طی یک هفته سرپرست جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دو بار از آغاز تحولات و تغییرات در این وزارتخانه سخن گفت.

به گزارش خبرنگار بهداشت ودرمان  باشگاه خبرنگاران ؛دکتر محمدحسن طریقت منفرد بار اول به طور رسمی واژه تغییر و آغاز تغییرات در سطح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در دیدار مدیران نظام سلامت و روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور که در تاریخ دوشنبه 18 دیماه در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد به کار برد و گفت: تغییرات در این وزارتخانه به زودی آغاز می شود.

وی افزود: نظام سلامت سه کار مهم را پیش رو دارد که در هر سه از نقص های زیادی برخوردار است. اول عدالت، دوم کیفیت و سوم کارآمدی.

وی تاکید کرد: در بحث عدالت باید سهم پرداخت خدمات از جیب مردم کاهش یابد، زیرا بیماری خبر نمی کند ولی وقتی به سراغ فردی آمد دیگر آن فرد نباید در زمینه دریافت خدمت درمانی دغدغه ای داشته باشد.

وی ادامه داد: مساله بعد در این حوزه که هنوز حل نشده است مشارکت آحاد مردم در هزینه های بهداشت و درمان است بر مبنای پرداخت در حد توان و دریافت خدمت در حد نیاز.

دکتر طریقت منفرد گفت: در بحث کیفیت نیز رعایت کرامت انسانی بر مبنای (لیس علی المریض حرج) باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

وی افزود: رعایت استانداردها از قبیل توجه به گایدلاین ها (راهنماهای بالینی) نیز که آغاز شده و باید تدوین و اجرای آن ها کامل شود، مورد توجه است.

سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در بخش کارآمدی نیز باید از امکانات نظام و اعتبارات و تجهیزات و هزینه های بخش سلامت حداکثر بهره وری را داشته باشیم که جای کار زیادی دارد.

وی افزود: بستر همه این برنامه ها قانون مترقی برنامه پنجم توسعه کشور است که باید به سرعت اجرایی شود.

وی با اعلام اینکه 80 درصد امکانات درمانی کشور عمومی است گفت: باید به این نکته توجه کرد که هم اکنون ظرفیت این امکانات بیشتر از علمکردشان است.

دکتر طریقت با اشاره به اینکه در آینده نزدیک شاهد شروع تحول در این مسیر خواهیم بود، بیان داشت: روند رجوع بیماران به بخش خصوصی که ظرفیت کمی دارند ولی با تقاضاهای زیادی روبرو هستند باید مورد بررسی قرار گیرد.

بنا بر این گزارش بار دوم نیز دکتر طریقت یک روز پس از این دیدار در روز سه شنبه 19 دیماه وقتی برای افتتاح بیمارستان های 160 تختخوابی ولایت دامغان و 220 تختخوابی کوثر سمنان به همراه رییس جمهور به استان سمنان سفر کرد، از آغاز تغییرات مورد نظرش سخن به میان آورد و گفت: به همین زودی برنامه تغییراتش را در جهت کیفی شدن امور بهداشت و درمان مردم آغاز می کند.

این گزارش می افزاید علاوه بر این سرپرست جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اولین مواجهه خود در هفته اول سکانداری اش بر سلامت کشور در جمع خبرنگاران وقتی با این پرسش مواجه شد که آیا 6 ماه برای انجام تغییرات کافی است؟ گفت: 6 ماه که سهل است در 6 ساعت هم می توان کارهای زیادی انجام داد.

به گزارش خبرنگار ما وی همچنین در اولین دیدارش با روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور از تحولات در نحوه اداره بیمارستان های کشور سخن به میان آورد و اظهار داشت: من با سابقه چندین دوره ریاست بیمارستان امام حسین(ع) معتقدم باید بیمارستان ها را در زمینه مالی و بودجه ای مستقل از دانشگاه ها در نظر بگیریم نه اینکه دستشان تا ابد در جیب دانشگاه های علوم پزشکی کشور باشد.

وی افزود: من این تجربه را چه هنگامی که در کشور آلمان غربی پزشکی می خواندم و چه هنگام ریاست بر بیمارستان امام حسین (ع) تجربه کرده و مشاهده کردم این روند به بهینه شدن کارها و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی بسیار کمک می کند.

بر اساس این گزارش هنوز چندی از این سخن نگذشته بود که برخی اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که خاطره خوشی از طرح خودگردانی بیمارستان ها ندارند، با توجه به سابقه مدیریت دکتر طریقت در بیمه ها شاید به این گمان که وی می خواهد دوباره این طرح را زنده کند به آن واکنش نشان داده و گفتند: استقلال مالی بیمارستان ها و بیرون آمدن آنها از زیر چتر حمایت دولت جز بیچاره شدن مردم و بدبختی بیمارستان ها هیچ پیامدی نخواهد داشت.

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تأکید بر اینکه برداشته شدن حمایت دولت از بیمارستان، این مراکز را به قهقرا می‌برد، گفت: به طور حتم مسئولان باید از مطرح کردن اظهارات عجولانه و بدون پشتوانه کارشناسی اجتناب کنند.

محمدحسین قربانی در واکنش به پیشنهاد مطرح شده از سوی سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی درباره سوق دادن بیمارستان‌های دولتی به سمت استقلال مالی و منفک شدن این مراکز از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، تصریح کرد: به طور حتم مسئولان باید از مطرح کردن اظهارات عجولانه و بدون پشتوانه کارشناسی اجتناب کنند.

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، با اعلام اینکه هم‌اکنون حدود 90 درصد هزینه درمان از جیب مردم پرداخت می‌شود، گفت: با توجه به آشفتگی کنونی حوزه سلامت و عمر کوتاه دولت دهم، مسئولان دولتی نباید به‌دنبال طرح‌های جدید و تجربه نشده باشند.

وی با تأکید بر اینکه برداشته شدن حمایت دولت از بیمارستان، این مراکز را به قهقرا می‌برد، افزود:‌ تشدید پدیده زیرمیزی و کاهش کیفیت درمان بیماران از دیگر اثرات این معضل به‌شمار می‌آید.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه استقلال مالی بیمارستان‌ها، جفای بزرگی به تمام مردم و بیماران است، یاد‌آور شد: با توجه به اینکه محور اصلی توسعه امروز کشور، توجه به حوزه سلامت است باید به جای مطرح کردن پیشنهادات بیهوده به دنبال احیا و حمایت از مراکز درمانی باشیم.

قربانی وضعیت کنونی بیمارستان‌های دولتی را بحرانی خواند وگفت: متأسفانه بیمارستان‌ها به‌علت سوء مدیریت مسئولان و کمبود بودجه در ارائه خدمات، نظارت و تعامل با بیماران ضعیف عمل می‌کنند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون بیمارستان‌ها حدود پنج ماه است که طلب خود را از سازمان‌های بیمه‌گر دریافت نکرده‌اند، افزود: به طور حتم بدقولی‌های سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت بدهی‌ها، موجب تشدید مشکلات بیمارستان‌ها می‌شود.

قربانی با انتقاد از مشکلات اخیر بیمارستان‌ها در تهیه تجهیزات پزشکی و داروهای موردنیاز، یاد‌آور شد:‌ متأسفانه افزایش قیمت دلار موجب افزایش بی‌رویه قیمت این محصولات شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با یادآوری حضور سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی در نشست فردای این کمیسیون، تصریح کرد: به طور حتم در این نشست تمام مشکلات و موضوعات کنونی حوزه سلامت به سرپرست جدید گوشزد خواهد شد.

اگر از من زلّه شدید خودتان می روید!

گزارش خبرنگار ما حاکیست بعد از تعیین دکتر طریقت به عنوان جانشین دکتر دستجردی در وزارت بهداشت وی در اولین واکنش هایش به این تحول اعلام کرد فقط برای کار آمده و قصد ندارد هیچ مدیری را جابجا کند.

وی حتی در دیدار با روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور به شوخی به آنان گفت: من کسی را عوض نمی کنم ولی ممکن است کسی خودش از دست من زلّه شده و بخواهد برود!

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت باشگاه خبرنگاران اما هنوز چند روزی از این سخن سرپرست جدید وزارت بهداشت نگذشته است که زمرمه های زیادی مبنی بر اعمال تغییرات در سطوح مدیران ارشد و میانی این وزارتخانه از سوی سرپرست وزارت بهداشت به گوش می رسد. به طوری که بعد از استعفای دکتر لاریجانی از ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران و جانشین شدن یک همکار چشم پزشکی دکتر طریقت با نام دکتر منصوری از بیمارستان چشم پزشکی فارابی به جای وی و سپس ابلاغ حکم مدیریت اجرایی انتخابان نظام پزشکی تهران برای دکتر منصوری از سوی دکتر طریقت زمزمه هایی به گوش می رسد که این اولین و آخرین تغییرات در سطح این وزارتخانه نخواهد بود.

بنا بر این گزارش شنیده ها حاکسیت دکتر سیدحمید حسینی مدیرروابط عمومی این وزارتخانه نیز در نامه ای استعفای خود را به دکتر طریقت اعلام کرده و به زودی جانشین وی نیز در این سمت معرفی خواهد شد. البته همانطور که دکتر رمضان محسن پور معاون امور مجلس وزارت بهداشت در اولین واکنش ها به برکناری دکتر دستجردی و آمدن دکتر طریقت به وزارت بهداشت اعلام کرد هر مدیری حق دارد معاونان و کدیران تحت امر خود را تغییر دهد و مدیرانی را که با سلیقه و برنامه های وی هماهنگ ترند جایگزین آنها کند، ولی باید دید بدنه نظام سلامت کشور چقدر تاب و توان این تغییرات نرم افزای و سخت افراری را خواهد داشت و این تغییرات که به قول دکتر طریقت آغاز شده است چه مزایا و معایبی برای نظام سلامت کشور به همراه خواهد داشت./ع2

برچسب ها: سلامت ، بهداشت ، پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار