مدیر کتابفروشی بلخ با توجه به کاهش فروش و تعطیلی کتابفروشی ها به بالاتر بودن هزینه ها نسبت به درآمد اشاره کرد.

منوچهر پیشوا، مدیر کتابفروشی بلخ در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: علت تعطیلی کتابفروشی ها  ناگزیر و لاعلاج است.
وی افزود: کتابفروش هم مثل سایر شغل های دیگر باید هزینه های زندگی خود را در بیاورد و اگر نتواند با مشکل جدی روبرو می شود.
وی ادامه داد: کسانی که در این حرفه هستند به خاطر وضعیت نامساعد کنونی از شغل خود فرار کرده اند و عده ای هم که هنوز برقرار هستند به خاطر این است که از جای دیگر تامین مالی می شوند.
پیشوا افزود: یکی از دلایل اصلی ایجاد چنین شرایطی بحران اقتصادی و گرانی کاغذ است.
وی ادامه داد: گرانی کاغذ منجر به گرانی کتاب شده و با توجه به این که ایرانیان خیلی کتابخوان نیستند، اولین چیز حذف شده از سبد خانواده کتاب است.
مدیر کتابفروشی پیشوا گفت: دو طبقه هستند که خیلی به کتاب و مطالعه توجه چندانی ندارند. ابتدا طبقه کارگر که به خاطر شرایط نامساعد مالی و همچنین نوع فرهنگ درونی شده به مطالعه توجهی ندارند.طبقه بعدی طبقه مرفه است که آنقدر به فکر مسائل و روابط مالی هستند که کتاب برایشان معنای خاصی ندارد.
وی تصریح کرد: فقط طبقه متوسط می ماند که تا حدی بیشتر از دیگر طبقه به کتاب و مطالعه می‌پردازد
پیشوا در رابطه با میزان فروش کتابفروشی گفت: ما ماهیانه 500 هزار تومان فروش داریم که از این مبلغ فقط 129 هزار تومان سود برای ما می ماند چرا که هزینه هایمان خیلی بالاتر از درآمد است.
وی در رابطه به معافیت مالیاتی افزود: ما این کتابفروشی را از سال 1382 راه انداختیم و در این مدت تا سال 1390 همیشه به طور متوسط مالیاتی به مبلغ حدود دویست پنجاه هزار تومان پرداخت کردیم.
پیشوا خاطر نشان کرد: امسال برای ما قبض مالیاتی نیامده است./ص
برچسب ها: کتاب ، ادبیات ، نشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.