علوم پایه در ایران جایگاه ویژه ای دارد به طوری که مقالات این گروه جزو پر استناد ترین مقالات به شمار می آید.

احمد شعبانی رئیس گروه علوم پایه و علوم کاربردی در گفتگو با خبرنگار صنفي اموزشي  باشگاه خبرنگاران گفت: رابطه علوم پایه و فناوری یک رابطه تعادلی است ،بنابراین اگر قرار است در فناوری پیشرفت داشته باشیم باید سرمایه گذاری در علوم پایه صورت گیرد.

وی افزود: مقالات دانشجویی و محققان علوم پایه جزو پر استناد ترین مقالات به شمار می آيد و در تمام المپیادهای علمی در سطح دنیا رتبه های برتر را کسب کردند.

شعبانی در ادامه به منابع طبیعی کشور اشاره کرد و گفت: ذخایر نفتی و گازی ایران 10 درصد انرژی جهان را تشکیل می دهند چنانچه منشع 90 درصد از صنایع شیمیایی منابع نفتی و گازی است به طوری که 4 درصد از ذخایر جهانی در منابع معدنی کشور ما نهفته است.

وی تصریح کرد: از تمامی اینها که بگذریم در خصوص تنوع گیاهی باید بگوئیم که ایران و ترکیه 50 درصد تنوع گیاهی کل دنیا را تشکیل می دهند؛ بنابراین تمام فناوری های نوین و تمام این منابع طبیعی ریشه در علوم پایه دارد به طوری که هم اکنون بیش از 50 درصد تولیدات علمی ما در زمینه نانو مربوط به علوم پایه است.

شعبانی اظهار داشت: بنابراین شاهد هستیم که علوم پایه یک جایگاه ویژه ای در ایران دارد و باید چالش های آن هرچه سریعتر برطرف شود چنانچه یکی از چالش ها در زمینه علوم پایه این است که ما هر ساله شاهد هستیم که تعداد فارغ التحصیلان رشته های علوم پایه چندین برابر سایر فارغ التحصیلان است و این در حالی است که آزمایشگاه های ما هنوز براساس نیاز روز دنیا آماده نشده است و باید راه حلی مؤثر در این زمینه صورت گیرد./ع2
برچسب ها: مقالات ، علوم ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.