و والدین در این زمینه بسیار حائز اهمیت است. اما علاوه بر آن، خستگی و مسافرت های طولانی که ریتم خواب کودک را به هم می زند، افسردگی و مصرف برخی داروها نیز می تواند وحشت شبانه را در پی داشته باشد. اگر همه شرایط روحی کودک مساعد بود، شرایط جسمانی مثل پایین آمدن قند خون، تب، اختلالات گوارشی و... می تواند علل زمینه ساز باشد. برای برطرف کردن مشکل نیز باید در وهله اول وضعیت خانواده بررسی شود و بعد شرایط کودک، زیرا در این باره خانواده درمانی بسیار مهم است.

راه رفتن کودکان در خواب

این مشکل تقریباً به ندرت دیده می شود و بیشتر از چند بار در زندگی کودک اتفاق نمی افتد. ادامه یافتن این حالت تا دوران بلوغ نیز مانند وحشت شبانه بسیار نادر است. کودکان بی قرار، حساس، عصبانی، هیجانی و تب دار بیشتر مستعد ابتلا به این اختلال هستند. راه رفتن در خواب خطرناک است اما باعث صدمه نمی شود.

عوامل ارثی، شرایط خانوادگی، خصوصاً کمبود محبت، روابط والدین، کیفیت آن و مسائل روحی عاطفی در بروز این حالت دخیل است.

کودک در این حالت با چشمان باز، کورمال کورمال راه می رود، طوری اطراف را لمس می کند که انگار به دنبال چیزی می گردد. معمولا به طرف دستشویی یا اتاق مادر می رود و نسبت به اطرافش آگاهی ندارد.

در صورت مشاهده این حالت، والدین باید دست او را گرفته و آرام به رختخواب برگردانند. بهتر است در و پنجره ها بسته باشد تا کودک از ارتفاع سقوط نکند. مراقب باشید فرزندتان قبل از خواب حتماً به دستشویی برود و شب ها غذای سنگین نخورد. طبق نظریه زیست شناختی قطع کنترل قشر مغز با اعصاب محیطی می تواند زمینه ساز این اختلال باشد؛ زیرا قشر مغز خواب و اعضای محیطی بیدار هستند. گاه در چنین شرایطی دارو تجویز می شود. اصولا به خاطر اینکه در زمان خواب ارتباط با عالم واقعی قطع می شود کودکان با خوابیدن مشکل دارند.

اگر فرزندتان حاضر نیست تنها بخوابد...

یکی دیگر از علل بدخوابی در کودکان، مقاومت و ترس آن‌ها به‌خاطر جدا خوابیدن از والدین است. این حالت باعث می‌شود که کودک، خواب منقطع و ناآرامی داشته باشد.چنین بچه هایی اصولا از چیزی می ترسند که رایج ترین آن دوری از مادر است. برای جدایی آنها باید قدم به قدم پیش رفت. اگر هر شب پیش شما می خوابد، در شب های بعد کم کم فاصله او را از خود بیشتر کنید. در واقع باید حساسیت او را نسبت به این مسئله از بین ببرید.

 اول با او صحبت کنید، برایش داستان هایی با همین مضمون تعریف کنید، اگر تنها خوابید پاداشی در نظر بگیرید تا به این صورت بتواند بر مشکلش غلبه کند.عوامل کمک کننده به خواب بهتر بچه ها قصه گویی پیش از خواب تأثیر بسیار مثبتی در خواب دارد. بچه ها خیلی دوست دارند خودشان قهرمان داستان باشند. داستان های تخیلی یا حتی اتفاقاتی که طی روز روی داده را در قالب شخصیت خودش تعریف کنید. خاطرات دوران نوزادی و عکس های آن زمان برای او بسیار خوشایند است. قدرت تخیل کودک بالاست، به همین خاطر تجسم سازی به او کمک می کند.

خوابیدن اعضای خانواده در یک زمان نیز یکی دیگر از عوامل کمک کننده است. لحظه آخر جدایی از فرزند باید با کلمات مهربانانه، نوازش و بوسیدن همراه باشد.


برچسب ها: باشگاه ، شبانه ، خواب ، کودکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۸
در انتظار بررسی: ۳
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام پسر۷ساله ام شب خواب بدمیبندخسته شدم کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۱۲:۲۴ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
سلام و احترام
بزرگوارانی که بچه هاتون مشکل خواب دارند ، براشون حرز امام جواد علیه السلام تهیه کنید و اینکه هر شب قبل خواب چهار قل و آیت الکرسی و وان یکاد بخونید وصدقه بدین ، اینها در آرامش فرزند خیلی تاثیر داره
Iran (Islamic Republic of)
رویا مجیدفر
۲۳:۲۷ ۱۹ فروردين ۱۴۰۱
دختر منم ۹سالشه با خواب مبارزه میکنه واقعا نمی‌دونم چی کنم مدرسه ها باز شده با چه دردسری میبرم حتی خوابش که میاد خودش نگه میداره و از قصه هم بدش میاد صبح که پا میشه پشیمون برا رفتار شب اش ولی شب اسم خواب میاد دیونه میشه
Iran (Islamic Republic of)
ف
۰۶:۵۴ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
پسر شش ساله دارم ی ماه جدا از من میخابه پیش مادر بزرگ میره شبها انگار از چیزی میترسه خونه خودمون چ کار باید بکنم ممنون راهنمایی م کنید
United States of America
ناشناس
۰۶:۲۳ ۰۴ دی ۱۴۰۰
سلام من پسردوساله دارم خواب روزش خوبه راحت می‌خوابه اما شب که میخوابه هم بدخوابه هم توخواب بهونه میاره توخواب ناله میکنه
Iran (Islamic Republic of)
موسی
۲۳:۳۲ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
سلام من یک پسر دوسال دارم که اصلا خواب نداره شبهو تا ساعت ۱ و۲ بیداره نمیدانم چی کار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۰ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
سلام.من پسر دوساله دارم ک خیلی بدخواب وکم خواب هست..همیشه شبا تا ساعت سه.سه ونیم صبح بیداره گاهیم بیشتر...روزام اکثرا زود بیدار میشه تا وقتی خودش بیداره هم نمیزاره من بخوابم باید پا به پاش بیدارباشم وباهاش بازی کنم..بعضی وقتا واقعا خسته وکلافه میشم..اگه راه حلی هست توروخدا راهنماییم کنین..ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۱۱ دی ۱۳۹۹
سلام من پسر ۸ساله دارم شب ها حتما باید من بغل کنه بخدا به فرقی نمیکنه؟ چه کسی پیشش باشه فقط باید یکی را بغل کنه نمیدونم چه کارکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
سلام پسرمنم ۱۱سالشه از تولدمشکل خواب داشت هنوزم همین طوریه شبا یا پیش من یا باباش یا هردو مون باید بخوابه واقعا مارو خسته کرده منم کم کم دارم دچار اظطراب میشم خیلی از بی خوابیش دارم اذیت میشم چند تا مشاور بردم جواب نداد لطفا اگر در این زمینه مشاور خوب میشناسید راهنماییم کنید .
Iran (Islamic Republic of)
ابریشم سجادی پویا
۰۶:۱۲ ۰۵ آبان ۱۳۹۹
سلام یه پسردارم دوساله دوماشه همینجور روی حاش میغلت تا صبح وخیلی بدنش ضعیف شد توراخداگمکم کنید اما روز خوب میخواب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۰۲ آبان ۱۳۹۹
سلام منم یه پسره ۱۰ ساله دارم که از خوابیدن متنفرم واز اینکه تنها بخوابه میترسه نمیدونم باید چیکار کنم تو رو خدا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۰۲ آبان ۱۳۹۹
سلام دختره من نه سالش هست شب ها نمیخابهدومیاد تو تخت من مبخابه تخت خودش اصلا خیلی وابستگی به باباش داشت باباش اونو میخابوند ولی میبینه اون گوش نمیکنه تازگیا وابسته شده به من .شب ها چن بار اول شب همش دراز نیکشه پا میشه تو تخت من نمیتونه بخابه همش میگه میترسم نمبدونم چکارکنم چن وفته نمیزاره منم بخابم توروخدا کمکم کنین..
Cyprus
بهار شریفی
۲۱:۵۵ ۲۶ مهر ۱۳۹۹
دخترم ۳ سال و ۸ ماهه هست،توی تخت من ما میخوابه و بشدت ترس از جدا خوابیدن داره،تنها نمیخوابه،شبها‌مکررا‌بیدار میشه‌و‌من رو چک میکنه وقتی کنارش نیستم با‌وحشت و گریه از خواب میپره،و دنبالم میگرده،خیلی داره سخت میشه‌این وابستگی و اضطراب.میشه‌کمکم کنین لطفا،
Iran (Islamic Republic of)
محمد خانی هستم
۰۲:۴۸ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
سلام من یه پسر دارم الان یه مدتی شبا از ساعت ۲/۵شب به بعد از خواب بلند میشه به جایی خیره میشه بدنش میلرزه هر چی میپرسم جواب نمیده ولی بعد از چند دقیقه به حالت عادی بر میگرده هر شب من این برنامه رو دارم میترسم‌ ازاین موضدع خواستم منو کمک کنید تااین موضوع را حلش کنم ممنونم اگه راهنمایی ام کنید.
Iran (Islamic Republic of)
زینب
۰۶:۴۳ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
سلام پسرم ده ساله هست شب تا صبح داره راه میره یا با حالت بیداری یا توی خواب .ترس داره بخوابه مرتب میاد در اتاق ما و همش نگرانه که ما خواب بریم تا صبح اینجوره صبج که شد میخوابه .حتی دیگه تو اتاق خودش چند ماهه که نمبخوابه و داخل اتاق ابجیاش مبخوابه ولی با وجود بودن اونا بازم ترس داره چون از خودش کوچیک ترن
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
فرنوش
۱۲:۲۲ ۰۶ مرداد ۱۳۹۹
سلام، من دختری دارم که سه سالشه تو این سه سال هیچ شبی نبوده که کامل خوابیده باشه از ۶ ماهگی اتاقش از من جدا بوده و تنها خوابیده ولی هرچه بیشتر بزرگ میشه مشکلات خوابش بیشتر میشه هر شب ساعت ۸ شب می خوابه صبح هم ساعت ۶ یا ۷ بیداره ظهر هم نمی خوابه ، در طول شب چند بار بیدار میشه با جیغ و فریاد وقتی بیدار میشه فقط جیغ می‌کشه میگم بیا بغلم جیغ میزنه، میگم بیا پیش من بخواب جیغ میزنه، میگه رو زمین پیش من بخواب و شروع می‌کنه به بهانه گیری من واقعاً عاجز شدم هر راهی رو که فکر کنید امتحان کردم تشویق، تنبیه دیگه نمی دونم باید چکار کنم، متاسفانه خارج از ایران هستم و هیچ کمکی ندارم چه از نظر مشاور چه از نظر کمک خانواده مشاور اینجا میگه توجه نکن تا این کار رو نکنه ولی مگه میشه هر شب ساعت ۴ صبح با فریاد و جیغ از خواب بیداری بشی دیگه نمی دونم باید چه کار کنم خواهش می کنم کمک کنید تا این مشکل رو حل کنم.
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
خیلی خوشم نیامد
United States of America
Parsh
۱۶:۴۱ ۳۱ تير ۱۳۹۹
سلام، من يه پسر نه ساله دارم، متاسفانه با خواب ميجنگه، اخيرا با مشكلات اخير كرونا و مدرسه نرفتن، شبا دير ميخوابه در ابتدائه شب با كلى توجه و ماساژ سعى ميكنم آرومش كنم تا بخوابه ودر طول شب چندين بار به بهانه هايه مختلف بيدار ميشه و مياد به اطاق ما و اصرار داره كه پيشه ما بخوابه، اوايل بعد از دو سه بارى كه ميومد اطاق ما راضى ميشديم كه بخوابه ولى متوجه شديم كه اين داره ميشه عادت و جديدا بعد از هر بار بيدار شدنش ميبرم اطاقش. به كمك و راهنماييتون احتياج دارم ، به شدت نگران سلامتيشم و متاسفانه من و همسرم يك ماهيه كه نميتونيم خواب كاف داشته باشيم، البته قبلا هم اين مسئله بيدار شدن و سراغ مارو گرفتن رو داشت ولى نه به اين شدت لطفا راهنماييمون كنين
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۱:۳۱ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
پسر داداشم 6سال داره شبا با قریه از خواب بیدار میشه نگاه می‌کنه به اینورو اونور حرف میزنم ولی نمی‌دونم چی میگه دعا هم نوشن بازم تکرار میشه اگه میدونین خواهش میکنم بگین بدونم چیکار باید کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۰۴ خرداد ۱۳۹۹
پسرمن یازده سال داره شبااصلانمیخوابه همیشه بیدارهبعضی وقتاهم ساعت 3یا4صبح می‌خوابه دکترهم بردم یه چکاب کامل آزمایش نوشت برایش ولی سالم بودچیکارکنم خیلی میترسم کلادچاراختلال یادگیری بشه یابه روحیات چشماش آآسیب برسه لطفاراهنماییم کنید
Iran (Islamic Republic of)
حلما
۱۱:۰۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
دختر من بیست و سه ماهه است و نزدیک هفت هشت ماهه که تو طول شب بارها از خواب بیدار میشه و باید بغلش کنم و یکسره دنبال من میگرده . دیر میخوابه و تا صبح بارها با گریه و جیغ زدن بیدار میشه. چه کنم. خیلی خسته شدم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
عالی
United States of America
مجیدپورابراهیمی
۰۰:۳۲ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
سلام وقت بخیر دختر من ۸ سالشه از لحاظ خواب تا ساعت ۱یا ۲ بیداره اصلا نمیخوابه ایین مساله منو خیلی ناراحت می کنه خودشم از ما جدا نمیشه بره تو جای خودش بخوابه به ماکمک کنیدداریم دیونه میشیم
Ukraine
امیرعلی حیدری
۰۷:۰۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
باسلام پسرمن ازدم صبح یکسره باگریه بیدارمیشه اصلاارام نمیشه خیلیم دیرمیخوابه بایدبگیرمش بغل اونم یکسره گریه میکنه 2سال 2ماهشه ممنونم راهنمای بفرماید
Iran (Islamic Republic of)
علی اصغر معصومی
۰۷:۱۴ ۱۷ دی ۱۳۹۸
پسر من 8ساله است و خواب نا آرومی داره تا ساعت 4و5صبح تو خواب لول می خوره و حرف میزنه ولی بعدش آروم میشه می خوابه دلیلش چی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
سلام من پسر نه ساله دارم موقع خواب گریه میکنه میگه تلویزیون رو روشن بذارید با همه کنارش باید بیدار باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۱ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
سلام دختر من 10 سالش هس اصلا شبا خوب نمی خوابه چند بار بیدار میشه میاد سراغ من میگه خوابش نمی بره میاد پیش خودم با آرمش میخوابه دوباره ‌‌شبی که سر جا خودش میخوابه اذیتم میکنه شاید طول شب 3 ساعت بخوابه تازه صبح هم میره مدرسه
Iran (Islamic Republic of)
نیکی
۲۲:۵۳ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
سلام پسرم هشت سالشه چند شبه یکی دو ساعت بعد از خواب از جا بلند میشه و می ایسته و گریه می کنه و من میبوسمش و بعد مدت کوتاهی میخوابه و روز بعد اصلا یادش نمیاد ، ابتدای سال تحصیلی هم چون مدرسه اش رو عوض کرده بودیم استرس داشت اینجوری شده بود و بعدش خوب شد ولی باز چند شبه بیدار میشه بعد که میپرسم استرس چیزی رو داری می گه نه لطفا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۲:۰۹ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
منم دخترم یک سال یک ماهشه دوسه شبه از خواب میپره تا صبح گریه میکنه چیکارش کنم ممنون
Iran (Islamic Republic of)
درنا
۲۳:۲۱ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
سلام من دختر ۶ساله دارم ازکوچیکی خیلی شیطون ازصبح تاشب بالا پایین میپره وازدرودیوارمیره بالابااین کارش شب هم اصلا درست نمیخوابه خیلی هم بهم وابسته هست موندم چیکارکنم ممنون میشم راهنمای کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۷ ۲۳ تير ۱۳۹۸
سلام بچه دارم شبا تا ساعت سه نمی خواب چکار کنیم کمک کنید
Iran (Islamic Republic of)
الناز
۰۰:۳۰ ۱۷ تير ۱۳۹۸
سلام
پسر من ۶ سالشه تقریبا ۱سال میشه که از خودم جدا کردم و پایین تخت میخوابید اما الان چند هفته‌است که موقع خواب استرس میگیره و خوابش نمیبره ‌دلیل نخوابیدنشو که میپرسم میگه نمیدونم و همش حرفای بی ربط میزنه شبا
لطفا راهنماییم کنید تا مشکلمون حل بشه
با سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۱۶ تير ۱۳۹۸
سلام یه دارم هشت ساله خیلی وقت هست که تو خواب میپره وگریه میکنه وقتی از ش سوال میکنم میگه یادم نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۵ ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
باسلام پسر هفت ساله دارم شب وقت خواب شروع میکنه به گریه کردن ،وقتی ازش میپرسم چرا گریه میکنی میگه نمیدونم.ی وقتایی هم از چیزی که باعث ترسش شده میگه چون از فلان چیز میترسم ولی بیشتر اوقات میگه نمیدونم. لطفا کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۷
سلام من یه دختر نه ساله دارم موقع خواب که میشه میترسه گریه میکنه اصلا دل به خواب نمیده وخودشو نفرین میکنه تور خدا بگین باید چکارکنم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۲:۵۳ ۱۰ تير ۱۳۹۷
با سلام دختر من ده ساله هست وتقریبا میشه گفت از دو سالگی عادت داشت شب ها بیدار شه وگریه کنه
الان کار به جایی رسیده که شبها اصلا نمیتونم بخوابم
همش در حال گریه وجیغ زدن هست
پیش روانشناس بردمش یه سالی خوب شده بود تقریبا
اما الان دو ماه هست که خواب راحت نداریم
مطمئن هستم که به وحشت شبانه مبتلاست
من اصفهان سکونت دارم
اگه دکتر یا روانشناس ماهر وخوبی سراغ دارید معرفی بفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه اسماعیلی
۲۱:۱۳ ۱۰ تير ۱۳۹۷
سلام من دخترم 10 سالش هست شب ها خیلی بد می خوابه با کوچکترین صدایی از خواب می پره... خواب بد می بینه.. و بعد از اون به سختی خواب می ره مدت 1ماه هست که کنار ما می خوابه... و حاضر نیست توی اتاقش بخوابه... لطفا من رو راهنمایی کنید.
Iran (Islamic Republic of)
فریبا اباذری
۰۸:۴۵ ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
ممنون بابت این مقاله خوب. من با اینکه خودم در حوزه کودک تحقیق و پژوهش می کنم و مدرس ارتباط موثر با کودک هستم کلی از مطالب شما آموختم. خدا قوت .
Iran (Islamic Republic of)
فریبا اباذری
۰۸:۴۴ ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
ممنون بابت این مقاله خوب. من با اینکه خودم در حوزه کودک تحقیق و پژوهش می کنم و مدرس ارتباط موثر با کودک هستم کلی از مطالب شما آموختم. خدا قوت .
Iran (Islamic Republic of)
مینا
۰۸:۰۹ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
دختر نزدیک دو ساله منم چند شبه تا صبح هی پا میشه یا جیغ میزنه باباشو صدا میکنه من چه کنم
Afghanistan
احمد
۱۵:۲۶ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
واقعین یک مطلب کاملا و به واقعیت برابر و موضوعات حقیقی را تذکر داده اید، تشکر از رهنمایی های آموزنده شما!
Iran (Islamic Republic of)
پروانه
۰۴:۴۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام پسرم 7سالشه یک ماهی هسته شب ها نمی خوابه موقع خواب نزدیک بشه میره تو فکر تا ساعت 3،4بیداره باید منم همراش بیدار باشم واگر نه میزنه زیر گریه لطفا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
زیبا پاشایی
۰۸:۱۱ ۰۷ آذر ۱۳۹۶
باسلام دخترمن۸سالش خیلی کم خوابه هرشب تاساعت۴صبح بیدار چندساعت که میخوابه بعدمیره مدرسه بعدبرگشتنم اصلا نمی خوابه خیلی نگرانم اگه کمکم کنید ممنون میشم
United States of America
ناشناس
۰۶:۵۱ ۲۰ تير ۱۳۹۶
دختر منم یک وسال هشت ماهشه.خیلی بد میخوابه بهاطر همین یک ماهی میشه شیر ازش گرفتم اما فایده نداشته همچنان شبی چند بار بیدار میشه.
توروخدا راهنمایی کنید خیلی نگرانم
Iran (Islamic Republic of)
ایلیا
۱۱:۵۰ ۱۳ تير ۱۳۹۶
سلام پسره یک سالونیمه دارم که مدت یک ماه میشه شبا از خواب بیدار میشه بعدش هر نیم ساعت بیدار میشه و گریه میکنه تا هفت هشت صبح همینطوریه خسته شدم از بی خوابی کمکم کنید خواهشا
Iran (Islamic Republic of)
روزبه
۰۵:۰۱ ۲۹ خرداد ۱۳۹۶
منم مشکل اون نفری رو دارم یعنی دخترم از بدو تولد مشکل اختلال خواب داشته حتی اگر خسته هم باشد نمیخوابد واگرهم بخواب به سختی وتاصبح چندباربیدارمیشود از نوزادی این چنین بود دیگه خسته شدم اگر راه حلی داردپیشنهادکنید. الان 3 سالشو کلا تو خواب درگیر می شه. جیغ می زنه. تکون شدید و ... حسابی خسته و ناراحتیم. کسی نظری نداره؟ همه کارایی که میشه رو انجام دادیم
Iran (Islamic Republic of)
دریا
۱۵:۴۲ ۰۹ خرداد ۱۳۹۶
من یه دخترم هفت ماهه دارم خیلی اروم بودالان یه ماه نه شب قشنگ میخوابه نه روز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۱ ۰۷ اسفند ۱۳۹۵
سلام من ی پسربچه ی سال نیم دارم که شباتاصب توخواب بیقراری میکنه علتش چیه خواهش میکنم کمکم کنیدخیلی نگران هستم
Iran (Islamic Republic of)
Ary
۱۷:۵۹ ۲۵ بهمن ۱۳۹۵
سلام و خسته نباشید
خیلی ممنون بابت مطالب و توضیحات کاملتون
ببخشید من راجب دخترم حدودا شش ساله هستش سئوال دارم دخترم خیلی بد میخوابه توی خواب خیلی جابجا میشه و هرطوری تو جاخوابش بذاریش موافق جهت بالشت میخوابه حتی اگه بیست مرتبه وقتی خواب هستش جابجاش کنم و درست تو جاخوابش بذارمش باز بجهتی میخوابه ک بالشتش هست ار خودش پرسیدم میگه جاخواب خنک دوس داره ..ولی خب متأسفانه بدنش هم ب سرما حساسه تا سردش بشه سردی میکنه روده هاش... حتی گاها ک کسی نزدیکش باشه پاهاشو زیر بالشت کسی میکنه ک کنارشه ..واقعا نمیدونم چطور طریق درست خوابیدن تو جاخوابشو یاد بدمش
خیلی ممنون ازوقتی ک واسه خوندن و مساوره میذارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۹ ۱۸ مهر ۱۳۹۵
سلام دخترم از بدو تولد مشکل اختلال خواب داشته حتی اگر خسته هم باشد نمیخوابد واگرهم بخواب به سختی وتاصبح چندباربیدارمیشود از نوزادی این چنین بود دیگه خسته شدم اگر راه حلی داردپیشنهادکنید
Iran (Islamic Republic of)
فرشته
۱۰:۰۸ ۲۴ دی ۱۳۹۱
خیلی خوبه
آخرین اخبار