رئيس جمهور امريکا از همتاي افغان خود خواسته است در صورتي‎که تمايل به حضور نيروهاي امريکا در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ را دارد، مصونیت آن‎ها را تامين کند.

به گزارشسرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  شبکه پرس تی وی ، باراک اوباما اين اظهارات را روز جمعه در جريان يک کنفرانس مطبوعاتي مشترک با حامد کرزي رئيس جمهور افغانستان مطرح کرد.
 اوباما در همين خصوص گفت: « از نظر من اين امر ممکن نيست که نيروهاي امريکايي بدون آن‎که از نظر قانوني از جانب کشور ديگر (افغانستان) مصونیت داشته باشند، در آن‎جا حضور داشته باشند.»
 دولت اوباما در حال حاضر، موضوع حضور دائم حدود ۳ تا ۹ هزار نيروي نظامي امريکا در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ را مورد بررسي قرار داده است.
 اين درحالي است که کاخ سفيد اخيرا هشدار داده، واشنگتن تا زماني‎که افغانستان مصونیت نيروهاي امريکايي را تضمين نکند، هيچ يک از نيروهاي خود را پس از سال ۲۰۱۴ در آن کشور باقي نخواهد گذاشت.
 رئيس جمهور امريکا همچنين در جريان کنفرانس مطبوعاتي خود با کرزي، متعهد شد که نيروهاي تحت فرمان امريکا طي چند ماه آينده، نقش اصلي را در جنگ با شبه‎نظاميان به نيروهاي افغان محول خواهند کرد.
 وي در همين خصوص تصريح کرد: «ما امروز توافق کرديم در حالي که نيروهاي افغان نقش اصلي را در اين کشور به عهده مي‎گيرند و در حالي‎که رئيس جمهور کرزي آخرين مرحله دوره انتقال مسوليت را اعلام مي‎کند، نيروهاي ائتلاف در بهار سال جاري نقش حمايتي را به عهده خواهند گرفت.»
 اوباما همچنين در ادامه افزود: «نيروهاي ما از بهار سال جاري ماموريت متفاوتي را به عهده خواهند گرفت که کارهاي آموزشي، مشورتي و کمک به نيروهاي افغان را در بر مي‎گيرد.»
 رئيس جمهور افغانستان نيز با ابراز رضايت از توافق انجام شده، اين موضوع را اين‎چنين تعبير کرد که تا بهار هيچ نيروي خارجي در روستاهاي افغانستان حضور نخواهند داشت.
 وي در همين خصوص گفت: «من بسيار خوشحال هستم که اين موضوع را از زبان رئيس‎جمهور (اوباما) مي‎شنوم که نيروهاي افغان مسوليت کامل امنيت و حفاظت از مردم افغانستان را به عهده خواهند گرفت و اين‎که نيروهاي بين‎المللي و نيروهاي امريکايي ديگر در روستاهاي افغانستان حضور ندارند.»
 بر اساس گزارش‎هاي موجود، تلفات غيرنظاميان افغان مدت‎هاست که باعث تنش ميان دولت افغانستان و نيروهاي خارجي تحت امر امريکا شده و علاوه بر آن به شدت احساسات ضد امريکايي را در اين کشور افزايش داده است.
 ايالات متحده امريکا و متحدانش در اکتبر سال ۲۰۰۱ ميلادي به بهانه جنگ با ترور، وارد افغانستان شده و خاک اين کشور را اشغال کردند.
 هرچند که تهاجم امريکا و متحدانش به افغانستان درنهايت منجر به سرنگوني طالبان از قدرت شد ولي با گذشت ۱۱ سال از آغاز لشگرکشي امريکا به اين کشور، نيروهاي خارجي همچنان هم در اين کشور جنگ زده قادر به تامين امنيت نيستند.
 نيروهاي خارجي قرار است طبق برنامه تعيين شده تا پايان سال ۲۰۱۴ ميلادي از افغانستان خارج شوند.
 در حال حاضر هنوز بيش از يکصد هزار نظامي تحت فرمان امريکا (۶۷ هزار نيروي امريکايي و ۳۷ هزار تن از نيروهاي ائتلاف تحت رهبري امريکا) در افغانستان حضور دارند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار