بيش از يک چهارم جمعيت کشورهاي عربي از نعمت سواد بي بهره اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه الوطن ؛ سازمان عربي آموزش و پرورش، فرهنگ و علوم وابسته به اتحاديه عرب روز دوشنبه اعلام کرد بيش از يک چهارم جمعيت کشورهاي عربي از بي سوادي رنج مي برند. 

اين سازمان که مقر آن در تونس قرار دارد در بيانيه اي به مناسبت هشتم ژانويه روز مبارزه با بي سوادي در کشورهاي عربي، نگراني خود را از «عدم حصول پيشرفت در تلاشهاي صورت گرفته براي از بين بردن بيسوادي در کشورهاي عربي» ابراز کرد. اين سازمان افزوده است گزارش چالشهاي توسعه در کشورهاي عربي در سال 2011 حاکي از آن است که نرخ باسوادي در کشورهاي عربي بالغ بر 72.9 درصد مي شود اين بدان معني است که نرخ بي سوادي در اين کشورها بالغ بر 27.1 درصد است که حدود 60 درصد آنها را زنان تشکيل مي دهند.

اين بيانيه مي افزايد همان گونه که گزارش نظارت بر آموزش همگاني در کشورهاي جهان براي سال 2011 نشان مي دهد 6 ميليون و 188 هزار کودک محروم از تحصيل در سن آموزش در کشورهاي عربي وجود دارد که بيانگر واقعيت بيسوادي در کشورهاي عربي است.

در ادامه اين بيانيه آمده است: به اين پديده بايد ترک تحصيل در مراحل ابتدايي آن را نيز اضافه کرد که در بيشتر کشورهاي عربي بالغ بر 20.7 درصد است و در برخي از اين کشورها به 30 درصد مي رسد. ترديدي نيست که اين آمارها در آينده يکي از مهمترين خطرات براي توسعه انساني و اقتصادي در کشورهاي عربي را تشکيل مي دهد.

در اين بيانيه همچنين به اين نکته توجه داده شده است که مسئله بيسوادي به اندازه کافي مورد توجه قرار نگرفته است و همچنان يک مانع واقعي در سرراه تحقق طرح توسعه آموزش و پرورش در کشورهاي عربي است که در نشست سران اتحاديه عرب در مارس سال 2008 در دمشق به تصويب رسيد و گامي بزرگ در مسير ايجاد تصميم سياسي به شمار مي رود که خواست هميشگي سازمان هاي مبارزه با بيسوادي در کشورهاي عربي بوده است . 
برچسب ها: سواد ، کشور ، عربی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار