دیپلمات سابق افغان تاکید کرد ابهام درباره آینده افغانستان، بزرگترین چالش کشور است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، سعید جواد سفیر پیشین افغانستان در آمریکا در گفتگو با شبکه تلویزیونی پی بی اس آمریکا گفت:« افغانستان باید به سمت آشتی ملی برود. راههای مختلفی برای رسیدن به این آشتی ملی وجود دارد. به نظر می رسد مقامات آمریکا و افغانستان برای رسیدن به آشتی ملی در قالب راهکار دوحه اتفاق نظر دارند. برای تامین امنیت آتی افغانستان، توانمندسازی نیروهای امنیتی و پلیس ضروری است.
 
درست است که توانایی های نیروهای امنیتی افغانستان در مقایسه با گذشته بسیار بیشتر شده است اما هنوز هم در حوزه هایی ازقبیل عملیات اطلاعاتی کاستی های جدی در دستگاههای امنیتی افغانستان مشاهده می شود و نیروهای افغان به شدت در این زمینه ها به نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) وابسته هستند. به همین علت است که حامد کرزای،رئیس جمهور افغانستان، خواستار تجهیزات مرتبط با این مسئله است زیرا می خواهد استقلال نیروهای افغان را در این زمینه افزایش بدهد.»

جواد در ادامه افزود:« ناامنی درمقایسه با وضع مبهم آتی برای افغانستان مشکل ساز نیست. مشخص نیست چه آینده ای در انتظار افغانستان است. افغانها نمی دانند دوران گذار آتی در کشورشان از زمان انتقال مسئولیت تامین امنیت این کشور توسط نیروهای نظامی خارجی به نیروهای نظامی خود افغانستان به چه صورت خواهد بود. جامعه بین المللی باید به صراحت بگوید که پس از خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان در سال دو هزار و چهارده چه نقشی در کمک به این کشور خواهد داشت. بی تردید، جامعه بین المللی همچنان باید به افغانستان کمک کند و شرکای بین المللی چه کمکی به کابل خواهند داد. البته نقش رهبری افغانستان نیز در این زمینه بسیار حائز اهمیت است. در افغانستان احزاب سیاسی وجود ندارد. بی تردید، کرزای می خواهد نفوذ خودش را در افغانستان همچنان حفظ کند. معلوم نیست در این شرایط، چه شخصیتی در افغانستان قدرت خواهد گرفت که بخواهد رئیس جمهور آتی این کشور باشد. بی تردید، کرزای حداکثر تلاش خود را خواهد کرد تا اجازه ندهد فرد مذکور بیش از خود او قدرتمند شود و درنتیجه او را به محاق ببرد.»
برچسب ها: افغانستان ، آینده ، جنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار