پايگاه خبري استاپ وار در مقاله اي به تشريح بودجه نظامي آمريكا و تمركز بر جبران كسري بودجه از طريق كاهش بودجه بخش هاي غير نظامي در لايحه جديد اوباما مي پردازد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در اين مقاله آمده است: در حال حاضر سرانه بودجه نظامي ایالت متحده در بخش نيروهاي دفاعي،جنگ هاي اخير و گذشته، بدهي هاي پس از جنگ و هزينه هاي بهداشت و درمان سربازان خود در مقايسه با كشورهاي جهان،رقم قابل توجهي را به خود اختصاص داده است.

هر سال حدود 1.3 تریلیون دلار مالیات دهندگان آمريكايي به عبارتي 50 سنت از هر دلار مالیات فدرالي برای ارتش ایالت متحده، دستگاه های اطلاعاتی، مزایای كهنه سربازان و سایر هزینه های نظامی مربوطه هزينه مي شود. 

تصور اين موضوع که ایالت متحده می تواند،میزان قابل توجهی از کسری بودجه خود را از طریق افزایش مالیات یا کاهش هزينه هاي اجتماعی ميسر سازد،مضحك مي باشد.

طوري ديگر به اين موضع بايد نگاه كرد. ایالت متحده در حال حاضر با کسری 1.3 تریلیون دلاري در بودجه سالانه مواجه مي باشد به عبارتي ديگر دولت فدرال درآمد مالیاتی كمتري را هزينه خواهد كرد!. 

منصفانه اين مي باشد كه،اين براي رفع کسری بودجه آمريكا،تمام بخش ها را از جمله بودجه سالانه ارتش آمریکا،فعالیت های نظامی / اطلاعاتی مد نظر قرار داد.

در مقابل، بودجه دولت فدرال در سال 2012 مبلغ 870 میلیارد دلار را برای برنامه مدیکر، پزشکی و همه برنامه های تحت حمایت وزارت بهداشت و خدمات انسانی اختصاص داد.

بودجه وزارت كشور 56 میلیارد دلار مي باشد و بخشی از آن در واقع برای فعالیت های نظامی مانند عملیات اطلاعاتی و حفاظت از سفارتخانه ها و کنسولگری ها هزينه مي گردد.  
بودجه وزارت کشاورزی 150 میلیارد دلار مي باشد،كه اصولا برنامه هاي غذايي و تامين مالي برنامه "كوپن غذايي" را پوشش مي دهد. 

ميزان بودجه دولت فدرال در بخش آموزش و پرورش فقط 100 میلیارد دلار در سال بوده است. هزينه هاي بخش تامين اجتماعی، از مالیات و یا بودجه فدرال تامين نمي گردد،بلكه مستقيما از صندوق تامین اجتماعی امريكا که به نوبه خود از طريق مالیات حقوق و دستمزد گروه کارگري و کارفرمایان تامین می شده است.

هیچ یک از این هزینه های غیر نظامی(بودجه) را نمي توان در راستاي كاهش كسري بودجه اعمال كرد،كسري بودجه اي که 1،3 میلیارد دلار در سال بر اقتصاد آمريكا تحميل مي كند و در حال حاضر بالغ بر 16،3 تریلیون دلار مي باشد. 

بدیهی است كه کاهش 50 درصدي در هزینه های بهداشت و رفاه، آموزش و پرورش، و در بخش های دیگر بودجه هر چند امكان پذير مي باشد،اما کاهش در چنين بخش هايي،حساس و تاثيرگذار بر جامعه مي باشند كه نابساماني هاي موجود را بدتر و اعتراض جامعه مدني را در پي خواهد داشت.

بودجه نظامی را می توان 50 درصد کاهش داد اما هیچ کس تفاوت آن را متوجه نخواهد شد.  
افکار عمومی در ایالت متحده به جنگ هايي كه كشورشان به آنها مبادرت دارند،آگاهي آنچناني ندارند. 

در داخل آمريكا و محيط رسانه هاي جمعي،ما گاه به گاه و به ندرت در مورد كشته شدن یک سرباز امريكايي و یا سقوط هواپیما مي شنويم،اما هیچ گاه پوشش رسانه اي از تمامي فعاليت هاي جنگي و استمرار ان انجام نمي گردد. 


سهم خرجکرد نظامي کشورهاي جهان در سال 2011


اگر ارتش آمريكا به آن جنگ ها پایان مي داد،جنگ هايي که بیش از 160 میلیارد دلار سالانه براي آمريكا بار مالي داشته اند،و تمام پایگاه هاي خود در سراسر جهان را تعطيل مي كرد،پايگاه هايي که هزینه نگهداري ساليانه انها 250 ميليارد دلار برآورد مي شود،و اگر تعداد نيروهاي ویژه عملیات خود را که در حال حاضر نزدیک به 70،000 نفر مي باشد و هزينه آنها 10 میلیارد دلار مي باشد،و اگر ارتش آمريكا برنامه هاي هسته ای خود را كاهش و يا از بين مي برد،برنامه اي که هزینه 60 میلیارد دلاري دارد، و يا اگر ناوگان ناوبرهاي خود را كه هزینه ساخت و اجرايي آنها ، به علاوه هزینه هواپیما ها و موشک های حمل شده آنها در حدود 100 میلیارد دلار در سال برآورد مي گردد،ایالت متحده آمریکا چنين وضعيت ناامني را تجربه نمي كرد و کسری بودجه فدرال می توانست تا 600 میلیارد دلار در سال کاهش يابد. 

واقعيت اين است كه در یک دموکراسی واقعی،سیاستمداران و احزابي فعال خواهند بود که خواستار پایان دادن به نظامی گری ایالت متحده و هزینه های حمایتي از اين سياست خواهند بود.

این دقيقا همان چیزی است که نتايج نظرسنجی ها اخير نشان می دهند،بدين ترتيب که اکثر آمریکایی ها چنين تغييري را در بودجه كشور خود خواهان هستند،كسي هم در دولت با اين تغييرات موافق نيست و حتی این ائده -کاهش هزینه های نظامی-توسط رسانه های ایالت متحده سانسور مي گردد.

در عوض، آنچه که مردم آمریکا شاهد ان هستند،یک بحث جعلی بین دموکرات ها و جمهوری خواهان، و میان کاخ سفید و جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان مي باشند،يعني تمركز بر كاهش بودجه در مابقي بخش ها هستند،بودجه غير نظامي امريكا!! 

جمهوریخواهان و دموكرات ها بر موضوع کاهش "هزینه های اجتماعی" و برنامه هاي جانبي متمايل هستند،جالب اين كه هر دو حزب اصلي افزايش ماليت را نيز مد نظر دارند! 

موضوع اين است که، کاهش هزینه برنامه های اجتماعی فاجعه بار خواهد بود و اينكه در طولاني مدت به اخراج معلمان بيشتر، کاهش سطح سلامت جامعه آمريكا، گرسنگی منجر خواهد شد و تعداد کمی از مردم قادر به پرداخت هزینه هاي دانشگاه و تحصيل خود خواهند بود. 

افزايش بي خانمان ها از جمله كهنه سربازان دور از انتظار نخواهد بود. انسان عاقل چنين سياستي را هرگز قبول نخواهد كرد. اجراي چنين برنامه هايي قطعا بر مردم آمريكا و زندگي خانواده هاي آمريكايي تاثير سو خواهد گذاشت. 

در مورد ميزان مالیات، در یک بحران اقتصادی طولاني مدت،هیچ کس بجز ثروتمندان قادر به پرداخت هزینه هاي بیشتر نخواهند بود. 

واقعیت این است که تنها يك راه براي مبارزه با کسری بودجه افسار گريخته آمريكا بدون از بین بردن زندگی مردم و اقتصاد کشور وجود دارد،اينکه هزینه های نظامی كاهش يابد و به نظامی گری این کشور و امپریالیسم آن پايان داده شود.

اكنون زمان آن فرا رسيده است تا در مورد کاهش بودجه ایالت متحده با تمرکز بر روی هزینه های نظامی اقدام كنيم. 

اگر اكنون چاره اي نشود،در نهایت و به اجبار چنين امري واقع خواهد شد،به این دلیل که ایالت متحده ديگر قادر نخواهد بود از عهده هزينه هاي جنگي خود برآيد و اين كسري بودجه دفاعي را بر زندگي مردم آمريكا تحميل خواهد كرد.    
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار