رئیس‎جمهور افغانستان وعده داده است در سال ۲۰۱۴ و در پایان دوره دوم ریاست‎جمهوری خود، با برگزاری انتخابات آزاد از قدرت کناره‎گیری کند.

به گزارشسرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از حامد کرزی روز جمعه در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با باراک اوباما رئیس‌جمهوری امریکا در واشنگتن، در همین خصوص گفت: «مهمترین دستاورد من از نظر مردم افغانستان، برگزاری انتخاباتی آزاد، بدون دخالت خواهد بود که مردم آن را به رسمیت بشناسند و از طریق آن بتوانند رئیس‎جمهور آینده خود را انتخاب کنند.»
 وی در ادامه تصریح کرد: « بدون شک من در آن زمان رئیس‎جمهوری بازنشسته و از این بابت خوشحال خواهم بود.»
 حامد کرزی در سال ۲۰۰۴ میلادی به عنوان رئیس‎جمهور افغانستان انتخاب شد. وی در سال ۲۰۰۹ نیز برای بار دوم به عنوان رئیس جمهور افغانستان انتخاب شد.
 بر اساس گزارش‎های موجود، در هر دو انتخابات ریاست‎جمهوری که منجر به پیروزی وی شد، تقلب به طور گسترده وجود داشته است.
 روسای جمهور امریکا و افغانستان در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود در روز گذشته توافق کردند که نیروهای امریکایی در ماه‎های آینده مسولیت اصلی مبارزه با شبه‎نظامیان طالبان را به نیروهای افغان محول کنند.
 رئیس جمهور امریکا در همین خصوص گفت: « ما امروز توافق کردیم که نیروهای افغان نقش اصلی را در افغانستان به عهده بگیرند و هم‎زمان با این‎که رئیس‎جمهور کرزی مرحله دوم دوره انتقال را اعلام می‎کند، نیروهای امریکایی نیز از بهار سال جاری مسولیت و نقش حمایتی را به عهده بگیرند.»
 رئیس جمهور امریکا همچنین اعلام کرد که نیروهای امریکایی در بهار سال جاری به آموزش نیروهای افغان، مشورت دادن و کمک به آنان خواهند پرداخت.
 دولت اوباما در حال حاضر موضوع حضور دائم حدود ۳ تا ۹ هزار تن از نیروهای امریکایی را در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴، مورد بررسی قرار داده است.
 این درحالی است که کاخ سفید اخیرا اخطار داده، تا زمانی‎که کابل مصونیت نیروهای امریکایی را تامین نکند، هیچ نیروی امریکایی در افغانستان باقی نخواهد ماند.
 کرزی که روز سه‎شنبه به منظور دیداری سه روزه وارد واشنگتن شد، علاوه بر رئیس جمهور امریکا ، روز پنجشنبه با لئون پانتا وزیر دفاع و هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه این کشور نیز دیدار و گفت وگو کرد.
 امریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان لشگر کشی کرد و هرچند که تهاجم نیروهای ائتلاف تحت امر امریکا به این کشور منجر به سرنگونی طالبان از قدرت شد ولی ناامنی و خشونت به رغم حضور هزاران تن از نیروهای خارجی همچنان در افغانستان موج می‎زند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار