پس از افزايش روز گذشته بهاي نفت که ناشي از آمار خوب مربوط به صادرات چين و کاهش ارزش دلار بود، بهاي نفت در معاملات امروز ،جمعه، آسيا در نوسان بود.



 به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه از سنگاپور برهمين اساس، در معاملات صبح امروز آسيا  بهاي هر بشکه نفت خام سبک شيرين آمريکا براي تحويل در ماه فوريه با ده سنت افزايش به نود وسه دلار و نود و دو سنت رسيد.
اما بهاي نفت خام برنت درياي شمال براي تحويل در ماه فوريه هجده سنت کاهش يافت و بشکه‌اي يکصدو يازده دلار و هفتاد و يک سنت معامله شد.
اين درحالي است که  ديروز،  بهاي نفت  با تکيه بر آمارهاي خوب تجارت خارجي چين در سال دوهزار و ده و کاهش ارزش دلار، افزايش  يافت و به بيشترين ميزان از ماه سپتامبر و اکتبر رسيد.
افزايش چشمگير تراز تجاري چين ،دومين مصرف کننده نفت خام  و دومين قدرت اقتصادي جهان، اشتهاي دلالان را براي  داد و ستد‌هايي که پرخطر توصيف مي‌شوند  مثل  داد و ستد مواد اوليه و فرآورده‌هاي نفتي، تحريک کرد.
صادرات چين طي سال گذشته  چهارده و يک دهم درصد افزايش يافت و به به ميزان بي‌سابقه يکصد و نود و نه ميليارد و دويست ميليون دلار رسيد . در همين حال واردات نفت خام اين کشور هم  در ماه دسامبر به پنج ميليون و ششصد هزار بشکه در روز افزايش يافت که نسبت به دسامبر سال دوهزار ويازده ، هشت درصد افزايش را نشان مي‌دهد.
افزون بر اين کاهش چشمگير توليد نفت عربستان ،اولين صادر کننده نفت خام جهان، از عوامل موثر در افزايش بهاي نفت بود.
به گفته شرکت کار گزاري فيليپ فيوچر، اين کشور در دو ماه آخر سال دوهزار و دوازده  توليد نفت خام خود را  هفتصد هزار بشکه در روز کاهش داده  و به نه ميليون بشکه در روز رسانده است.
از سوي ديگر کاهش ارزش دلار در برابر يورو   که ناشي از تصميم بانک مرکزي اروپا براي ادامه نرخ سود هفتادو پنج درصدي بود  و همچنين اظهارات اطمينان بخش رئيس آن در باره بهبود چشم انداز اقتصادي ناحيه يورو در ميان مدت، به افزايش بهاي نفت دامن زد.

برچسب ها: نفت ، نوسان ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار