بیست ماه پس از کشته شدن اسامه بن لادن سرکرده پیشین گروه القاعده در عملیات گروهی از نیروهای ویژه تفنگداران دریایی آمریکا در پاکستان، مقامات واشنگتن هنوز هم از انتشار تصاویر جسد بن لادن وحشت دارند.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز ، رابرت لوب از وکلای وزارت دادگستری امریکا روز پنجشنبه در سخنانی در دادگاه استیناف منطقه کلمبیا، وحشت و نگرانی از وقوع خشونت ها و اقدامات تلافی جویانه را دلیل امتناع مسئولان واشنگتن از انتشار تصاویر بن لادن عنوان کرد.
اینگونه گفته شد که اندکی پس از کشته شدن بن لادن در ماه مه 2011 ، جسد وی در نقطه ای نامعلوم در اقیانوس هند به آب انداخته شد ولی طرفداران انتشار تصاویر جسد وی، موضوع قانون آزادی اطلاع رسانی را که در سال 1990 و 1996 تصویب و در آن ، اجازه انتشار برخی از اسناد رسمی داده شد را مطرح می کنند و می گویند واشنگتن، با امتناع از انتشار تصاویر جسد بن لادن، این قانون را زیر سوال می برد.
اما دولت باراک اوباما هم می گوید در اجرای این قانون درمورد برخی اسناد محرمانه و طبقه بندی شده استثنا هم می توان قائل شد. دولتمردان آمریکایی، این پنهان کاری را اقدامی در جهت حفظ منافع ملی عنوان می کنند.
رابرت لوب که یک وکیل دولتی است در اظهاراتی گفت : انتشار تصاویر جسد بن لادن، آتش خشم حامیان وی را دوباره مشتعل و آنها را به انجام حملات تلافی جویانه ترغیب می کند؛ حملاتی که تهدیدی جدی برای نظامیان و نیز غیرنظامیان آمریکایی در افغانستان محسوب می شود.
مقامات امریکا در مجموع پنجاه و دو عکس یا تصویر ویدئویی از حمله نیروی کماندویی ویژه تفنگداران دریایی در روز دوم ماه مه دو هزار و یازده به اقامتگاه بن لادن در ابوت آباد پاکستان در اختیار دارند.
به گفته مقامات واشنگتن، در میان این تصاویر، عکس هایی از جسد بن لادن، انتقال جسد وی به یک کشتی متعلق به نیروی دریایی آمریکا و لحظه به آب انداخته شدن این جسد وجود دارد.
دادگاه استیناف قرار است در ماه های آینده حکم خود را در مورد این اقدام واشنگتن اعلام کند. در دادگاه بدوی که نه ماه پیش برگزار شد، دستگاه قضایی حق را در مورد کشتن بن لادن به دولت داد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار