آنچه امروزه در برخی از کلینیک های تهران و شهرستان ها برای درمان بیماری های ارتوپدی تحت عنوان PRP‌ به بیماران ارائه می شود صرفا جنبه تجاری دارد.

دکتر محمد رازی رئیس انجمن زانوی ایران با بیان اینکه استفاده از فاکتورهای رشد و سلول هایی که پتانسیل التیام را در بدن بالا می برند در دنیا مورد توجه قرار گرفته به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: خوشبختانه پژوهشگاه رویان این توان را دارد که با متخصصان دانشگاهی رشته های مختلف این کار را انجام دهد، اما این که به طور رایج این امر به صورت پروتکل درآمده باشد و بیماری های ارتوپدی را با استفاده از این سلول ها درمان کنیم هنوز قطعی نیست.
 
وی افزود: تحقیقات نشان داده استفاده صحیح از این سلول ها توسط متخصصان مربوطه نتایج مثبتی را برای بیماران به دنبال دارد.
 
وی با اشاره به اینکه اگر قرار است در سلولی برای بالا بردن سطح التیام عارضه ای در بیمار استفاده شود اذعان داشت: این کار باید توسط متخصص مربوطه انجام شود تا بیمار دچار عارضه هایی نظیر عفونت و تشخیص و درمان دیررس نشود.
 
وی تاکید کرد: هم اکنون برخی از تبلیغات از طریق اینترنت و ماهواره مبنی بر استفاده از PRP‌ برای درمان انواع بیماری ها انجام می شود که هیچ کدام مبنای علمی نداشته و توسط افراد سودجو و غیر متخصص انجام می شود.
 
وی خاطر نشان کرد: بیماران برای درمان های ارتوپدی و سایر بیماری هایی که به آن مبتلا هستند باید به پزشک و متخصص مربوطه مراجعه کنند تا دچار ضررهای جسمانی و مالی نشوند./ع2
برچسب ها: ارتوپد ، بیمار ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.