پاکستانی‌ها با برپایی راهپیمایی، کشتار شیعیان در شهر کویته ایالت بلوچستان این کشور را محکوم کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تی وی، برپایی راهپیمایی اعتراضی در کراچی، بمب‌گذاری مرگبار روز پنج‌شنبه که به کشته شدن بیش از ۱۲۰ تن از جمله مسلمانان شیع منجر شد را محکوم کردند.
 
 
امروز جمعه معترضان به خیابان‌های کراچی آمده و علیه امریکا که به گفته آن‌ها از تروریسم در پاکستان حمایت می‌کند، شعارهایی را سردادند.
 
در موج جدید حملات مرگبار در پاکستان که شهروندان از جمله شیعیان و نیروهای امنیتی را مورد هدف قرار داده بود، بیش از صد نفر کشته و تعداد زیادی مجروح شده‌اند.
 
روز پنج‌شنبه در شهر کویته مرکز استان بلوچستان در جنوب پاکستان، دست‌کم ۱۲۵ نفر در سه انفجار بمب جداگانه کشته شدند.
 
اولین انفجار در نزدیکی یک مقر بازرسی نظامی در یک منطقه شلوغ تجاری اتفاق افتاد.
 
چند ساعت پس از این حادثه، دو انفجار دیگر در خارج از یک باشگاه اسنوکر در منطقه‌ای شیعه‌نشین رخ داد.
 
در یک انفجار جداگانه در مینگورا در استان سوات در شمال پاکستان نیز ۲۱ نفر جان خود را از دست دادند و ۶۰ تن دیگر مجروح شدند. این حمله در زمان برگزاری یک تجمع مذهبی اتفاق افتاد. مقامات می‌گویند که تعداد تلفات انفجار مینگورا رو به افزایش است.
 
برپایه گزارش‌ها، هم‌زمان با کراچی تظاهرات مشابهی در شهر کویته، مرکز ایالت بلوچستان پاکستان برپا شد که در آن تظاهرکنندگان استقرار ارتش در شهر برای برقرار امنیت را خواستار شدند.
 
گفته می‌شود این انفجارها به دست گروه‌های شبه‌نظامی که طی چند سال گذشته اقدامات خشونت‌آمیزی را علیه شیعیان دامن زده‌اند، انجام شده است.
 
برپایه این گزارش، مولانا امین شهیدی، رییس شورای ملی سازمان‌های شیعی پاکستان در یک کنفرانس خبری با موضع انفجارهای اخیر و کشتار شیعیان از اشفق کیانی، فرمانده ارتش پاکستان به دلیل ناتوانی در برقرار امنیت در کشور به شدت انتقاد کرد.
 
شهیدی اظهار داشت، «من از فرمانده ارتش سئوال می‌کنم: طی سه سال گذشته که بر این مسند هستی، چه کرده‌ای؟ آیا چیزی جز مرگ برای ما به ارمغان آورده‌ای؟»
 
از سال ۲۰۰۱ یعنی از زمانی که پاکستان به ائتلاف مبارزه با تروریسم به رهبری امریکا پیوسته است، هزاران نفر از مردم پاکستان در حملات و بمب‌گذاری‌ها، جان خود را از دست داده‌اند.
 
از اواخر سال ۲۰۰۹، حملات نظامی در پاکستان افزایش یافته است. گسترش موج خشونت‌ها و ستیزه‌جویی‌ها منجر به آوارگی هزاران نفر شده است.
 
گروه‌های شبه نظامی ضد شیعه نیز طی چند سال گذشته، مبارزات خشونت‌آمیزی علیه شیعیان به راه انداخته‌اند.
 
در سال گذشته، صدها مسلمان شیعه در سراسر پاکستان کشته شده‌اند. این حملات تعدادی از پزشکان، مهندسین، مقامات عالی‌رتبه دولتی، معلمان و سیاستمداران را مورد هدف قرار داده است.
 
سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز پاکستان را برای عدم موفقیت در حفاظت از مسلمانان شیعه در برابر حملات خونین مورد انتقاد داده است.
 
علی دایان حسن، مدیر دیدبان حقوق بشر پاکستان، روز جمعه (۲۲ دی، ۱۱ ژانویه) گفت: «هنگامی که اعضای جامعه شیعه در کمال خون‌سردی قتل عام می‌شوند، سردی و بی‌تفاوتی مقامات حاکی از ناکارآمدی دولت و نهادهای امنیتی و نظامی آن است.»
 
دایان در ادامه گفت که سال گذشته «خونین‌ترین سال برای شیعیان پاکستان بود که بیش از ۴۰۰ تن کشته شدند و اگر حمله‌ی دیروز را یک نشانه در نظر بگیریم اوضاع از آنچه هست بدتر خواهد شد.»
 
مسلمانان شیعه از جامعه هزاره پاکستان همواره در ترس از حملات خونین شبه نظامیان طرفدار طالبان در پاکستان و افغانستان زندگی کرده‌اند.
 
دایان هم‌چنین اظهار کرد که جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری جامعه شیعیان هزاره در کویته از سوی گروه‌های افراطی تهدید می‌شوند، چرا که ویژگی‌های منطقه‌ای‌شان آنان را در معرض خطر قرار می‌دهد. «آنان در محاصره به سر می‌برند. اگر پای خود را از منطقه‌شان بیرون بگذارند با خطر مرگ رو به رو هستند.»
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار